مهارت‌آموزی دانش‌آموزان در شرایط کنونی یک تکلیف است

به گزارش کودک پرس ، علی رمضانی با اشاره به جزئیات برگزاری کنگره پرسش مهر19، اظهارکرد: سال گذشته رئیس‌جمهور پرسش مهر 19 را اینگونه در جمع فرهنگیان ودانش آموزان مطرح کردند که «پارسال چه مهارت‌هایی را در مدرسه آموختید و امسال چه انتظاراتی در این زمینه دارید؟» دانش آموزان پاسخ دهند که «چه کسی و کدام معلم بیشتر به آنها در زمینه مهارت آموزی کمک کرد و به نظر آنها کدام مهارت‌ها بیشتر برای آینده زندگی آنها مفید بوده و به کار می آید و مهم است؟» این یک سؤال کلیدی بود که از سوی رئیس جمهوری کشور مطرح شد و همانطور که می‌دانید بر اساس برنامه ششم توسعه کشور به آموزش و پرورش تکلیف شده که هر دانش آموز در پایان تحصیل خود بتواند حداقل یک مهارت کسب کند.

* برای پرسش مهر 19 حدود 900 جلسه کاری در کشور از سطح ستاد تا منطقه برگزار شد

وی افزود: از زمانی که این سؤال از سوی رئیس جمهوری مطرح شد حدود 900 جلسه کاری در کشور از سطح ستاد تا منطقه برگزار شد تا تلاش کنیم که دانش آموزان و فرهنگیان بیشتری به سؤال رئیس جمهوری در این زمینه پاسخ دهند. البته برنامه پرسش مهر 19 نسبت به پرسش مهر 18 تفاوت‌هایی داشت زیرا هدف اصلی ما شرکت بیشتر دانش آموزان در این طرح ملی است و به دنبال آن هستیم که پرسش مهر را به صورت دانش آموزی در بیاوریم.

مدیرکل فرهنگی ، هنری اردوها و فضاهای پرورشی گفت: بر همین اساس در پرسش مهر 19 بخش اولیاء و دانشجویان معلمان از مسابقات حذف شد تا دانش آموزان بیشتری به پرسش رئیس جمهوری پاسخ دهند علاوه بر این بخش مقاله پژوهشی به دلیل اینکه راستی آزمایی در این زمینه مشکل بود نیز حذف شد.

* بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در مسابقات پرسش مهر 19 شرکت کردند

رمضانی در ادامه خاطرنشان کرد: حدود 2 میلیون و 200 هزار دانش آموز در مسابقات پرسش مهر 19 شرکت کردند که تعداد آنها بر اساس رشته‌های مختلف عبارت است از هنرهای نمایشی 39 هزار و 975 نفر، هنرهای آوایی 1 میلیون و 132 هزار 167 نفر، هنرهای تجسمی 669 هزار و562نفر، رسانه و فضای مجازی 46 هزار و 738 و  حوزه ادبی و پژوهشی 333 هزار و 297 نفر در این برنامه شرکت کردندکه از میان آنها 250 نفر از دانش آموزان و فرهنگیان برگزیده شدند که روز سه شنبه 25 تیرماه در سالن اجلاس سران  با حضور سرپرست وزارت آموزش و پرورش، مدیران کل ستادی و استانی و مقام های عالی رتبه کشوری و لشکری و دانش آموزان طی مراسمی در کنگره پرسش مهر 19 تقدیر می شود.

وی  با اشاره به  اینکه طرح پرسش مهر هر سال از سوی رئیس جمهوری چه کمکی به ارتقای سطح دانش، دانش آموزان می‌کند، گفت: نوجوانان و جوانان به جهت داشتن روحیه خلاقیت و ریسک پذیری می توانند کمک کنند تا برنامه‌ها را به روزتر و شاداب‌تر ارائه دهیم و مشورت کردن با بیش از 2 میلیون دانش‌آموز خود یک فرصت مغتنم است در عین حال پرسش مهر یک فرصت برای دانش‌آموزان است به خصوص برای دانش‌آموزان مناطق محروم و کمتر توسعه یافته که کمتر برای آنها این فرصت فراهم می شود که ابداعات، اختراعات و تولیدات  خود را در معرض رقابت قرار دهند.

* باید در آموزش پرورش فرصت مغتنم پرسش مهر را قدر بدانیم

مدیرکل فرهنگی، هنری اردوها و فضاهای پرورشی گفت: ما باید درآموزش پرورش فرصت مغتنم پرسش مهر را قدر بدانیم و این سؤالی که هر سال رئیس جمهوری با دانش آموزان مطرح می کند و از آنها برای مدیریت کشور کمک می خواهد تا از این فرصت در مدیریت کشور استفاده کند یک فرصت بی نظیر است.

رمضانی تصریح کرد: به دلیل اینکه سیاست‌گذاری پرسش مهر خارج از آموزش و پرورش انجام می شود و جزء برنامه‌های داخلی آموزش و پرورش نیست، لذا مخاطب بیشتری را شامل می‌شود و برنامه‌ای است که 19 دوره از آن تاکنون برگزار شده و خوشبختانه با تغییر دولت‌ها این برنامه تعطیل نشده این خودش نشان می‌دهد که پرسش مهر در کشور نهادینه شده است و مقام‌های مسؤول کشور از مشورت کردن با دانش آموزان استفاده کردند و به آینده امیدوار شدند و همه این‌ها یک فرصت ویژه‌ای است که باید در آموزش و پرورش از این فرصت‌ها استفاده کنیم.

* دانش آموزان انتظار دارند مسؤولان کشوری در مراسم اختتامیه پرسش مهر حضور داشته باشند

وی بیان کرد: انتظار داریم نهادهای مسؤولی که در خارج از آموزش وپرورش این برنامه را برنامه ریزی می‌کنند در این برنامه حضور پر رنگی داشته باشند زیرا نسل نوجوان دوست دارند وقتی به سؤال رئیس جمهوری پاسخ می‌دهند مسؤولان کشوری در مراسم اختتامیه پرسش مهر حضور داشته باشند و پاسخ دانش آموزان را ببینند.

 رمضانی خاطر نشان کرد:  امسال بر اساس توافقنامه‌ای که با صندوق کارآفرینی امید انجام دادیم برای دانش آموزان برتر تقدیر ویژهای در نظر گرفته شده تا کمک‌های اقتصادی به دانش آموزان صورت گیرد تا بتوانند بدون دغدغه در حوزه اقتصادی به کارهای خودشان ادامه بدهند.

 وی تصریح کرد: علاوه بر این انتظار داریم که برنامه پرسش مهر به دلیل اینکه برنامه‌ای است که از خارج به آموزش و پرورش  تکلیف شده است نهادهای مسئولی که در خارج از آموزش وپرورش این برنامه را برنامه ریزی می‌کنند خودشان در این برنامه حضور پر رنگی داشته باشند زیرا نسل نوجوان نسبت به بعضی از مسائل حساسیت دارند و دوست دارند وقتی به سؤال رئیس جمهوری پاسخ می‌دهند مسؤولان درجه یک کشوری در مراسم اختتامیه پرسش مهر حضور داشته باشند و پاسخ دانش آموزان را ببینند.

رمضانی خاطر نشان کرد: علاوه بر این امسال بر اساس توافقنامه‌ای با صندوق کارآفرینی امید انجام دادیم برای دانش آموزان برتر تقدیر ویژه‌ای در نظر گرفته شده تا کمک‌های اقتصادی به این دانش آموزان از جانب این صندوق صورت گیرد و دانش‌آموزان بتوانند بدون دغدغه در حوزه اقتصادی به کارهای خودشان ادامه بدهند علاوه بر این امسال برنامه اجرای طرح پرسش مهر 19 را بر عهده اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران قرار دادیم و همچنین مسؤولیت دبیرخانه کشوری پرشس مهر 19 بر عهده اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران بود.

وی در مورد اینکه پرسش مهر تا چه حد می تواند در رفع دغدغه های ملی کشور کمک کند گفت: دغدغه جدی ما بر این است که اگر تمام دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها طرح‌ها و دغدغه‌های  خود را در آموزش و پرورش مطرح کنند و این موضوع در آموزش و پرورش فرهنگ‌سازی شود بسیاری از  مشکلات و معضلات فرهنگی کشور حل خواهد شد وجود ۱۴میلیون دانش‌آموزی و یک میلیون فرهنگی باعث شده تا آموزش و پرورش  یک خانواده بسیار بزرگ  40 میلیون نفره را تشکیل دهد بنابراین این نهاد با این عظمت و با این همه مخاطب و به خصوص نسل نوجوان که آینده کشور در دست آنها است اگر همه حوزه بیایند و دغدغه‌های خود را با آموزش و پرورش مطرح کند و در این مسیر هم دغدغه‌های خود را پیگیری اگر پاسخ‌های دانش آموزان اجرایی شود دانش آموزان پاسخ نظام را می‌دهند.

* هدف از پرسش مهر باید تغییر نوع نگاه و دیدگاه جامعه باشد

مدیرکل فرهنگی، هنری اردوها و فضاهای پرورشی افزود : همانطور که  می‌دانید دو سال  قبل در بحث کم‌آبی جناب آقای رئیس جمهوری سؤالی را در مهر مطرح کردند که مشارکت ۴میلیون نفری داشتیم انتظار بر این بود که وزارت نیرو این مسیر  را همچنان ادامه می‌داد و با دانش آموزان نخبه ارتباط برقرار می‌کرد زیرا اگر دانش آموزان به این کار ورود پیدا کنند  بحث مواجهه با کم آبی فرهنگ‌سازی و نهادینه می‌شود نباید هدف ما فقط برگزاری یک جشنواره باشد بلکه هدف ما باید تغییر نوع نگاه و دیدگاه جامعه باشد.

* رایزنی با معاونت علمی ریاست جمهوری به منظور استفاده از توانمندی دانش آموزان نخبه فرهنگی و هنری

وی گفت: علاوه بر این برای تشویق دانش آموزان نخبه شرکت کننده در مسابقات پرسش مهر  با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال رایزنی هستیم تا دانش آموزان نخبه که در این حوزه مقام کسب کردند و توانمندی ویژه‌ یا بی‌نظیری دارند همانطور که فرصت‌هایی در اختیار دانش آموزان نخبه در حوزه علمی قرار می‌دهند دانش آموزان نخبه حوزه فرهنگ و هنر نیز بتوانند تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته مد نظرشان داشته باشد.

رمضانی  یاد آور شد: بزرگترین سؤالی که دانش آموزان نخبه فرهنگی هنری همیشه از ما دارند این است که چرا نسبت به نخبگان جامعه تفاوت دیدگاه وجود دارد و این موضوع را یک تبعیض می‌دانند خوشبختانه دولت به این موضوع ورود پیدا کرده و جلساتی هم با همین عنوان برگزار شد امیدواریم به مرحله‌ای برسیم که دانش‌آموزان نخبه در عین حال که در بین هم نوعان، خانواده و اجتماع مؤثر هستند بتوانند در رشته مورد علاقه خود تحصیل کنند و با دانش جدید تأثیرگذاری بیشتری در کشور داشته باشند.

* ۱۷درصد از دانش‌آموزان کشور به سؤال آقای رئیس جمهوری پاسخ دادند 

او در مورد تلاش‌ها برای افزایش مخاطبان پرسش مهر گفت: اکنون حدود ۱۷درصد از دانش‌آموزان کشور به سؤال آقای رئیس جمهوری پاسخ دادند در کنار آن هیچ مشوق مالی برای  دانش آموزان در نظر نگرفته‌ایم و دانش آموزی که در مسابقات پرسش مهر شرکت می‌کند این نیاز را دیده که مشارکت کند اگر ما دانش آموزان را تشویق کنیم و مشوق های مالی و معنوی برای دانش‌آموزان در نظر بگیریم اطمینان داریم که بیش از ۵۰ درصد از دانش آموزان در این جشنواره و مسابقه شرکت می‌کنند.

* پرسش مهر بزرگترین جشنواره نهادینه‌سازی فرهنگ  از سوی مقام اول اجرایی کشور است

مدیرکل فرهنگی، هنری اردوها و فضاهای پرورشی تصریح کرد:  به نظر من پرسش مهر بزرگترین جشنواره نهادینه‌سازی فرهنگ از سوی مقام اول اجرایی کشور است که  با این حجم از مخاطب  برگزار می‌شود پس نیازمند این هستیم که این جشنواره به این عظمت و بزرگی که بیشترین  افراد به سؤال آقای رئیس جمهوری پاسخ داده‌اند ابتدا با حضور جناب آقای رئیس جمهوری و  هم با مشوق‌هایی که در نظر می‌گیرند باعث شود  تا دانش‌آموزان و فرهنگیان بیشتری در این مسابقات شرکت کنند و اهمیت دادن ما به این دانش‌آموزان باعث می‌شود آنها هم سؤالاتی که مطرح می‌شود  برایشان مهم  شود تا ان شاالله آن را اجرایی کنند.

وی ادامه داد: کتاب آثار برگزیدگان دانش آموزان و فرهنگیان در یک نسخه منتشر شده که ان شالله در اختتامیه به دانش آموزان و فرهنگیان تقدیم می‌شود.

مدیرکل فرهنگی، هنری اردوها و فضاهای پرورشی یاد آور شد: من از خبرنگاران، اصحاب رسانه و صدا و سیما خواهش می‌کنم که تلاش کنند این دانش آموزان دیده شوند زیرا این دانش‌آموزان از دورترین نقاط کشور در این برنامه بزرگ شرکت کرده‌اند تا جامعه ایرانی به این باور برسد که دانش‌آموزان تمام مناطق کشور استعدادها، خلاقیت ها و ابتکارات و تولیدات خیلی خوبی دارند.

رمضانی در پایان گفت: سیاست ما بر این است که سال آینده بتوانیم مخاطب دانش‌آموز بیشتری جذب کنیم و بیشترین تمرکزمان بر روی دانش آموزان باشد و برای تشویق این دانش آموزان با بنیاد ملی نخبگان مذاکره کردیم و امیدواریم این مذاکرات و اقدامات ما برای دریافت حمایت معنوی برای برگزیدگان به یک نتیجه مطلوب برسد.

 

 

 

 

منبع: فارس