حسینی: تعلیم و تربیت از کنکور و امتحان‌زدگی رنج می‌برد

به گزارش کودک پرس ، سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان، مشاوران وزیر، مدیران‌کل ستادی و مدیران‌کل آموزش‌ و پرورش استان‌های کشور با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر و ضمن تقدیر و قدردانی از زحمات سید محمد بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش، اظهار کرد: باید به جامعه، تکریم بزرگان و صاحب‌نظران را آموزش دهیم و در نفی یکدیگر سخن نگوییم و عمل نکنیم اما مهم استفاده از تجارب مدیران گذشته است لذا به‌صورت عملی این مدیریت دانش باید شکل بگیرد.

وی افزود: در این دوره دو کار را باید اولویت قرار دهیم؛ اول  از کار مشترک، مستمر و مداوم دست برنداریم  و دوم، انسجام و فرهنگ‌سازمانی را حفظ کنیم.

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش خاطرنشان کرد: همواره سازمان‌های بزرگ همچون آموزش‌ و پرورش در معرض تعارض به‌جای توافق و تعادل و واگرایی به‌جای همگرایی هستند و باید نقطه مقابل تعارضات را نشانه بگیریم.

 

وی با بیان اینکه باید فرهنگ ادراکات ذهنی‌مان را مشترک کنیم، گفت: لازم است به فهم مشترک برسیم و شفافیت سازمانی  داشته باشیم؛ در علم مدیریت سازمان‌ها به سه مدل کلبه‌ای، قاره‌ای و شیشه‌ای تعریف می‌شوند که در شکل قاره‌ای فقط نزدیکان مدیر سازمان از سیاست‌ها باخبرهستند؛ در شکل کلبه‌ای معاونان و مدیران، مطلعین سازمان هستند اما در سازمان شیشه‌ای همه ذی‌نفعان، مطلعین سیاست‌های سازمان هستند.

حسینی با بیان اینکه برای فرهنگ‌سازمانی به ارتباط مؤثر و سالم با شرکای آموزش ‌و پرورش نیاز داریم، افزود: باید ارتباط با جامعه را از طریق شرکا برقرار کنیم و خانواده، دولت، معلمان، تشکل‌های فعال و شناسنامه‌دار، هنرمندان، اساتید دانشگاه و صاحب‌نظران، نخبگان و خیرین… را با خود همراه کنیم.

وی در ادامه اضافه کرد: در فصل تابستان به تغییر و تحول نیروی انسانی نیندیشیم چراکه در بسیاری از مناطق با همین نیروی انسانی تحولات انجام می‌گیرد و مدیران‌کل استان و مدیران نواحی باید مرتباً جلسات شورای معاونان را برای هماهنگی‌های بیشتر برگزار کنند.

 

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش، اصلی‌ترین اولویت کاری در آموزش‌ و پرورش را اجرای متوازن سند تحول بنیادین دانست و گفت: برای اجرای سند تحول بنیادین پاسخ به چند سؤال لازم است؛ چرا تحول بنیادین می‌گویند؟ زیرا  نهاد تحولی در جامعه آموزش ‌و پرورش است؛ تحول را با چه سازمانی اجرایی می‌کنند؟ پاسخ مدرسه است و در حال حاضر به‌درستی بر روی رویکرد مدرسه محوری تمرکز شده است.

وی در ادامه اضافه کرد: در نهاد تحولی آموزش ‌و پرورش، سازمان تحول مدرسه است؛ باید یادآوری کرد که کارگزار تحول معلمان هستند لذا معلم کارمند نیست، عنصر فعال تربیتی، علمی و اثرگذار است و اگر شأن و منزلت معلم را افزایش ندهیم، سطح جامعه ارتقا نمی‌یابد لذا اگر افزایش انگیزش و صلاحیت‌ها در معلم صورت نگیرد در آموزش‌ و پرورش تحول نخواهیم داشت.

 

حسینی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین چند جوهره اساسی دارد که عارضه‌های تعلیم و تربیت است، تصریح کرد: تعلیم و تربیت امروز از آموزش زدگی،کنکور، کلاس زدگی و امتحان زدگی رنج می‌برد و برخی از این وضعیت به مدرسه میرا نام می‌برند لذا باید به سمت مدرسه مانا و زنده حرکت کنیم.

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش با بیان اینکه تعلیم و تربیت تمام ساحتی مهم است،گفت: در ساحت اخلاقی و اعتقادی تلاش بیشتری کنیم چراکه تربیت بر تعلیم مقدم است و ما متولی انسان تمام ساحتی هستیم.

وی در ادامه افزود: دومین جوهره سند تحول بنیادین، چرخش‌های تحول‌آفرین است که در آن تعلیم و تربیت  به‌ نظام آموزشی فرهنگی و اجتماعی تبدیل می‌شود و باید به‌طور مرتب خلق موقعیت‌های یادگیری داشته باشیم.

حسینی جوهره سوم را تعادل بخشی‌های هویتی دانست و افزود: در قبل از انقلاب بر هویت ملی تأکید می‌کردند و  بعد از انقلاب فقط بر هویت دینی تمرکز کردیم و کم‌کم به این جمع‌بندی رسیدیم که هویت ایرانی، اسلامی و محلی مهم است همان‌طور که در سند تحول بنیادین هم بر تربیت چند ساحتی تأکید شده است.

 

وی تصریح کرد: برای تحقق سه جوهره،  ١٣١راهکار در سند تحول بنیادین و شش خرده نظام دیده ‌شده است که خوشبختانه با تلاش همه همکاران کارهای خوبی صورت گرفته است و برنامه‌ها به سطح مناطق هم رفته است.

 

 

 

 

منبع: فارس