بازماندگی از تحصیل ۱۴۲ هزار کودک/ ۳۱ هزار دانش‌آموز به مدرسه بازگشتند

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۱۴۲ هزار و ۵۰۲ بازمانده از تحصیل در سال ۹۷-۹۶ داشتیم، گفت: در سال تحصیلی گذشته، ۳۱ هزار و ۹۱۰ نفر به مدرسه برگشتند.

به گزارش کودک پرس ، رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع بازماندگان از تحصیل با بیان اینکه خوشبختانه بعد از انقلاب در نرخ پوشش دسترسی به آموزش جهش بسیار خوبی داشتیم و از نرخ 60 درصد قبل انقلاب به بالای 90 درصد رسیدیم، گفت: اکنون نرخ پوشش در دوره ابتدایی 98.13 درصد است.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: فراهم کردن دسترسی به آموزش از وظایف اصلی دولت‌هاست و در قانون اساسی و سایر مستندات بالادستی نیز به این امر اشاره شده است.
وی با بیان اینکه از سال 1392 برنامه انسداد مبادی بی‌سوادی به استانداران و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد، گفت: استانداران موظفند به عنوان رؤسای شوراهای آموزش و پرورش، کارگروه‌هایی تشکیل داده و کودکان بازمانده را شناسایی کرده و موانع ادامه تحصیل آنها را رفع کنند.

حکیم زاده افزود: مسؤولیت‌هایی بر عهده آموزش و پرورش و استانداری‌ها گذاشته شده که مهم‌ترین آن شناسایی و رفع موانع است؛ این برنامه به صورت جدی تدوین و با دستورالعمل مشخصی ابلاغ شد؛ از جمله مسؤولیت‌های راهبران آموزشی نیز شناسایی کودکان بازمانده است، البته بودجه مجزایی به آموزش و پرورش داده نشده در حالی که از مهم‌ترین علل بازماندگی، علل اقتصادی است.
وی با بیان اینکه منظور ما مشکل اقتصادی خانواده‌ها است، اظهار کرد: در برخی مناطق خانواده‌هایی داشتیم که کودکشان نان‌آوری خانواده را برعهده داشت.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در دوره ابتدایی در گروه سنی 6 تا 11 سال روی این موضوع کار می‌کنیم، گفت: 142 هزار و 502 بازمانده از تحصیل در سال 97-96 داشتیم که 69 هزار و 94 نفر دختر و 73 هزار و 408 نفر پسر هستند.
حکیم زاده ادامه داد: در سمنان، زنجان، ایلام، قزوین و یزد دارای کمترین میزان بازماندگی و سیستان و بلوچستان، تهران، خراسان رضوی، خوزستان و کرمان دارای بیشترین آمار بازماندگی از تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه از مجموع آمار بازماندگان در سال تحصیلی گذشته، 31 هزار و 910 نفر به مدرسه برگشتند، درباره موانع بازماندگی گفت: موانع اقتصادی، موانع فرهنگی و اجتماعی وجود دارند؛ خانواده‌ها ممکن است در مناطقی چون شهرهای مرزی دخترانشان را به دلیل تعصباتی به مدرسه نفرستند که البته در دوره متوسطه محسوس‌تر است؛ فاصله از مدرسه و ازدواج زودهنگام دختران نیز از دیگر عوامل است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: به لحاظ قانونی مانعی نداریم، بلکه حتی جزو معدود کشورهایی هستیم که نه تنها برای فرزندان ایرانی بلکه برای اتباع نیز با دستور رهبری امکان تحصیل حتی برای آنها که فاقد مدارک هویتی بودند فراهم شد.

حکیم زاده ادامه داد: 450 هزار نفر از اتباع خارج به مدرسه می‌روند که 320 هزار نفر در دوره ابتدایی هستند؛ امسال 5500کودک فاقد هویتی ثبت‌نام شدند و 11 درصد رشد داشتیم، بدون آنکه یک ریال کمک بین المللی داشته باشیم و از دولت بودجه مازاد بگیریم؛ جالب است که چرا مجامع بین المللی به این اتفاق توجهی نداشتند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه موانع قانونی نداریم ولی شاید خلاهای قانونی برای والدینی داشته باشیم که فرزندشان را به مدرسه نمی فرستند، گفت: در لایحه حمایت از حقوق کودکان به این حق کودکان برای تحصیل تأکید شده است.
وی با اشاره به رتبه 60 ایران در شاخص توسعه انسانی، اظهار کرد: متوسط سطح سواد 3.2 بوده که به 9.2 رسیده است. شیب رشد ایران تند بوده است و در آخرین مرحله 9 پله صعود داشته‌ایم و از 69 به60 رسیده‌ایم. نروژ اولین کشور است و وضعیت ما در این شاخص از ترکیه بهتر است.
حکیم‌زاده درباره عوامل بازماندگی از تحصیل که به صورت حضوری از خانواده‌ها احصا شده است، گفت: عوامل اقتصادی چون فقر، بحران‌های اجتماعی، مهاجرت، اعتیاد، آسیب‌های اجتماعی و عوامل فرهنگی چون ناآگاهی از حقوق و مسؤولیت‌ها، تبعیض، بی سرپرست و بدسرپرست بودن، خانواده گسسته، خانواده پرتنش، دلایل زیستی و فردی چون معلولیت و مسائل درون مدرسه‌ای چون بی انگیزگی و عدم کسب موفقیت در مدرسه از این جمله هستند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امیدارم بودجه اختصاصی برای حمل و نقل دانش‌آموزان در مدارس روستا مرکزی اختصاص داده شود، گفت: نمایندگان مجلس کمک می‌کنند تا عوامل بازماندگی رفع شوند؛ از مهمترین چالش‌های ما ثبت آمار صحیح است و امیدواریم همه دستگاه‌ها به کمک آموزش و پرورش بیایند تا بازماندگی از تحصیل را رفع کنیم.

 

 

 

منبع: فارس