پرورش کودکان و نوجوانان اهل پرسش

به گزارش خبرگزاری کودک پرس،‌ فعالیت‌های این هفته با شعار «پرسش تا پژوهش، پژوهش تا پیشرفت» از ۲۲ تا ۳۰ آذر ۱۴۰۴ در مراکز فرهنگی، ‌هنری کانون و در قالب فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و نشست‌های آموزشی در امتداد توجه به سیاست رشد و توانمندسازی اعضا و مربیان برگزار شد.

برگزاری جشنواره و نشست‌های تخصصی

اداره‌کل آموزش و پژوهش کانون، از ۲۵ تا ۲۷ آذر ۱۴۰۴، ویژه‌برنامه‌های هفدهمین هفته پژوهش و جشنواره ملی پژوهش را در مجتمع پردیسان قم برگزار کرد. در این رویداد، مسئولان و کارشناسان کانون از سراسر کشور حضور داشتند و از پژوهش‌گران برتر و برگزیدگان دومین رویداد ایده‌پردازی (ثامر) تجلیل شد. برنامه‌ها شامل اردوی تخصصی پژوهشی، نشست‌های تخصصی مانند «عرفان و کودک»، نشست با مدیرکل و معاونان آموزش و پژوهش، نشست صمیمانه با معاون فرهنگی، نشست کارشناسان علوم و فناوری، کارگاه‌های هوش مصنوعی و علوم و فناوری با کودکان و نوجوانان بود.

پرورش کودکان و نوجوانان اهل پرسش

همزمان، نمایشگاه کانون علوم و فناوری‌های نوین (کافنا) در مجتمع پردیسان برگزار شد. غرفه‌های «دومینو و مزرعه فکر و خلاقیت»، «هوش مصنوعی»، «زیست‌فناوری»، «نجوم»، «هوافضا»، «رباتیک»، «اپتیک و نورشناسی»، «محیط‌زیست» و «نانو» خدمات علمی متنوع ارائه کردند. فضاسازی و دکور جشنواره با همکاری واحد آفرینش‌های هنری و مربیان استان قم، فضایی جذاب و متناسب با اهداف پژوهشی فراهم کرد.

پرورش کودکان و نوجوانان اهل پرسش

هفته پژوهش در مرکز علوم و فناوری‌های نوین اصفهان

مرکز علوم و فناوری‌های نوین اصفهان در راستای گرامی‌داشت هفته پژوهش، برنامه‌های متنوع علمی و آموزشی را با حضور دانش‌آموزان و علاقه‌مندان برگزار کرد.

هفته پژوهش در مرکز علوم و فناوری‌های نوین اصفهان

در اولین روز، کارگاه رباتیک با استقبال گسترده برگزار شد و شرکت‌کنندگان در قالب مسابقه‌ای خلاقانه به ساخت ربات با استفاده از سازه‌ها و اسباب‌بازی‌های آموزشی پرداختند.

در دومین روز، نیز دانش‌آموزان دبستان فروزمهر میهمان مرکز بودند. کارگاه آموزشی «تشریح کلیه» با هدف آشنایی دانش‌آموزان با ساختار بدن انسان و برنامه «رصد غیرمستقیم خورشید» برای این دانش‌آموزان برگزار شد.

هفته پژوهش در کانون بوشهر؛ از آزمایش‌های علمی تا کارگاه‌های خلاقانه

مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر به مناسبت هفته پژوهش، میزبان کودکان و نوجوانان با برنامه‌های متنوع علمی، پژوهشی و خلاقانه بودند. در مرکز بردخون، برنامه‌ای با همکاری پیش‌دبستانی بوستان مهر و حضور پژوهشگران کوچک برگزار شد که شامل آشنایی با وسایل آزمایشگاهی و انجام آزمایش‌های ساده علمی بود.

مرکز اهرم با معرفی هفته پژوهش و شیوه‌های پژوهش، کتاب‌های علمی، نمایش خلاق، سازه‌های خوراکی «مهندس کوچولو»، بازی‌های علمی و کارگاه «چراها و چگونه‌ها» میزبان دانش‌آموزان شد. همچنین در مدرسه کوثر، کارگاه «حال خوش زندگی» با موضوع فضای سایبری و کودک‌آزاری برگزار شد و از کتاب‌خوانان برتر تجلیل شد.

حسن خرد، کانون‌یار این مرکز نیز در ششمین دوره مسابقات پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی موفق به کسب مقام دوم در حوزه نانوفناوری شد.

مرکز شبانکاره با معرفی کتاب «آزمایش علمی با جامدات» و انجام آزمایش عملی، و مرکز دالکی با پژوهش‌های اقلیمی و ساخت ماکت از شرایط آب‌وهوایی، برنامه‌های علمی خود را اجرا کردند.

در مرکز عسلویه، معرفی کتاب «زیر پوست من» و در مرکز سیراف زنگ علوم درباره پوست‌اندازی مارها، پرسش‌های علمی، معرفی کتاب و ساخت کاردستی علمی برگزار شد. مرکز وحدتیه با کارگاه «هر کودک یک پرسش» و پژوهش درباره پرواز سنجاب پرنده، مرکز کاکی با قصه‌گویی، آزمایش‌های علمی، نمایش انیمیشن و بازی‌های آموزشی، و مرکز ریگ با ویژه‌برنامه علمی برای دانش‌آموزان پایه سوم، برنامه‌های هفته پژوهش را تکمیل کردند.

از آزمایش‌های علمی تا کارگاه‌های پژوهشی؛ هفته پژوهش در مراکز کانون بوشهر

از سفر علمی دماوند تا ترویج پرسشگری و آموزش نوآوری در تهران

در هفته پژوهش، مجموعه‌ای از برنامه‌های علمی، فرهنگی و آموزشی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران برگزار شد که از سفر علمی ـ تفریحی مربیان و کارشناسان پژوهش‌گر به شهرستان دماوند آغاز شد. این برنامه که روز شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۴ با هدف تقویت انگیزه، ارتقای دانش علمی و افزایش نشاط و همدلی اجرا شد، با بازدید از مرکز نجوم دماوند و آشنایی پژوهشگران با فعالیت‌های این مرکز و رصدخانه آن همراه بود و در ادامه، کارگاه علمی «سفر شگفت‌انگیز از اعماق زمین تا ژرفای کیهان» با تدریس سعید نظریه برگزار شد.

یک روز علمی شگفت‌انگیز برای مربیان و کارشناسان پژوهشگر استان تهران

بازدید از مرکز فرهنگی هنری دماوند، توضیحات مسئول مرکز و اهدای انارهای سفالی ساخته دست کودکان با نیازهای ویژه به مناسبت نزدیکی شب یلدا، به همراه حضور در چای‌خانه سنتی و ثبت عکس یادگاری، بخش پایانی این سفر را شکل داد. هم‌زمان، ویژه‌برنامه‌ای پژوهشی برای دانش‌آموزان در مرکز کانون دماوند برگزار شد که در آن، آشنایی با کتابخانه، پخش پویانمایی مفهومی، معرفی کتاب «مخترعان بزرگ تاریخ»، قصه‌گویی علمی و اجرای بازی پژوهشی، زمینه تقویت پرسشگری و تجربه فعالیت‌های علمی را فراهم کرد.

از دیگر برنامه‌های شاخص این هفته، آیین تجلیل از پژوهشگران کانون استان تهران بود که روز ۲۰ آذر ۱۴۰۴ در مرکز فرهنگی هنری شماره ۳۰ برگزار شد و طی آن، ویدا ملکی سرپرست اداره‌کل استان تهران با تأکید بر اهمیت تفکر و پژوهش، آن را مسیر دستیابی به آرامش و موفقیت دانست و در ادامه، گزارشی از آثار دریافتی هفدهمین جشنواره ملی پژوهش ارائه و از رشد کمی و کیفی آثار خبر داده شد و در پایان، از مربیان، اعضا و کارشناسان پژوهش‌گر تقدیر به عمل آمد.

همچنین کارگاه کاوشگری ویژه نوجوانان با هدف آشنایی با شیوه‌های صحیح پژوهش و تقویت مهارت‌های علمی برگزار شد و نخستین جلسه دوره آموزشی «کاربرد هوش مصنوعی در مراکز» نیز با تأکید بر استفاده مسئولانه از فناوری‌های نوین و نقش آن در ارتقای کیفیت آموزش کودکان و نوجوانان، در دستور کار قرار گرفت.

در کنار این برنامه‌ها، ویژه‌برنامه‌هایی همچون «دانشمندان کوچک آزمایش می‌کنند»، «پرسش تا پژوهش، پژوهش تا پیشرفت»، «سرزمین مادری» ،  «از سؤال تا کشف»  و « در مسیر پرسش‌گری و کشف» در مراکز مختلف کانون استان تهران اجرا شد که با آزمایش‌های ساده، بازی‌های علمی، کارگاه‌های پژوهشی و هنری و آشنایی با میراث فرهنگی، تلاش داشتند روحیه کنجکاوی، پرسشگری، خلاقیت و تفکر پژوهشی را از سنین کودکی در میان اعضا تقویت کنند.

«هفته ملی پژوهش در مرکز۵؛ نوجوانان و کودکان در مسیر پرسشگری و کشف»

گام‌های علمی اعضای کانون خراسان جنوبی در هفته پژوهش

هفته پژوهش در مراکز کانون خراسان جنوبی با شعار «از پرسش تا پژوهش، از پژوهش تا پیشرفت» برگزار شد و اعضا با ارائه آثار پژوهشی خلاقانه و علمی در حوزه محیط‌زیست، منابع طبیعی و علوم تجربی مشارکت کردند.

آثار شاخص شامل «روش‌های برقراری ارتباط یوزپلنگ‌ها» از مرکز شماره ۲ بیرجند، «دنیای جادویی اسید و باز» از مرکز بشرویه، «گیاهان خاردار»، «انواع سنگ‌ها»، «آشنایی با برگ‌ها»، «من و زمین سبز»، «سفری به ذهن کودکان برای کشف رازهای قلب حیوانات» و «آتریپلکس (ابر قهرمان خاموش بیابان)» از مرکز شماره ۱ بیرجند و همچنین پژوهش «تأثیر اجرای تئاتر بر افزایش اعتمادبه‌نفس نوجوانان» از مرکز شماره ۲ طبس بودند.

این آثار با همکاری مسئولان و کارشناسان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی تولید و پس از بررسی و تجلیل در سطح استان، برای شرکت در هفدهمین جشنواره ملی پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سال ۱۴۰۴ ارسال شدند.

گام های علمی اعضای کانون خراسان جنوبی در هفته پژوهش

هفته پژوهش در خراسان رضوی؛ از هوش مصنوعی تا پژوهش میدانی و نجوم

دوره آموزشی «هوش مصنوعی؛ فرصت‌ها و تهدیدها برای مربیان کانون» روز شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۴ در سالن جلسات اداره کل کانون استان خراسان رضوی برگزار شد. محمدعلی خلاقی، معاون کانون استان و مدرس دوره، بر اهمیت استفاده متناسب از هوش مصنوعی و نقش مربیان کانون به‌عنوان پل ارتباطی میان دانش، هنر و نسل آینده تأکید کرد و آموزش مقدماتی، مهارت عملی و یادگیری مداوم را به‌عنوان سه گام اصلی توصیه کرد. همچنین مباحثی چون چالش‌های اخلاقی، حریم خصوصی، تأثیر بر بازار کار، مسائل امنیتی و پرامپت‌نویسی با مربیان مطرح شد.

همزمان، کارگاه یک روزه «از پژوهش تا خیال» برای نوجوانان مشهدی برگزار شد تا تجربه پژوهش میدانی و خلق آثار ادبی و هنری را از دل بناهای تاریخی، مانند خانه قدیمی ۲۲۰ ساله غفوری، تجربه کنند.

کارگاه آشنایی با نجوم در مرکز فرهنگی، هنری درگز نیز با حضور دانش‌آموزان متوسطه دوم برگزار شد. میلاد مقدم، مسئول مرکز، هدف از این کارگاه را افزایش آگاهی علمی و تقویت روحیه پژوهش و کنجکاوی در حوزه علوم فضایی عنوان کرد.

در مرکز فرهنگی، هنری شماره ۸ مشهد ویژه‌برنامه هفته پژوهش با حضور اعضای نوجوان برگزار شد. شایان رحمتی، عضو نو جوان، پژوهشی درباره گوزن زرد ایرانی ارائه کرد و با اشاره به کتاب «گوزن زرد ایرانی»، دانش‌آموزان را با گونه‌های در حال انقراض و اهمیت حفاظت از زیستگاه‌های جنگل‌های هیرکانی آشنا ساخت.

فعالیت اعضای نوجوان مرکز ۸ مشهد همزمان با هفته پژوهش

کارگاه‌های تخصصی موسیقی و پژوهش در کانون زنجان و سهرورد

کارگاه تخصصی سومین جشنواره ملی موسیقی و سرود آفرینش با حضور مربیان، مدرسان سرود مدارس، سرپرستان گروه‌های آوازی و علاقه‌مندان در اداره‌کل کانون پرورش فکری زنجان برگزار شد. در این نشست، بیانیه هیئت داوران جشنواره تحلیل شد و مدرس کارگاه بر اهمیت کیفیت صدا، انسجام اجرایی و انتخاب صحیح قطعات تأکید کرد.

برگزاری کارگاه آموزش تخصصی تربیت مربی سرود به مناسبت هفته پژوهش در زنجان

شرکت‌کنندگان با خصوصیات انواع صداهای موسیقایی، تفاوت رنگ صوتی‌ها، محدوده‌های آوایی و شیوه بهره‌گیری درست از هر صدا در گروه هماهنگ آشنا شدند. روش‌های صحیح تست صدا و انتخاب اعضای گروه، تحلیل جلسات تمرین گروهی، زمان‌بندی مناسب، گرم‌کردن اصولی، تقسیم‌بندی مراحل تمرین و ایجاد هماهنگی میان اعضا نیز در کارگاه آموزش داده شد. انتخاب صحیح آثار موسیقایی برای اجرا، معرفی کتاب «مبانی آواز گروهی» و تمرین عملی گروهی و انفرادی، بخش‌های دیگر این دوره تخصصی را تشکیل داد و فرصت ارزشمندی برای ارتقای مهارت‌های گروه‌های آوازی فراهم کرد.

همزمان، برنامه «از پرسش تا پژوهش، از پژوهش تا پیشرفت» در مرکز فرهنگی‌هنری سهرورد به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد. اعضا با روزشمار و مناسبت‌های هفته پژوهش آشنا شدند و مراحل انجام پژوهش، جمع‌آوری و دسته‌بندی داده‌ها، معرفی کتاب‌های علمی و پژوهشی و شخصیت‌های علمی را تجربه کردند. کارگاه کاردستی، کارگاه پرسشگری، روخوانی کتاب‌ها، نمایشگاه منابع علمی و کار عملی با میکروسکوپ از بخش‌های دیگر این برنامه بود.

ویژه‌برنامه هفته پژوهش مرکز شماره ۳ کانون زنجان نیز با حضور دانش‌آموزان پایه سوم دبستان کمیل برگزار شد. در این برنامه، قصه‌خوانی کتاب «سرزمین زنده‌ها و مرده‌ها»، بازی، موسیقی و انجام آزمایش‌های علمی ساده به کودکان امکان مشاهده و کشف مفاهیم پایه علمی را داد. تماشای فیلم آموزشی درباره مراحل ساخت توپ پلاستیکی و بازدید از نمایشگاه آثار پژوهشی اعضا، بخش پایانی این ویژه‌برنامه را تشکیل داد.

کانون علوم و فناوری‌های نوین استان زنجان  نیز در هفته ترویج علم با اجرای مجموعه‌ای گسترده از برنامه‌های علمی، آموزشی و تفریحی، فضایی پویا برای کشف، تجربه و هیجان علمی ایجاد کرد و با استقبال چشمگیر دانش‌آموزان، خانواده‌ها و علاقه‌مندان مواجه شد.

جشن بزرگ علم در زنجان؛ هفته‌ای که علم به میان مردم آمد

برگزاری برنامه‌های هفته پژوهش در زابل

مرکز فرهنگی‌هنری شماره ۲ کانون زابل هم‌زمان با هفته پژوهش، مجموعه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی، علمی و تربیتی را برای اعضا اجرا کرد. مربیان مرکز با حضور در مدارس، دانش‌آموزان را با مفاهیم پژوهش و علم آشنا کردند و روزهای هفته پژوهش را معرفی کردند.

از جمله برنامه‌ها می‌توان به کتاب‌خوانی و معرفی کتاب‌های علمی مانند «آزمایش‌های شگفت‌انگیز» و «حیوانات خواب می‌بینند»، اجرای فعالیت‌های کتاب‌محور و چالش‌های فکری با محوریت «چگونه آزمایش‌های علمی انجام دهیم؟» و «پژوهشگر به چه کسی گفته می‌شود؟» اشاره کرد که با استقبال دانش‌آموزان همراه شد.

برگزاری برنامه‌های هفته پژوهش و روز مادر در مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو زابل(سیستان و بلوچستان)

مربی کانون قزوین پژوهش‌گر برتر آموزش‌ و پرورش شد

اعظم نوری‌زاده، مربی‌مسئول مرکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سگزآباد استان قزوین، در بیست‌وششمین جشنواره ملی تجلیل از پژوهش‌گران برگزیده آموزش‌ و پرورش، به‌عنوان پژوهش‌گر برگزیده معرفی و در آیینی با حضور وزیر آموزش و پرورش تجلیل شد.

مربی کانون قزوین پژوهش‌گر برتر آموزش‌ و پرورش شد

این پژوهش‌گر موفق شد رتبه نخست حوزه ستادی وزارت آموزش‌ و پرورش را برای اثر «تقویت سواد خواندن در دختران نونهال مرکز کانون سگزآباد قزوین» از آنِ خود کند.

هفته پژوهش در کانون فارس؛ از نوخوانی تا پژوهش میدانی و علمی

نوآموزان پایه دوم دبستان توحید امام‌شهر در جشن «نوخوان‌ها»ی کانون مرکز قیروکارزین با فعالیت‌های آموزشی متفاوتی مانند لمس اجسام و طرح پرسش‌های علمی، جمله‌سازی با حروف الفبا و خلق آثار سفالی مهارت‌های خواندن، پژوهش و خلاقیت خود را تقویت کردند. کودکان با فعالیت‌های گروهی، حدس‌زدن حروف مفقود در متن، جمله‌سازی و کارگاه سفالگری با مفهوم پژوهش، کار تیمی و خلاقیت زبانی و حرکتی را تجربه کردند و برنامه با بازی‌های رومیزی، کتاب‌خوانی و گفت‌وگوهای تعاملی پایان یافت.

نشست ویژه خانواده‌ها و دانش‌آموزان در سالن اجتماعات اداره‌کل کانون فارس با مشارکت بنیاد ملی نخبگان و انجمن المپیادهای علمی و ادبی برگزار شد. در این برنامه، اهداف بنیاد نخبگان، انواع تسهیلات آموزشی و پژوهشی و جشنواره‌ها و مسابقات دانش‌آموزی معرفی شد تا مسیر انتخاب‌های تحصیلی و پژوهشی دانش‌آموزان شفاف‌تر شود.

نشست وبیناری «هفته پژوهش» با حضور معاون فرهنگی کانون فارس، بر ارتقاء کیفیت فعالیت‌ها و ترویج برنامه‌های پژوهش‌محور تمرکز داشت. تأکید شد که تعامل هدفمند با نهادهای همسو و برگزاری برنامه‌های خانواده‌محور و نشست‌های علمی ویژه کودکان و نوجوانان، موجب افزایش مشارکت، انگیزه یادگیری و ارتقای کیفیت برنامه‌ها می‌شود. همچنین با آغاز فعالیت‌های «کافنا» و استقرار هوش مصنوعی، امکان آموزش رایگان و بهره‌گیری از این دانش در مراکز فراهم شد.

مرکز شماره ۶ شیراز با نمایشگاه کتاب و آزمایش‌های علمی، کودکان را با مفاهیم علمی و پژوهش آشنا کرد و مجموعه کتاب‌های «حیوانات دانشمند» و «آزمایش‌های شگفت‌انگیز» معرفی شد. کودکان آباده‌ای نیز در کارگاه علمی «مادر و کودک» با کاشت دانه، قصه‌گویی و نمایش فیلم، چرخه حیات گیاهان و اهمیت مراقبت از محیط زیست را تجربه کردند.

مرکز شماره ۲ شیراز با فعالیت‌هایی چون قصه‌گویی، نمایش فیلم، نقاشی و آزمایش‌های علمی ساده، فضای خلاقانه و پژوهش‌محور برای دانش‌آموزان ایجاد کرد. همچنین اعضای کانون پاسارگاد با بازدید میدانی از پردیس آموزش شهرستان، از موزه جانورشناسی و نباتات، ایستگاه آب، خاک و هواشناسی، واحدهای پرورش گیاهان دارویی و بخش دام‌پروری بازدید کردند و مفاهیم علمی و پژوهشی را به‌صورت عملی و ملموس تجربه کردند.

مرکز شماره ۵ کانون پرورش فکری شیراز نیز با اجرای برنامه‌های علمی، فرهنگی و هنری، میزبان اعضا بود. این برنامه در قالب برپایی نمایشگاه کتاب و ربات‌ها اجرا شد.

پیوند علم، طبیعت و هنر در هفته پژوهش کانون مرکز شماره‌پنج شیراز

هفته پژوهش در کانون کرمانشاه؛ از پژوهش مدرسه‌ای تا افتخارآفرینی جهانی

در هفته پژوهش، مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی، کودکان و نوجوانان را در مسیر پژوهش و خلاقیت همراهی کردند.

مرکز قصرشیرین با اجرای طرح «کانون ـ مدرسه» نمایشگاهی از دستاوردهای پژوهشی اعضا در مدارس برپا کرد. کودکان و نوجوانان پروژه‌ها و تحقیقات علمی، ادبی و هنری خود را در جمع هم‌سالان، مربیان و اولیای آموزشی ارائه کردند؛ این فضا علاوه بر تقویت مهارت‌های ارتباطی و اعتماد به نفس، فرصتی برای تبادل نظر و آشنایی با تجربیات دیگران فراهم کرد.

مرکز قصرشیرین با برنامه‌های هفته پژوهش در مدارس

در مرکز سنقر، دانشجویان رشته‌های علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه پیام نور با حضور در کانون، از فعالیت‌های فرهنگی و هنری بازدید کردند و در کارگاه تخصصی «تأثیر قصه‌گویی و نمایش خلاق بر شکل‌گیری شخصیت کودک» شرکت کردند. مسئولان و مربیان مرکز به ارائه روش‌ها، اهداف و تأثیرات مثبت این فعالیت‌ها بر رشد شخصیتی کودکان پرداختند.

در مرکز جوانرود، هایا شریفی، عضو مرکز که در مسابقات جهانی محاسبات ذهنی با چرتکه موفق به کسب دو عنوان «نفر دوم جهان در بخش محاسبات دیداری» و «نفر سوم جهان در بخش محاسبات با فلش‌کارت» شده بود، توسط مربیان و اعضای مرکز مورد تجلیل قرار گرفت.

 آشنایی کودکان کردستان با علوم و پژوهش

مرکز شماره ۱ کانون پرورش فکری مریوان برنامه‌ای علمی و آموزشی برگزار کرد و کودکان با آزمایش‌های ساده، قصه‌گویی و مشاهدات میکروسکوپی با علوم زیستی و فرآیندهای طبیعی آشنا شدند و علاقه‌مندی خود به پژوهش و تجربه عملی را تقویت کردند. در این برنامه، کتاب‌های «آزمایش‌های علمی» معرفی شد و اهمیت مطالعه منابع علمی و تجربه عملی در یادگیری مفاهیم برای اعضا توضیح داده شد. بخش قصه‌گویی با روایت داستان «پروانه و راز درخت» فرآیند شکل‌گیری و تبدیل پیله به پروانه را به کودکان آموزش داد و کارگاه علوم با مشاهدات میکروسکوپی سلول‌های گیاهی و مقاطع ساقه تجربه‌ای عملی از دنیای زیست‌شناسی ایجاد کرد.

مرکز فرهنگی هنری کامیاران نیز برنامه‌ای آموزشی و تجربی برگزار کرد که دانش‌آموزان را در فرآیند کشف، مشاهده و تحقیق علمی مشارکت داد. در این برنامه، کتاب‌های پژوهشی معرفی شد، فعالیت‌های نقاشی علمی و طبیعت اجرا شد، استفاده از میکروسکوپ برای مشاهده نمونه‌های مختلف و آموزش آینه‌های محدب و مقعر ارائه شد تا مفاهیم علمی به‌صورت عملی تجربه شود.

بازدید علمی دانش‌آموزان پایه سوم دبستان دخترانه شهید رجایی از مرکز علوم و فناوری‌های نوین سنندج نیز برگزار شد. در این بازدید، قصه‌گویی علمی با موضوع «قصه خلقت» و کتاب «آرزوی قطره‌ها» درباره چرخه آب ارائه شد و دانش‌آموزان در فضایی تعاملی با اهمیت آب و حفاظت از منابع آبی آشنا شدند. کارگاه علمی با محور چرخه آب برگزار شد و آموزش آینه‌های محدب و مقعر با بررسی ویژگی‌ها و کاربردهای آن‌ها در زندگی روزمره و علوم پزشکی انجام شد. پویانمایی‌های آموزشی نیز مفاهیم علمی را تثبیت کرد و دانش‌آموزان با منابع محدود آب قابل استفاده برای انسان آشنا شدند تا اهمیت صرفه‌جویی را درک کنند.

بازدید علمی و آموزشی دانش‌آموزان پایه سوم دبستان از مرکز علوم و فناوری‌های نوین سنندج

آشنایی اعضای مجتمع کانون گرگان با مفاهیم علوم جدید

اعضای مجتمع کانون گرگان استان گلستان نیز به مناسبت هفته پژوهش، در برنامه‌های متنوع علمی و پژوهشی حضور یافتند.

معرفی کتاب‌های علمی با موضوع نانو، هوش مصنوعی، زیست‌شناسی، نجوم و رباتیک، فعالیت‌های هنری شامل نقاشی و دل‌نوشته با محوریت سلول، آشنایی با پیدایش حیات، سیارات منظومه شمسی و مریخ‌نوردها از برنامه‌های اجرا شده در این مرکز بود.

قصه‌های علمی، معرفی مشاغل علمی و آشنایی کودکان و نوجوانان با فعالیت‌ها و شرایط عضویت در کانون، از دیگر بخش‌های این برنامه بود .

عضو مجتمع فرهنگی هنری کانون پرورش فکری گرگان نیز  با اجرای یک طرح پژوهشی در حوزه نجوم، موفق شد در رقابت‌های استانی پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی وزارت آموزش و پرورش به مرحله کشوری صعود کند.

به مناسبت هفته پژوهش، برنامه‌ای علمی و آموزشی هم  با بهره‌گیری از عینک‌های واقعیت مجازی در کانون شماره یک گرگان برگزار شد.

آشنایی اعضای کانون گرگان با فناوری واقعیت مجازی در هفته پژوهش

کارگاه هوش مصنوعی و هفته پژوهش در کانون گیلان

کارگاه آموزشی «کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت پسماند» روز شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۴ در مرکز شماره ۳ کانون رشت برگزار شد. «محمدرضا زادفلاح» مدرس و پژوهشگر دانشگاه گیلان، ساختار هوش مصنوعی و اهمیت آن در زندگی، محیط‌زیست و مدیریت پسماند را تشریح کرد و «تهمینه شمشادی» مدیرعامل جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط‌زیست استان گیلان نیز به ضرورت مدیریت اصولی زباله با فناوری‌های نوین پرداخت.

کارگاه آموزشی «کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت پسماند» در رشت برگزارشد

 

در این برنامه، «سیده فاطمه طاهری» کارشناس آموزش و پژوهش کانون گیلان اهمیت هفته پژوهش و نقش آن در تقویت روحیه تحقیق و نوآوری را بیان کرد. همچنین پخش کلیپ فعالیت‌های برگزیده پژوهشی اعضا، تجلیل از مربیان پژوهش‌گر و اعضای فعال، و بازدید از نمایشگاه هفته پژوهش با نگاه ویژه به محیط‌زیست انجام شد.

سرپرست کانون گیلان، «سجاد کوچک‌نژاد»، هدف جشنواره هفته پژوهش را ترویج فرهنگ پژوهش، پرورش روحیه پرسش‌گری و تقویت نگاه آینده‌نگر کودکان و نوجوانان اعلام کرد و گفت این برنامه‌ها با رویکرد نوجوان‌محوری، مخاطب‌محوری و مرکزمحوری برگزار می‌شوند. محورهای اصلی شامل «هوش مصنوعی، کودک و جامعه آینده»، «مسائل محیط‌زیستی»، «هویت و روابط اجتماعی در عصر دیجیتال»، «بازی، قصه، ادبیات و هنر در پرورش تفکر پژوهشی»، «سواد رسانه‌ای و اخلاق پژوهش»، «فلسفه و تفکر انتقادی برای کودکان»، «پژوهش‌های میان‌رشته‌ای» و «مدیریت فرهنگی در شرایط بحران» است.

از دیگر برنامه‌های استان گیلان در هفته پژوهش می‌توان به نشست مجازی آموزش اقدام‌پژوهی، بازدید علمی اعضا از موزه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، پژوهش‌سراها، کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای، خانه فضا و نجوم، پارک علم و فناوری، نمایشگاه آثار و کتاب‌های علمی، کارگاه‌های آموزش نجوم و زیست‌شناسی، کارگاه پژوهش ویژه نوجوانان، نشست‌های تربیتی اعضا و اولیا و فعالیت‌های علمی و پژوهشی متنوع اشاره کرد.

ویژه‌برنامه‌های هفته پژوهش در مراکز کانون لرستان

مراکز فرهنگی‌هنری کانون استان لرستان از ۲۲ تا ۳۰ آذر ۱۴۰۴ میزبان مجموعه‌ای از ویژه‌برنامه‌های هفته پژوهش بودند.

رضا داوری، مدیرکل کانون لرستان، هدف اصلی این رویدادها را ترویج فرهنگ پژوهش، پرورش روحیه پرسش‌گری و تقویت نگاه آینده‌نگر در کودکان، نوجوانان و مربیان عنوان کرد و بر اهمیت پژوهش در رشد فرهنگی و آموزشی نسل جوان تأکید کرد.

ویژه‌برنامه‌ها با رویکرد نوجوان‌محوری، مخاطب‌محوری و مرکزمحوری و با تأکید بر رشد، توانمندسازی، آینده‌نگری، عمل‌گرایی و بومی‌سازی برگزار شد. از برنامه‌های شاخص این هفته می‌توان به بازدیدهای استانی از موزه‌ها و اماکن تاریخی، نشست‌های درون‌مرکزی با محوریت آموزش اصول اقدام‌پژوهی و دوره‌های آموزشی مجازی اقدام‌پژوهی اشاره کرد.

گرامی‌داشت هفته پژوهش با معرفی برگزیدگان علمی در رامسر

ویژه‌برنامه هفته پژوهش روز ۲۱ آذر ۱۴۰۴ با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رامسر و مؤسسه آموزش عالی رحمان برگزار شد.

در ادامه، نشست تخصصی هوش مصنوعی ویژه اعضا و ارائه روش‌های نوین پژوهش‌های علمی برای کودکان برگزار شد و گزارش عملکرد واحد پژوهش استان مازندران در سال ۱۴۰۴ ارائه شد.

برگزیدگان پژوهشی کودک و نوجوان معرفی شدند: رتبه‌های اول پژوهش نوجوان و کودک به ترتیب به مارال شاهمرادی مقدم و رادمهر حسن‌پور، رتبه دوم به کیانا شاپوری و نریمان امید و رتبه سوم به آوید آریانفر، ماه‌تیسا مشاء زمینی، آیلین و آروین خدابخشی تعلق گرفت. همچنین سحر و زهرا رحمانی فضلی به عنوان پژوهش‌گر، مرضیه آقاجانکردی و جعفر ولی‌پور به عنوان منتخب اقدام‌پژوهی و مقاله‌نویسی تقدیر شدند. در بخش جستارنویسی، زینب اکبری، معصومه آهنگری و سمیه حسن‌پور به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند و پوران الهی‌فر شایسته تقدیر شناخته شد.

ویژه‌برنامه هفته پژوهش کانون پرورش فکری در رامسر برگزار شد

این برنامه با حضور محمد آزاد، مشاور استاندار، حامد فاضلی، مدیرکل کانون مازندران، آزاده جعفری از کارشناسان پژوهش کشور، اساتید دانشگاه و پژوهشگران استان، و بررسی پژوهش در گذر تاریخ بومی و محلی ادامه یافت.

فعالیت‌های علمی کانون هرمزگان در هفته پژوهش

در هفته پژوهش علی گلشن، نویسنده مجموعه کتاب‌های علمی «حیات وحش و پستانداران ایران»، از مرکز تخصصی علوم کانون بندرعباس بازدید کرد. او بخش اکوسیستم دریایی و جانوری مرکز را در معرفی محیط زیست به کودکان و نوجوانان کم‌نظیر دانست و از رونمایی جلد جدید مجموعه «لاک‌پشت‌ها» در هرمزگان خبر داد.

بازدید علی گلشن، نویسنده کتاب‌های علمی از مرکز تخصصی علوم کانون بندرعباس

ویژه‌برنامه‌های علمی در جزیره سیری نیز ادامه یافت و مربیان کانون کارگاه‌های متنوعی برگزار کردند. کودکان با انجام آزمایش‌های مغناطیس و رسانایی بدن، رصد خورشید با عینک‌های مخصوص و شرکت در کارگاه ساخت سنگ مصنوعی ویژه مادران، با مفاهیم علمی و تجربه‌های عملی آشنا شدند و زمینه عدالت آموزشی و گسترش خدمات فرهنگی و علمی به جزایر خلیج فارس فراهم شد.

نشست علمی «از پرسش تا پژوهش، از پژوهش تا پیشرفت» در ابرکوه

نشست علمی با حضور ۵۰ دانش‌آموز دختر نوجوان در مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون ابرکوه برگزار شد و هدف آن آشنایی نسل نوجوان با ضرورت و شیوه‌های پژوهش بود. این برنامه با همکاری هنرستان شهید نیکوبخت و حضور علی فلاح‌زاده، استاد دانشگاه و پژوهشگر علمی، به اهمیت پژوهش در زندگی و ضرورت داشتن ذهن پژوهشگر اختصاص داشت.

فلاح‌زاده مراحل پژوهش در حوزه‌های مختلف را با زبانی ساده تشریح کرد و فریبا قیومی‌زاده، مسئول مرکز شماره یک ابرکوه، فعالیت‌های علمی ـ پژوهشی و کتاب‌های موجود مرکز را برای دانش‌آموزان معرفی کرد. این نشست با استقبال دانش‌آموزان همراه شد و فرصتی برای آشنایی آنان با مبانی پژوهش و نقش آن در پیشرفت علمی و فردی فراهم آورد.

نشست علمی «از پرسش تا پژوهش، از پژوهش تا پیشرفت» در ابرکوه برگزار شد

منبع