به گزارش کودک پرس، فریبا کیا روز یکشنبه در نشست اعضای انجمن ناشران کودک و نوجوان قم با کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش، در سالن اجتماعات مجتمع ناشران قم افزود: ضعف در ارائه روش ها و تکنیک های جدید آموزشی و همچنین فقر شدید در ایده مشکل مشترک همه کتاب های دینی حوزه کودک و نوجوان در کشور است.
وی اضافه کرد: نه تنها کتاب هایی که توسط کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش نامناسب تشخیص داده شد بلکه کتاب های مورد تایید این سازمان نیز از فقر ایده و روش های جدید ارائه مطالب آموزشی رنج می برد.
وی با بیان این که 750 ناشر از سراسر کشور با سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش در تعامل هستند گفت: سالانه بیش از پنج هزار کتاب آموزشی و پرورشی چاپ اول توسط این انتشاراتی ها در کشور منتشر می شود.
معاون بخش کتاب سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش، نقش قم در نشر کتاب های قرآنی کودک را بسیار مهم دانست و ادامه داد: از 750 ناشر سراسر کشور که در سامانه سازمان پژوهش و برنامه ریزی ثبت نام کرده اند 85 ناشر از استان قم هستند ضمن این که 35 درصد از کل کتاب های آموزشی کودک و نوجوان در حوزه دینی نیز متعلق به موسسه های انتشاراتی قم است.
کیا افزود: کتاب های کودک و نوجوان در حوزه دینی را می توان به 2 دسته دانش افزایی و کمک درسی تقسیم کرد که کتاب های دانش افزایی برای توسعه اطلاعات و دانش مخاطبان است و اگر چه محتوای این کتاب ها وام دار کتاب های درسی نیست ولی نباید متضاد با محتوای کتاب های درسی باشد.
وی ادامه داد: هدف کتاب های کمک درسی تسهیل و تعمیق در یادگیری در راستای محتوای کتاب های درسی است.
معاون بخش کتاب سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش، از بررسی 280 عنوان کتاب در 2 سال 94 و 95 توسط کارشناسان این سازمان خبر داد و گفت: بر اساس بررسی های کارشناسان این سازمان تنها 60 درصد از این کتاب ها مناسب تشخیص داده شد و این در حالی است که تنها 53 درصد از کتاب های کودک و نوجوان در حوزه دینی ثبت شده در سامانه سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش مناسب شناخته شده است.
وی با بیان معیارهای تشخیص مناسب بودن کتاب ها اظهار داشت: هر کتاب در 2 بخش عمومی و تخصصی مورد ارزیابی قرار می گیرد و کتابی مناسب تشخیص داده می شود که از 200 امتیاز بتواند حداقل 120 امتیاز را کسب کند.
کیا، ویژگی های عمومی ارزیابی کتاب ها را شامل چاپ مناسب، کیفیت تصاویر و ظاهر کتاب عنوان کرد و گفت: کتاب های کودک و نوجوان در حوزه دین دارای ظاهری زیباست ولی آنچه به آن کم توجهی شده محتوای این کتاب هاست.
وی افزود: تعمیق فکری دانش آموزان در مفاهیم دینی، کمک به تقویت اهداف درسی، پاسخ به پرسش های مذهبی دانش آموزان، علاقه مندسازی دانش آموزان با قرآن و مفاهیم دینی و توجه به نیازهای فرهنگی در حوزه دین از شاخص هایی است که کتاب های کودک و نوجوان در حوزه دینی مورد ارزیابی قرار می گیرد.
کیا گفت: یکی از دلایل نمره پایین کتاب های کودک و نوجوان در حوزه دینی بی اطلاعی ناشران از برنامه درسی و سرفصل های کتاب درسی است.
وی وضعیت کتاب های کمک درسی کودک و نوجوان در حوزه دینی را ضعیف تر از کتاب های دانش افزا دانست و اظهار کرد: تنها 20 درصد از کتاب های کمک درسی کودک و نوجوان در حوزه دین توسط کارشناسان سازمان پژوهش مناسب تشخیص داده شد و این در حالی است که این کتاب ها نیز حداقل امتیاز را کسب کرده و جزو کتاب های درجه سه محسوب می شود.
وی با تاکید بر این که با هرگونه کتاب کمک درسی که خلاقیت دانش آموزان را سلب کرده و جواب های آماده را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد مخالف هستیم ادامه داد: توجه به مفاهیم مهم درسی، تقویت فرآیند یادگیری از طریق روش های مناسب، ساماندهی تمرین ها از ساده به سخت و توجه به تفاوت های فردی، موضوع هایی است که باید در کتاب های کمک درسی کودکان و نوجوانان مورد توجه قرار گیرد.
قم جایگاه دوم ادبیات کودک و نوجوان ایران، دومین قطب انتشار کتاب پس از تهران و بزرگ ترین قطب انتشار کتابهای دینی در خاورمیانه است.
در استان قم بیش از 1200 انتشارات وجود دارد که کتاب های این موسسه های انتشاراتی با موضوع های مختلف و به زبانهای گوناگون از جمله فارسی، عربی و انگلیسی چاپ می شود. استان قم در حال حاضر دارای 110 چاپخانه است که از این تعداد 70 واحد فعال است.
سازمان پژوهش و برنامه ریزی یکی از سازمان های وابسته به وزارت آموزش و پرورش است. یکی از کارهای سازمان پژوهش و برنامه ریزی بررسی کتاب های ثبت شده در سامانه این سازمان برای تحلیل محتوای کتاب ها و معرفی کتاب های مناسب متناسب با مقاطع مختلف، معلمان و مربیان است.
این سازمان سالانه بیش از سه هزار کتاب را به عنوان «کتاب مناسب» برای مقاطع مختلف سنی معرفی می کند.
منبع: قم پرس
ارسال دیدگاه