۱۶ تا ۲۵ سالگی؛ سن سرنوشتساز «اعتیاد»
مدیرکل پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر «سن» شروع مصرف موادمخد را ۱۵ سالگی اعلام و تاکید کرد: این در حالیست که سن سرنوشت ساز اعتیاد ۱۶ تا ۲۵ سالگی است حال آنکه میانگین سن ابتلا را ۲۲ سالگی می دانند. همچنین بین سنین ۱۶ تا ۳۴ سالگی نیز بیشترین مصرف کنندگان را داریم.
به گزارش کودک پرس ، عارف وهاب زاده، مدیرکل پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر با حضور در برنامه تلویزیونی پرسشگر با اشاره به عدم آگاهی والدین در حوزه اعتیاد گفت: بیش از ۵۰ درصد اولیاء بعد از سه تا پنج سال از اعتیاد فرزندشان آگاه میشوند.
وی افزود: برخی والدین هم نگرش مثبت نسبت به مصرف سیگار و قلیان دارند و مصرف آن را در فرزندانشان جدی تلقی نمی کنند.
وی با بیان اینکه برخی مبتلایان به اعتیاد نیز سابقه مصرف مواد در خانواده دارند و خانواده دچار آسیبهایی است گفت: بحث سبک زندگی و آگاهی والدین را چقدر جدی میگیریم؟ مدرسه مهترین مکان برای پیشگیری است و طیف وسیعی از گروه هدف در دسترس است.
وهاب زاده افزود: یک مشکل ما در مدرسه این است که پیوند مثبت کودک با خانواده، اجتماع و مدرسه را کمتر مشاهده میکنیم. باید فرصت مشارکت دانش آموز را در جامعه و خانواده با همسال خودش بدهیم. چقدر نشاط در مدارس وجود دارد و چرا بچه ها علاقه زیادی به مدرسه ندارند؟ آیا ناشی از فشار تحصیلی است یا مشکلات خود معلمان است؟.
مدیرکل پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه اکنون پررنگ ترین و اولویت اول آسیبهای اجتماعی، اعتیاد است اظهار کرد: استانداردهای جدید نشان میدهد حتی از دوره بارداری باید فرزند پروری جدی گرفته شود. از سه تاپنج سال باید برای بچهها برنامه داشته باشیم. البته اگر این برنامه ها مستمر نباشند هیچ فایدهای نخواهد داشت. در دو سه سال اخیر برنامههای خوبی با آموزش و پرورش در حیطه توانمندسازی داشتهایم.
وی ادامه داد: تحقیقات نشان میدهد از ۱۵ سالگی که سن شروع مواد است باید برنامههای توانمندسازی را در مدارس داشته باشیم. در همین راستا در آموزش و پرورش آموزش مهارتهای خودمراقبتی و تاب آوری مدنظر است و برنامههایی شروع شده است. اما برنامه های پیشگیری دیر بازده است. باید از سنین پایین شروع کنیم و حتما آموزش ها مستمر باشد.
وهاب زاده با اشاره به اینکه موفق شدیم محتوای درسی را بعد از ۲۱ سال از مصوبه ستاد ایجاد کنیم و در پایه هشتم بحث آسیب ها بخصوص اعتیاد را در کتب درسی گنجاندهایم گفت: البته محتواهایی از این دست در سایر پایهها مشاهده نمیشود.
وی ادامه داد: از دو سال قبل برای آموزش معلمان برنامههایی را شروع کردهایم و کادر متخصصی را آموزش دادهایم که به سایر معلمان آموزش دهند. ۲۷۰۰ نفر کادر متخصص اند که تعدادشان اندک است و متاسفانه آمار بالایی نیست.
وهاب زاده با بیان اینکه سن شروع مصرف مواد ۱۵ سالگی است تاکید کرد: اما سن سرنوشت ساز اعتیاد ۱۶ تا ۲۵ سال است این در حالیست که میانگین سن ابتلا را ۲۲ سالگی می دانند. همچنین بین سنین ۱۶ تا ۳۴ سالگی نیز بیشترین مصرف کنندگان را داریم.
وی در پاسخ به اینکه آیا باید واقعیات را به مردم بازگو کرد؟ گفت: خانواده ها باید بدانند و آگاهی داشته باشند.در برخی جاها شاید نیازی نباشد اما درباره مدارس باید حساسیت ایجاد شود.
همچنین حبیب الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در این برنامه که با موضوع آسیبهای اجتماعی به روی آنتن رفت درباره اینکه آیا باید در برابر واقعیت های اجتماعی سکوت کرد یا باید آن را بازگو کنیم؟ گفت: همه موافق اعلام واقعیات هستند، اما در فضای رسانه اگر آگاهی دهی با هدف باشد میتواند موثر باشد اما اگر صرف اطلاع رسانی مدنظر باشد فقط باعث نگرانی میشود.
وی افزود: مردم باید بدانند که ممکن است در سنین پایین هم کودک دچار آسیب شود، اما بمباران اطلاعاتی صرف استرس را بالا می برد. خانواده ها باید همانقدر که به فیزیک و شیمی اهمیت می دهند به آموزش سبک زندگی در مدرسه فرزندشان هم توجه کنند. باید والدین به موضوع فرزندپروری و سبک زندگی حساس شوند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش راهبردیترین و استراتژیکترین نهاد است گفت: باید به آموزش و پرورش کمک کنیم تا جایگاه آن ارتقاء یابد. شکل گیری شخصیت و هویت کودکان از سنین پایین شروع میشود.
مسعودی فرید افزود: سهم آموزش برای کودکان زیر هشت سال از GDP حدود چهار درصد است در حالی که در کشورهای دیگر بالاتر از این رقم است.
وی به طرح نماد اشاره کرد و گفت: ما پیشنهاد دادیم مددکار اجتماعی در تمام مدارس داشته باشیم که فاز اولیه آن در نظرآباد تهران انجام شد. همه پذیرفته اند باید مددکار در مدارس داشته باشیم. قصد داریم افرادی با چندظرفیت تربیت کنیم که آموزش تخصصی ببینند تا هم مشاوره بدهند، هم مددکار باشند و هم مربی بهداشت باشند و در یک نظام سطح بندی و ارجاع قرار بگیرند. این امر مصوبه شورای اجتماعی کشور را دارد که باید تا پایان سال اجرایی شود.
عبدالرضا عزیزی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا باید واقعیات آسیب های اجتماعی را به جامعه اعلام کرد یا خیر؟ گفت: همواره اعلام کردهام سکوت فرهنگی از ایرادات جامعه ماست. اگر واقعیات را بازگو نکنیم به دنبال رفع ایرادات نمیرویم.
وی افزود: البته برخی مواقع میگویند سکوت خوب است مثلا روزنامههای دوبی صفحه حوادث ندارند، البته کشور کوچکی است که به اندازه یک شهر جمعیت دارد. اما در ایران نمیتوان اینگونه سیاستی پیش گرفت. حتی بسیاری مواقع خود مردم میخواهند که واقعیات گفته شود.
عزیزی با بیان اینکه اگر مطلع باشیم و مبارزه با آسیب ها را مردمی و اجتماعی کنیم و علاج پیشگیری قبل از وقوع را داشته باشیم بهترین کار را انجام داده ایم گفت: اعتیاد، خشونت و… جزو مواردی هستند که در کتب درسی به آنها اشاره نشده است.
وی افزود: از سوی دیگر خود معلمان آسیب دیده هستند و نمی توانند هزینه زندگی و معیشت شان را تامین کنند، چطور می توانند سبک زندگی خوب را آموزش دهند؟ البته ایراد از خود ماست، باید از آن دسته از مردم که در معرض آسیب هستند در شرایط اقتصادی موجود حمایت شود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر خانواده ها آگاه شوند که مسائل اجتماعی اگر بیشتر از دروس تخصصی اهمیت نداشته باشد کمتر ندارد گفت: اگر کودکی مهارت نه گفتن را نداند در نوجوانی ممکن است به یک آسیب اجتماعی مبتلا شود، در اینجا دیگر هرچقدر هم فیزیک و ریاضی بداند به دردش نمیخورد.
وی ادامه داد: با سوادترین معلم ها را باید در این بخش بکار بگیرند. باید بهترین معلمان مدارس، مددکاران اجتماعی مدارس باشند. ما زیاد حرف می زنیم اما آموزش و پرورش را جدی نمی گیریم.
عزیزی با تاکید بر اینکه باید به آموزش و پرورش توجه شود و به بهترین مکان تبدیل شود گفت: معلم ابتدایی باید فوق لیسانس و دکترا داشته باشد و بهترین مزایا را داشته باشد در حالی که برعکس است. در کشورهای دیگر از پایه شروع می کنند.
وی افزود: علت اینکه به این مسائل توجه نمیشود این است که اکثر مسئولین در مکتب غلطی تربیت دیده اند و افراد در جامعه آموزش صحیحی ندیده اند. کیفیت آموزش در کشور ما بالا نیست. نقطه شروع اصلاح این روند و توجه به آموزش و پرورش باید از جلسات قوای سه گانه و نگاه مثبت و عملیاتی به آموزش و پرورش شروع شود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزیر بهداشت ابتدای دولت مردم و مسئولین را نسبت به امر سلامت حساس کرد و توانست طرح تحول را اجرا کند گفت: او از بودجه هدفمندی یارانه ها بخوبی استفاده و درمان مردم پیشرفت کرد. باید قوای سه گانه را نسبت به امر آموزش از پایه نیز حساس کنیم. نباید طوری باشد که معلم ماهها از دولت طلب داشته باشد.
عزیزی در پاسخ به اینکه چند درصد در دولت نسبت به آموزش و پرورش حساس هستند؟ گفت: رئیس جمهور آنقدر که مشغول تورم و ارز و مسائل بین المللی است به یکی از چیزهایی که شاید فکر نکند آموزش و پرورش است که باید حق هم داد، باید وزیر آموزش و پرورش و مسئولین مربوط قوای سه گانه را حساس کنند.
وی با اشاره به جلسات مقام معظم رهبری با مسئولان درباره آسیب های اجتماعی گفت: ایشان تاکید داشتند که روی موضوع پیشگیری از آسیب ها کار شود در این دو سال اخیر اقدامات خوبی در حال انجام است.
حسین باهر، استاد دانشگاه و فوق دکترای رفتار شناسی در این برنامه با بیان اینکه چهار مشکل عمده در زمینه آسیب های اجتماعی وجود دارد نخست آنکه آموزش و پرورش با یکدیگر متعارض هستند، دوم آنکه محفوظات و معلومات تطبیقی ندارند و کنکور بسیار مهم شده است و سوم قرار گرفتن ما در مرحله گذار از سنت به مدرنیته است گفت: چهارم آنکه نیروی انسانی در حد کفاف تامین نمیشود.
وی افزود: بی علاقگی دانش آموزان به مدرسه و درس نیز وجود دارد و میتواند زمینه ساز افزایش آسیب های اجتماعی باشد. وقتی دانش آموز یا دانشجو مشاهده میکند که با درس به جایی نمیرسد، آن را رها میکند و به سمت مشاغل پولساز می رود.
این استاد دانشگاه درباره علت سکوت آموزش و پرورش در برابر آسیب های اجتماعی اظهار کرد: اگر مسئولیتی داشتم ترجیح می دادم واقعیات را بشناسم و به جامعه اعلام کنم و به سمت حلش بروم تا آنکه روی آن سرپوش بگذارم. به عنوان مثال اعتیاد به دوره راهنمایی رسیده و یا رفتارهای ناهنجار برخی معلمان و اساتید و دانش آموزان و یا نمره فروشی از جمله ضایعاتی هستند که در جامعه امروز به چشم می خورد.
منبع: ایسنا
ارسال دیدگاه