ما از خانواده پول نمیخواهیم همگرایی میخواهیم/ دانشآموزان دبستانی به تکلیف آدینه نیاز ندارند
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بچه کلاس دوم چه نیازی به تکلیف آدینه دارد، گفت: ما از اولیای دانشآموزان پول نمیخواهیم بلکه همگرایی میخواهیم.
به گزارش کودک پرس ، آیین بزرگداشت هفته پیوند اولیا و مربیان در دبیرستان دخترانه ایوب حسینی واقع در منطقه ۵ تهران برگزار شد.
سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم اظهار کرد: هفته پیوند فرصت و زمینه مناسبی است که مجدداً در مورد دو نهاد یعنی خانواده و مدرسه و ضرورت پیوند این دو نهاد صحبت شود.
وی با بیان اینکه موفقیت تربیت در گروی همسویی دو نهاد خانواده و مدرسه است، افزود: اگر خانواده و مدرسه همگرا باشند، تربیت موفقتر است.
بطحایی تصریح کرد: اولین صدمه به دانشآموزان، غیرهمسو بودن اولیا و مربیان و اصطکاک ارزشهاست یعنی آنچه در خانواده ارزش است در مدرسه ارزش نباشد. به عبارت دیگر خانواده و مدرسه دارای ارزشهای یکسان نباشند.
وی با بیان اینکه اگر ارزشها در خانه و مدرسه یکسان نباشد، حتماً اصطکاک در مسیر تربیت به وجود میآید که بچهها به محیط سوم گرایش پیدا میکنند، گفت: مهمترین مسئله انجمنهای اولیا و مربیان، اصطکاک ارزشهاست که رو به تزاید است و باید این مسئله مورد بحث و بررسی قرار گیرد و همسویی خانواده و مدرسه تقویت شود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: البته نمیخواهم محیط سوم را که همسالان هستند، نفی کنم اما سهم محیط سوم افزایش یافته است که البته با فضای مجازی که گسترش پیدا کرده، باعث شده است دانشآموزان را با خطراتی مواجه کند.
بطحایی گفت: اگر در خانواده و مدرسه گفتوگوی اثربخش نداشته باشیم، تلاشهای همدیگر را خنثی میکنیم و این اتفاق اثرش بر تربیت بچهها بیشتر شده است و نقش انجمن اولیا و مربیان در حل این مشکل بسیار مهم است.
وی ادامه داد: مشکلات اقتصادی همه خانوادهها را درگیر کرده است و فرصت رسیدگی به تعلیم و تربیت فرزندان را ندارند و از سوی دیگر مدرسه هم دارای موانعی است و گاهی حضور والدین را مزاحمت تلقی میکنیم و اولیا را در مدرسه تحویل نمیگیریم و نقش انجمن اولیا و مربیان، کاهش موانع است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه همواره برنامههای ما از بالا به پایین تدوین میشود و این تمرکزگرایی باید کاهش یابد، افزود: باید این نحوه برنامهریزی برگردد و برنامهها باید از مدرسه پیشبینی شود.
وی تصریح کرد: مهمترین عامل در ایجاد روابط و تعامل خانواده و مدرسه، درک مقابل است و متناسب با مقتضیات دو نهاد از آنها توقع داشته باشیم.
بطحایی با بیان اینکه امروز مدارس بسیار موفقی داریم که میتوانند الگو باشند و درهای مدرسه به روی خانوادهها باز شده است، افزود: یادمان نرود مهمترین مأموریت انجمن اولیا و مربیان این است که جایگاه ارکان مدرسه حفظ شود و نباید مدیر و معلم از ادبیات و واژههایی استفاده کنند که ایمان دانشآموز به نقش خانواده تضعیف شود.
وی با تأکید بر اینکه کتابهای کمک آموزشی به عنوان دایههای مهربانتر از مادر، تعلیم و تربیت را تحت الشعاع قرار میدهند، افزود: در مدرسهای دیدار سرزده داشتم در کلاس پایه یازدهم از دانشآموزان پرسیدم «به نظر شما کدام کتاب سختتر است یا باید حذف شود که همه گفتند سواد رسانهای چیست ما باید فیزیک و شیمی برای کنکور بخوانیم».
بطحایی با بیان اینکه کنکور و کلاسهای تستزنی مانند تبری است که بر تنه تنومند درخت تعلیم و تربیت لطمه وارد میکند، گفت: تبلیغات مؤسسات را برای دانشآموزان پایههای پایینتر هم میبینیم انگار دارند با آموزش و پرورش، لجبازی میکنند؛ هر چه ما میگوییم در دوره ابتدایی، کتب کمک آموزشی و آماده کردن کودکان برای آزمونها سم مهلکی است اما اتفاقی که میافتد بر عکس است و لجبازی انگار صورت گرفته است.
وی با تأکید بر اینکه انجمن اولیا مربیان هیأتهای اندیشه ورز هستند و میتوانند به نظام آموزشی کمک کنند، گفت: چرا باید از دوم ابتدایی، بچهها را به کلاس تست بفرستیم؛ وظیفه انجمنهای اولیا و مربیان است که خانوادهها را آگاه کنند؛ ما از اولیای دانشآموزان پول نمیخواهیم بلکه همگرایی میخواهیم.
وی تصریح کرد: در یک بازدید سرزده از یکی از مدارس، از بچههای سوم ابتدایی پرسیدیم دست چپ و راستتان کدام است اما آنها نمیدانستند و نمیتوانستند بند کفششان را ببندد و ما به جای این مهارتها، چرا باید به آنها آموزش تستزنی یاد بدهیم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: تعلیم و تربیت به انحراف کشیده شده است و بازگرداندن به مسیر اصلی فقط از عهده یک وزیر بر نمیآید بلکه همه باید کمک کنند؛ بچه کلاس دوم چه نیازی به تکلیف آدینه دارد چرا کتاب چاپ میکنیم و میگوییم تکالیف آدینه است.
منبع: فارس
ارسال دیدگاه