علیرضا کاظمی صبح امروز با حضور در همایش روز جهانی خاک که در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: خاک خوب، محصولات خوب ارائه میدهد و شباهت زیادی با بسترهای تربیتی در آموزش و پرورش دارد و در فرآیند تعلیم و تربیت نیز معتقدیم که محیط تربیتی، از موثرترین عوامل تربیتی محسوب میشود؛ لذا همه ما وظیفه داریم که از این سرچشمه ارزشمند، حفاظت و مراقبت کنیم.
کاظمی ادامه داد: موضوعات خاک و محیط زیست از موضوعات فرادستگاهی و ملی بهشمار میآیند که همه ما مکلف به حفظ و مراقبت از آن هستیم.
وزیر آموزش و پرورش فرهنگسازی را از مهمترین مسیرهای حل چالش خاک دانست و افزود: فرهنگسازی و آموزش در کنار یکدیگر از موثرترین ابزارهای رفع مسائل مربوط به محیطزیست هستند و طبیعتاً دستگاه تعلیم و تربیت در مرکز ثقل آن است.
وی ادامه داد: همه اقدامات اجرایی وزارت جهاد در حوزه خاک و محیط زیست با فرهنگسازی در آموزش و پرورش امکانپذیر است.
کاظمی به تکالیف آموزش و پرورش به عنوان متولی فرهنگسازی در نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: ریشه بسیاری از مشکلات جامعه، فرهنگی است و اصلاح آن در آموزش و پرورش شکل میگیرد.
وی افزود: همه دستگاهها باید از نظام تعلیم و تربیت در شکلگیری و تقویت فرهنگ ایران-اسلامی حمایت ویژه کنند و توجه وافر داشته باشند.
کاظمی به ظرفیت بالای این وزارتخانه از حیث جامعه مخاطب اشاره کرد و ادامه داد: آموزش و پرورش تنها وزارتخانهای است که با بیش از ۴۰ میلیون جامعه مخاطب؛ اعم از دانشآموز، معلم و والدین به طور مستقیم و غیرمستقیم در ارتباط است، از اینرو بهترین امکان را برای سرعتبخشی در انتشار پیامهای فرهنگی در اختیار دارد.
وی در ادامه با بیان اینکه آموزش و پرورش از چند مسیر به رفع مسائل محیط زیستی میتواند کمک کند، گفت: در گام اول، «کتاب درسی» به عنوان منبعی که در اختیار همه دانشآموزان است میتواند تأثیر بسیاری بر فرهنگ حفاظت از خاک و محیطزیست بگذارد. «برگزاری جشنوارهها و پویشها» از دیگر اقدامات این وزارتخانه در راستای ماموریت تعریف شده است. «بکارگیری ظرفیتهای انسانی» نظیر دانشآموزان المپیادی بهعنوان سفیران حفاظت از محیط زیست، از دیگر راههای رسیدن به اهداف مذکور است. هر چند در کتابهای درسی نظام تعلیم و تربیت بارها به محیطزیست و موضوع خاک پرداخته شده است و در آموزش و پرورش، کتابی با همین نام، تدریس میشود.
وی افزود: تا زمانی که روی آموزش و فرهنگ، سرمایهگذاری نکنیم، پیشرفت نخواهیم کرد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مراقبت از خاک را باید به یک جریان فرهنگی مستمر و پایدار تبدیل کنیم تا بالاترین اثر خود را جامعه بگذارد.
وی در پایان گفت: آموزش و پرورش در کنار اقداماتی که تاکنون انجام داده است، آمادگی دارد تا با بکارگیری روشهای نوین و ایدههای خلاقانه، در کنار وزارت جهاد کشاورزی برای به سرانجام رسیدن این مهم باشد.
ارسال دیدگاه