«کنکور» گلوی نظام تربیتی را فشار میدهد/ برگزاری رفراندوم برای کنکور بین دانشآموزان
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه کنکور گلوی نظام تربیتی را فشار میدهد، گفت: کنکور به سدی در برابر مباحث تعلیم و تربیتی در مدارس تبدیل شده است و برای کنکور باید حداقل در بین دانشآموزان رفراندوم برگزار شود.
به گزارش کودک پرس ، حجتالاسلام والمسلمین علی ذوعلمرئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع «کتب درسی» با بیان اینکه بنده 35 روز است که به این سازمان آمدهام، درباره چالشهای اساسی حوزه کتب درسی، اظهار کرد: ابتدا نگاهی کلان به نقشه راه باید داشته باشیم که همان سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی است، البته این اسناد هنوز نیاز به زمان دارد.
وی افزود: در فرایند تألیف کتب درسی، کارهای بسیاری انجام میشود؛ هرکدام از حوزههای یادگیری دارای متخصصان ذیربط و حتی خود معلمان است و کتاب درسی محصول یک تلاش جمعی فرایندی است که تا حدود 25 نفر هم در تألیف آن مشارکت دارند.
حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم با بیان هر کدام از صاحبنظران که طرحوارهای برای کتب درسی دارند آن را خواهیم پذیرفت و به بحث خواهیم گذاشت، گفت: شبکه ارتباطی فعالی در استانها داریم و همکاران ما هر هفته چندمرتبه در جمع معلمان در مدارس حضور می یابند و درباره کتب درسی تعامل دارند؛ ابتدای کتب درسی از همه والدین و صاحبنظران خواستهایم نظرات خود را برای ما بفرستند و آدرس و نشانی هم درج شده است.
وی ادامه داد: آنطور نیست که مؤلفان کتب درسی در سالهای گذشته ثابت باشند، بلکه مشمول تغییراتی شدهاند اما نیاز است که گروه مؤلفان، جوانتر شوند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به اینکه ما آمادهایم روی تک تک کتب درسی با حضور مؤلف و منتقدین به بحث بنشینیم، اظهار کرد: البته نظرات مختلفی درباره حجم و چگالی کتب درسی وجود دارد و نظرات یکسان نیست؛ یک مشکل موجود، تمرکز در تألیف است؛ زمانی که به توانمندی در استانها برسیم و طرح چندتألیفی در برخی دروس و مباحث اجرایی شود، کمک کننده است.
وی اضافه کرد: سیاست چندتألیفی را باید در دروسی اجرا کرد که مستقیماً در کنکور سؤالی از آن مطرح نشود زیرا منابع کنکور باید برای همه یکسان باشد، البته در کل با کنکور مخالف هستیم و قانون مترقی که 11 سال قبل تصویب شده بود کامل به اجرا در نیامد؛ استرس و تمایل بالا به مدرک گرایی از دانشگاههای خاص به اعضای جامعه فشار وارد میکند.
حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم با بیان اینکه نیازمند جمعی ملی هستیم که این موضوع را هدایت کنند، اظهار کرد: مدافع عملکرد سنجش در آموزش و پرورش نیستم و آنجا هم ایراداتی وجود دارد، اما باید یک عزم ملی رخ دهد تا معضل کنکور که از آن غفلت شده است، حل شود.
وی تصریح کرد: متأسفانه شاهد بودیم که کنکور و تست زنی به دوره دبستان رسیده بود؛ تبلیغات کنکوری هم وجود دارد و کنکور به سدی در برابر مباحث تعلیم و تربیتی در مدارس تبدیل شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه چرا درسی مانند دین و زندگی باید با مباحث کنکوری در هم تنیده شود، ادامه داد: متاسفانه درسهای مهارتی، فنی و اخلاقی اینگونه هستند؛ برای کنکور باید حداقل در بین دانشآموزان رفراندوم برگزار شود؛ کنکور گلوی نظام تربیتی را فشار میدهد.
وی افزود: چرا نمایندگان سؤال نکردند که علت عدم اجرای قانون مصوب سال 86 چه بود؟ چرا نظارت انجام نشد؟ ما میتوانیم پذیرش دانشگاهها را با حفظ گروهبندیهای استعدادی و جغرافیایی سامان دهیم؛ از نمایندگان و رئیس مجلس میخواهم وارد شود؛ البته معتقدم اگر این موضوع کلاً به شورای عالی انقلاب فرهنگی منتقل شود، بهتر است تا بنشینیم و راه حلی پیدا کنیم.
حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم درباره چرایی انتشار زودتر از موعد کتب کمک درسی نسبت به کتب درسی، گفت: کتب را پس از تألیف روی سایت بارگذاری میکنیم تا صاحب نظران اگر موردی بود به ما منعکس کنند و این به معنای نفوذ تولیدکنندگان کتب کمک درسی نیست؛ هرچند آنها باید توجه کنند که اصل موضوع و جهتگیری تعلیم و تربیت در قالب کتب درسی، خدشهدار نشود و سودآوری را ضلع دوم و سوم قرار دهند.
وی با بیان اینکه فضای الکترونیک به عنوان مکمل و متمم میتواند به پیشبرد آموزش کمک کند، افزود: در حیطه نوآوریها، توانمندیهای خوبی داریم و اتفاقات خوبی رخ داده از جمله الکترونیکی شدن آموزشهای ضمن خدمت و معتقدیم باید با احتیاط جلو برویم و نمیتوان شتاب زده و شعار زده در این زمینه حرکت کرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی درباره حذف کنکور گفت: آیا با چند سوالتستی از کتاب درسی میتوان به این نتیجه رسید که یک دانش آموز به همه کتاب درسی مسلط است؟
وی در واکنش به اظهارات حداد عادل مبنی بر اینکه معلمان حقالتدریسی نمیتوانند استخدام شوند، گفت: گاهی جنبه اقتصادی بر توانمندی تخصصی غلبه مییابد؛ اینکه فردی در مقطعی در قالب معلم حقالتدریسی آمده و کمک کرده و به کلاس رفته از سر ناچاری و کمبود نیروی آموزش و پرورش بوده است اما آیا مجوزی میشود که فرد بدون گذراندن دورههای آموزشی لازم در دانشگاه فرهنگیان به صورت دائمی ادامه فعالیت دهد؟ ما سالهاست دچار معضل در حوزه تربیت معلم هستیم.
منبع: فارس
ارسال دیدگاه