دومین روز و اختتامیه دوره توانمندسازی مدیران و معاونان پرورشی و تربیتبدنی ۳۲ منطقه هدف طرح پیشگیری از آسیبهای اجتماعی با حضور علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش و معاونان و مسئولان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی در این مراسم به اهمیت هویتبخشی به دانشآموزان اشاره کرد و گفت: هویتبخشی یعنی به دانشآموز نقش و مسئولیت داده شود. یکی از بسترهای مهم در دادن مسئولیت به دانشآموز، استفاده از ظرفیت تشکلها و برنامهریزی حضور دانشآموزان در فعالیتهای تربیتی است.
وی افزود: ایجاد هسته توسط دانشآموزان در مدارس از اهمیت بالایی برخوردار است، پس باید از ظرفیت همسالان استفاده کنیم و آن را در مدارس امری مهم بدانیم.
پورثانی ادامه داد: در آموزش و پرورش، فضای کارهای روزانه بهقدری زیاد است که باید مدیر کارها را اولویتبندی کند تا بتواند به خوبی کارهای خود را مدیریت و اجرا کند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: مسیر تربیت، مسیر رشد برای انسان است که انسان خود باید رشد کند و بستر کاری مسئولان نظام تعلیم و تربیت، بستر رشد است. پس باید تلاش کنیم که زمینه تحقق حیات طیبه را در دانشآموزان فراهم کنیم چراکه در وزارت تربیت برای دانشآموزان، فعالیت داریم.
پورثانی ادامه داد: نگاه به دانشآموزان، باید نگاه به عنوان یک انسان حیاتبخش و فعالانه باشد تا نسبت به دانشآموز مسئولیت داشته باشیم و به مقتضیات آن، در دنیای امروز توجه کنیم. بزرگترین چالش در آسیبهای اجتماعی عدم فهم درست از دانشآموز و نوجوان است.
وی با بیان اینکه در کاهش آسیبهای اجتماعی، بالابردن فضای شور، نشاط و هیجان بسیار موثر است، اظهار کرد: هویتبخشی به دانشآموز نکته مهم دیگر در کاهش آسیبهای اجتماعی است. دانشآموز باید در مدرسه احساس میزبانی کند تا انگیزه رشد پیدا کند.
پورثانی به ظرفیتهای مردمی و نهادی برای کمک به آموزش و پرورش در جهت کاهش و جلوگیری از آسیبهای اجتماعی اشاره کرد و گفت: یک قیام برای کاهش آسیبهای اجتماعی لازم و نیاز داریم و تحقق این امر، استفاده از ظرفیتهای مورد نیاز را میخواهد.
وی افزود: با توجه به شرایط هر منطقه کارهای متفاوتی برای انجام لازم است، چراکه معنی ۳۲ منطقه هدف این نیست که این ۳۲ منطقه آسیب دارند. نیاز به غربالگری و رصد و پایش مناطق داریم.
ارسال دیدگاه