هدف طرح «سنجش نوآموزان» هدایت دانش آموزان با درصد معلولیت کم به مدارس عادی است

به گزارش کودک پرس ، مجید قدمی با بیان اینکه حدود 1.5 میلیون دانش آموز تا پایان شهریور امسال مورد سنجش و ارزیابی قرار می گیرند، افزود: خانواده ها ضمن مراجعه به مدرسه به نزدیک ترین پایگاه سنجش ارجاع داده می شوند.

وی گفت: اکنون بیش از 2 هزار و 231 پایگاه برای ارزیابی دانش آموزان اول دبستان و همچنین پیش دبستانی ها فعال شده است.
قدمی افزود: هدف اصلی طرح «سنجش نوآموزان» هدایت دانش آموزان خاص با درصد معلولیت کم به مدارس عادی است؛ رویکردی که مورد تایید اغلب متخصصان نیز قرار گرفته است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: بیش از 10 هزار ارزیاب در مراکز پایگاه سنجش به منظور ارزیابی هوش، بینایی، شنوایی و آمادگی تحصیلی فعالیت می کنند.
وی همچنین گفت، هر چند که از خانواده ها بابت طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان 30 هزار تومان دریافت می شود اما پایگاه ها براساس سنجش وضعیت اقتصادی خانواده ها، به صورت رایگان و یا نیم بها دانش آموزان را مورد ارزیابی قرار می دهند و حضور در پایگاه های سنجش و دریافت برگه های ثبت نام از این مراکز اجباری است.
قدمی یکی از شروط این ثبت نام را مراجعه به موقع در این پایگاه ها عنوان کرد و افزود: نوبت گیری ها از طریق سیستم الکترونیکی انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: این مراکز به پایگاه های درجه یک، دو و سه تقسیم می شوند که در هر یک از این پایگاه ها به ترتیب 42، 38 و 14 ارزیاب به سنجش دانش آموزان می پردازند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه طرح سنجش نوآموزان بیش از 20 سال است که انجام می شود، خاطرنشان کرد: بنابر آمار و اطلاعات بیش از یک میلیون و 400 هزار دانش آموز سال گذشته مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفتند.
به گفته قدمی بر اساس خروجی ها 48 درصد سنجش شدگان دختر، 51 درصد آنها پسر، 94 درصد راست دست و 6.0 درصد نیز چپ دست، بیش از 70 درصد دانش آموزان سابقه پیش از دبستان و حدود 22 درصد آنها نتایج ازدواج های فامیلی بودند.
وی با اشاره به اینکه در نتیجه اجرای این طرح سال گذشته بیش از 160 هزار پدر و مادر بی سواد شناسایی شد، تصریح کرد: هر سال اطلاعات این خانوارها در اختیار سازمان نهضت سوادآموزی قرار می گیرد و در راستای این ارتباط زمینه آموزش و تحصیل آنها فراهم می شود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: همچنین براساس نتایج این سنجش، حدود پنج درصد از دانش آموزان چاقی مفرط، 6.1 درصد از آنها لاغری شدید، 4.0 درصد کوتاهی قد و بیش از 8 هزار و 817 دانش آموز نیز استثنایی تشخیص داده و به مدارس خاص فرستاده شدند.
به گفته وی یکهزار و 890 نفر دیگر نیز از دانش آموزان استثنایی تشخیص داده شده اند اما به منظور دریافت آموزش های تلفیقی به مدارس عادی فرستاده شدند. در این نوع از آموزش نابینایان جز در استفاده از کتاب های بریل به مانند دانش آموزان عادی آموزش می بینند و ناشنوایان نیز دارای آموزش های حرکتی هستند و ناتوانان جسمی هم صرفا در حرکات ورزشی متفاوت عمل می کنند.
قدمی افزود: آمار دانش آموزان با نیازهای ویژه کشور برابر با 152 هزار نفر است که نزدیک به 8 هزار و 500 نفر در مدارس خاص تحصیل می کنند و حدود 73 هزار نفر از این دانش آموزان (استثنایی) نیز در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند.
انتهای پیام /