آغاز بهکار علیرضا کاظمی بهعنوان وزیر آموزش و پرورش در دولت چهاردهم، نقطه عطفی در مدیریت یکی از پیچیدهترین و حساسترین وزارتخانههای کشور به شمار میرود. او که خود از دل نظام آموزش و پرورش برخواسته، معلم بوده و تمام مراحل این مسیر را با تجربهای ملموس طی کرده است، با کسب رای قاطع ۲۶۸ تن از وکلای ملت، روز ۳۱ مرداد رسما وزیر آموزش و پرورش شد و تنها یک ماه فرصت داشت تا مدارس را برای آغاز سال تحصیلی جدید آماده کند. آنچه در این مدت کوتاه رخ داد، فراتر از انتظار بود و نشان داد که با مدیریت صحیح و برنامهریزی هدفمند، حتی چالشهای مزمن نیز قابل حل هستند.
خلق تجربهای متفاوت از بازگشایی مدارس
در شرایطی که بسیاری گمان میکردند بازگشایی مهرماه با چالشهای همیشگی کمبود معلم و تجهیزات همراه خواهد بود، اما شاهد یکی از آرامترین و منظمترین آغاز سالهای تحصیلی در سالهای اخیر بودیم. مدارس سراسر کشور تجهیز شدند، هیچ کلاسی بدون معلم باقی نماند و والدین توانستند با خیالی آسوده فرزندانشان را راهی مدرسه کنند. این، اولین گام موفقیت سکاندار جدید آموزش و پرورش بود و از یک توان مدیریتی بالا حکایت میکرد.
نگاه ویژه به ستونهای نهاد تعلیم و تربیت
وزیر جدید آموزش و پرورش از همان ابتدا میدانست که «معلمان» محور اصلی هرگونه تحول آموزشی هستند. او با اقداماتی بیسابقه، بهسرعت اعتماد این قشر را جلب کرد. شاید مهمترین اقدام او پرداخت بهموقع حقوق و اضافهکار معلمان در مهرماه بود. این رویداد که برای اولین بار در تاریخ وزارتخانه رخ داد، روحیه و انگیزه آنها را برای تدریس بهبود بخشید.
علاوه بر این، او به مسائل حساس دیگری مانند معلمان خرید خدمات نیز توجه ویژهای نشان داد. این گروه که سالها در شرایط نامناسب قراردادی فعالیت میکردند، با پیگیریهای مستمر وزیر، شاهد تغییر وضعیت در چندین استان شدند و وعدههای روشنتری برای آینده دریافت کردند.
بازگشت اعتماد با بررسی بیسابقه پروندههای استخدامی و بازگشت دانشجویان به دانشگاه
موضوع آزمونهای استخدامی و معترضان به نتایج آن یکی از بزرگترین چالشهای اوایل کار علیرضا کاظمی بود. اما او با قاطعیت دستور بررسی مجدد بیش از ۱۵ هزار پرونده گزینش داوطلبان را صادر کرد. این تصمیم که با استقبال عمومی مواجه شد، نتیجهای روشن داشت که تعداد زیادی از داوطلبان پذیرفته شدند و بهعنوان معلم، به کلاسهای درس راه یافتند.
یکی از دستاوردهای مهم دیگر بازگرداندن دانشجویان به دانشگاه بود که با دستور وزیر آموزش و پرورش و پیگیری مستمر، موجبات بازگشت برخی از دانشجویان و حتی اساتید به دانشگاهها، که طی مقطعی با مشکل مواجه شده بودند، فراهم شد.
حمایت از معلمان در تأمین مسکن
یکی از اقدامات برجسته اخیر وزارت آموزش و پرورش، توجه ویژه به وضعیت معیشتی معلمان و تأمین مسکن برای فرهنگیان بوده است. اخیرا وزیر آموزش و پرورش با دستور هدایت منابع صندوق ذخیره فرهنگیان، این نهاد را به خدمت رفاه معلمان درآورده و براساس دستورات وی، بخشی از عواید این صندوق به پروژههای تأمین مسکن فرهنگیان اختصاص خواهد یافت.
عدالت آموزشی در عمل
کاظمی در تمام این مدت نشان داده که دغدغه اصلیاش، تحقق عدالت آموزشی است. او، پیرو سیاست دولت وفاق ملی، یک نهضت محرومیتزدایی از مدارس را آغاز کرده است. هدف این طرح، جایگزینی مدارس سنگی و کانکسی با مدارس استاندارد، کاهش تراکم کلاسهای درس و بهبود زیرساختهای آموزشی در مناطق محروم است.
غیر ازداین طرح بزرگ، در همین راستا در مهر امسال ۱۹ هزار کلاس درس به سیستمهای گرمایشی استاندارد مجهز شدند، ۴ هزار کلاس درس صاحب کتابخانههای کلاسی شدند و ۱۷۰۷ مدرسه در مهرماه تحویل دانشآموزان شد.
توجه به بازنشستگان فرهنگی
فرهنگیانی که سالها در خدمت نظام آموزشی بودند و پس از بازنشستگی همچنان چشمانتظار دریافت پاداش پایان خدمت خود مانده بودند، در دوره جدید مورد توجه ویژه قرار گرفتند. علیرضا کاظمی با طرح این موضوع در سطح سران قوا، موفق شد تصمیمی مهم اتخاذ شود که بر مبنای این تصمیم ۶۰ درصد باقیمانده پاداش بازنشستگان تا دهه فجر پرداخت خواهد شد.
توسعه دیپلماسی آموزشی و معرفی ایران به جهان
وزارت آموزش و پرورش در این مدت کوتاه، در حوزه بینالمللی نیز دستاوردهای ارزشمندی داشت. حضور در اجلاس آیسسکو در عمان و توافقات انجامشده با سفیران کشورهای مختلف، از جمله دستاوردهایی بود که هم برای تقویت همکاریهای آموزشی و هم برای بهبود وضعیت مدارس و دانشآموزان ایرانی خارج از کشور سودمند بود.
یکی از نتایج اخیر این تعاملات، توافق با کشور صربستان بود که طی آن مشاهیر ایرانی در کتابهای درسی دانشآموزان صربستانی معرفی خواهند شد.
رسانهها و تغییر رویکرد تقابل به تعامل
علیرضا کاظمی دستور داد تمام شکایات از رسانهها و فعالان رسانهای پس گرفته شود. او با دعوت از رسانهها و باز کردن درب بزرگترین وزارتخانه کشور به روی خبرنگاران، نشان داد که به شفافیت و تعامل با افکار عمومی اعتقاد دارد. این رویکرد نهتنها باعث بهبود روابط میان وزارتخانه و رسانهها شد، بلکه فرصتی ایجاد کرد تا دستاوردها و اقدامات این دوره بهدرستی اطلاعرسانی شود.
دستاوردهای بیسابقه در زیرساختهای آموزشی
طی ۱۳۸ روز گذشته، وزارت آموزش و پرورش دستاوردهای ملموسی در حوزه زیرساختهای آموزشی هم به ثبت رسانده است. توزیع ۱۰۰۰ میلیارد تومان تجهیزات آموزشی و هنرستانی، افتتاح ۵۳۰ کلاس درس جدید و کلنگزنی احداث ۲۵ مدرسه در اصفهان تنها بخشی از این فعالیتهاست.
همچنین طرحهای فرهنگی و دینی مانند نواختن زنگ نماز در مدارس، برگزاری ۲۳ هزار محفل انس با قرآن و اجرای چندین طرح بزرگ قرآنی، نشان از توجه جدی وزیر به تقویت معنویت در فضای آموزشی دارد.
پویش «جهاد علمی» الگویی برای تحول پایدار
طرح پویش جهاد علمی که حتی مورد توجه رئیسجمهور هم قرار گرفت، یکی دیگر از اقدامات برجسته این دوره بود. این طرح با هدف افزایش سطح علمی دانشآموزان بهعنوان یکی از برنامههای کلیدی وزارت آموزش و پرورش اجرا شد و امید میرود نتایج آن به ثمر برسد.
عملکرد علیرضا کاظمی در وزارت آموزش و پرورش، طی مدت کوتاه آغاز به کار او، نشان داد که با مدیریت مبتنی بر برنامهریزی و تعهد، میتوان حتی در شرایط سخت، نتایج درخشانی به دست آورد. بازگشایی آرام مدارس، رسیدگی به دغدغههای معلمان و بازنشستگان، اجرای عدالت آموزشی، و توسعه تعاملات بینالمللی، همگی از دستاوردهای ارزشمندی هستند که میتوانند الگویی برای سایر بخشها باشند.
امید است که این روند مثبت ادامه یابد و آموزش و پرورش ایران به جایگاهی برسد که شایسته نسل آیندهساز کشور است.
ارسال دیدگاه