به گزارش کودک پرس ، رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک وظیفه اصلی این سازمان را ساماندهی و تدبیر تمامی امور مربوط به مهدهای کودک و سایر مراکز نگهداری کودکان اعم از صدور مجوز، برنامهریزی، هدایت و نظارت، تقویت استانداردها و ارزیابی عنوان کرد و گفت: بالغ بر ۷ میلیون کودک زیر ۷ سال در کشور وجود دارد و گستره پوشش این سازمان در حال حاضر در حدود ۱ میلیون از این تعداد بوده و ۶ میلیون باقی مانده، در گستره خدمات این سازمان نیستند.
چهارمین نشست هئیت اندیشهورز میز پیشگیری فرهنگی و اجتماعی از مصرف مواد مخدر و الکل با حضور جمعی از نخبگان و صاحبنظران حوزه پیشگیری از مصرف مواد مخدر و نمایندگان برخی از دستگاه های ذیربط در موضوع، دکتر عبداللهی معاون اجتماعی، دکتر صفر پور دبیر میز و دکتر نظرمنصوری مدیر امور مسائل و آسیبهای اجتماعی ستاد فرهنگی و اجتماعی برگزار شد.
دکتر مجتبی همتیفر رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ضمن اشاره به مصوبه سال ۱۳۹۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تاسیس این سازمان، وظیفه اصلی سازمان را ساماندهی و تدبیر تمامی امور مربوط به مهدهای کودک و سایر مراکز نگهداری کودکان اعم از صدور مجوز، برنامهریزی، هدایت و نظارت، تقویت استانداردها و ارزیابی عنوان کرد و افزود: بالغ بر ۷ میلیون کودک زیر ۷ سال در کشور وجود دارد و گستره پوشش این سازمان در حال حاضر در حدود ۱ میلیون از این تعداد بوده و ۶ میلیون باقی مانده در گستره خدمات این سازمان نیستند.
وی طرح در دست اقدام این سازمان تحت عنوان مراکز مادر و کودک را به عنوان مکمل فعالیتهای تربیتی، نظارتی و محتوایی این سازمان بر شمرد که جامعه هدف خود را بر توانمندسازی مادران دارای فرزند زیر ۷ سال متمرکز کرده است.
همچنین دکتر عبدالهی، معاون اجتماعی ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی هدف از برگزاری این جلسات را شناسایی ظرفیتهای موجود برای هم افزایی و هماهنگی دستگاهها در زمینه پیشگیری فرهنگی و اجتماعی از آسیبهای اجتماعی عنوان و تاکید کرد که میزهای تخصصی باید نهایتا به بهترین راهحل عملیاتی برای حل مساله برسند و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم همه ظرفیت خود را برای پشتیبانی از حل این مسائل به کار خواهد گرفت.
وی اظهار کرد: حضور سازمان تعلیم و تربیت کودک نه تنها در بحث اعتیاد بلکه در همه امور مربوط به معاونت اجتماعی ضروریست.
دکتر موسیزاده عضو هئیت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه ریشه بسیاری از مسائل و آسیبهای اجتماعی را باید در سنین کودکی دنبال کرد، افزود: استانداردسازی محیط آموزشی به واسطه جداسازی دو سر طیف کودکان استثنایی و سمپاد از محیط آموزشی عادی جامعه، آثار سوء به مراتب بیشتری نسبت به مزایای آن در قشر کودکان و نوجوانان کشور داشته است.
وی همچنین با انتقاد از برخی رویکردهای حوزه آموزشی در کشور که سبب حذف پدر از فضای تعلیم و تربیت در خانواده شده است، این مساله را زمینه ساز خارج کردن یک نقطه اقتدار در خانواده و به تبع نامتعادل کردن خانواده و اختلالات تربیتی و رشدی فرزندان دانست.
دکتر صفر پور دبیر میز پیشگیری از مصرف مواد مخدر نیز با اشاره به حوزه تمرکز میز بر دوره کودکی و نوجوانی، موضوع پیشگیری از آسیبهای اجتماعی را از سنین بدو تولد و جامعه پذیری در خانواده عنوان کرد و افزود: با عنایت به تکفل تدبیر و مداخله تربیتی سنین زیر ۷ سال به عنوان حوزه فعالیت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، همکاری این سازمان در میز پیشگیری از مصرف مواد مخدر ضروری است.
ارسال دیدگاه