به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش کودک پرس، محمود امانی طهرانی مدیرکل دفتر تألیف کتب درسی ابتدایی و متوسطه نظری سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع «چالشهای آموزش پیش از دبستان» در توضیح محتوای تولیدی دوره پیش از دبستان، اظهار داشت: دوره دبستان از ۶ سال سن تمام شروع میشود؛ قبل از آن، دوره پیشدبستانی را داریم که یک دوره دو ساله بوده و اجباری نیست و اختیاری است، دوره صفر تا چهار سال هم بیشتر مربوط به مهدهای کودک است.
وی افزود: در باب محتوا باید بگوییم در دوره پیش دبستانی سالهاست که برنامه درسی مصوب و چاپ شده داریم، این برنامه توسط شورای عالی تصویب شده و در قالب یک برنامه مدون ارائه میشود، این محتوا سال 85 تولید و در سال 86 به تصویب شورای عالی رسیده است.
امانی طهرانی با بیان اینکه در دوره سنی صفر تا چهار سال هنوز برنامه مدونی نداریم، عنوان کرد: طبق قانون مصوب مجلس قرار شد آموزش و پرورش برای سن صفر تا چهار سال نیز مسئولیت تعیین محتوا و نظارت بر آن را در مهدهای کودک برعهده بگیرد که اکنون در حال تهیه تولید این محتوا هستیم.
وی اضافه کرد: بر این برنامه درسی نقدهایی وارد است اما لزوماً به خود محتوا باز نمی گردد بلکه به نحوه اجرا مربوط میشود؛ در این برنامه اصراری بر تفکیک زنگ های آموزشی و واحدهای آموزش وجود ندارد و باید آزادی وجود داشته باشد و کودک نباید محدود شود. مدیرکل دفتر تألیف کتب درسی ابتدایی و متوسطه نظری افزود: قبلاً اینطور تلقی میشد که کودک هرچقدر بیشتر به مهدکودک برود، مطلوبتر است؛ تأکید ما این است که کودک بیشتر دوران کودکی را با خانواده بگذراند. در اسناد بالادستی ما هم تأکید نشده است که حتما کودکان در صفر تا چهارسالگی باید به مهد کودک بروند.
وی ادامه داد: اینکه کودک زیر چهارسال ملزم شود حتماً در ساعات معینی به مهد برود و آزادی عمل را از او بگیرد، چندان توصیه نمیشود زیرا ساعت خواب ، نوع پوشش، نوع غذا خوردن کودک در مقایسه با زمانی که در منزل است حالت متفاوتی پیدا میکند؛ حضور در منزل هم مانعی بر جامعه پذیری وی نیست. تأکید بنده روی دوره مهدکودک است اما برای حضور در پیش دبستانی در اسناد بالادستی توصیه شده است. امانی طهرانی در پاسخ به این پرسش که «برنامه آموزش و پرورش برای تحول آموزش دو سال ما قبل دبستان چیست؟»، گفت: شکلگیری فضای کار کودک در پیشدبستانیها با محوریت بازی و تحرک است که در برنامه درسی تصریح شده است؛ نشر کتب در این حوزه به دو دسته تقسیم می شود، نخست کتب غیراصولی و غیرمنطبق با برنامه است که مورد توصیه و تأیید ما نیست اما کتب مطلوب و منطبق با برنامه هم داریم که مورد تأیید ما هستند.
وی افزود: بازنگری در برنامه این دوره که 12 سال گذشته تدوین شده را مدنظر داریم؛ در کنار اینها گمشده اصلی این است که بودجه جدی برای این حوزه درنظر گرفته نمیشود و این دوره جزو سرانهها به حساب نمیآید.
ارسال دیدگاه