به گزارش کودک پرس ،مجتبی همتی فر در مورد حساسیت رشدی و تربیتی و اثر پذیری بالای کودکان در سنین پیش از دبستان و لزوم افزایش مهارت افزایی در این حوزه به والدین و مربیان گفت: توانمند سازی والدین ایده اصلی که در اساسنامه نیز گنجانده شده است و بیشتر مورد تاکید ما است چرا که با آموزههای اسلامی نیز همخوان است.
وی ادامه داد: از این رو آنچه مورد تاکید است اینکه مهد کودکها باید معین خانوادهها باشد و در اصل برای کودک زیر ۷ سال وظیفه و مسئولیت تربیت را باید به دوش خانواده بگذاریم از این جنبه موضوع توانمند سازی والدین باید در محوریت قرار گیرد.
مجتبی همتی فر در مورد نقش سیستم آموزشی به ویژه مربیان این حوزه نیز گفت:اگرچه بر تاثیرات توانمند سازی والدین اشاره شده است، اما مربیان این حوزه نیز نقشی پر رنگ در آموزش و پرورش این کودکان خواهند داشت، از این رو نیاز است که ما دقت بیشتری را در انتخاب محیط و مربی به خرج دهیم.
وی ادامه داد: انتخاب و گزینش افرادی به اشکال آکادمیک و یا حتی آموزشهای مجازی و دورههای توان و دانش افزایی در این حوزه به ما کمک میکند که افراد مستعد برای این کار را آموزش دهیم، از این رو در راستای تحقق اهداف سند تحول نیاز داریم که در دو حوزه توانمند سازی والدین و مربیان هم زمان قدم برداریم.
وی درپاسخ به این سوال که در حال حاضر بسیاری از مربیان این حوزه ،تخصصی در امر تعلیم و تربیت کودک ندارند، گفت:یکی از نکات مهم زمانی که به تربیت دوره کودکی نگاه میکنیم، منظر حقوق کودک است که چقدر مربیان ما با این آشنا هستند یا نه ؟گاهی مربیان ما به دلیل عدم شناخت و بی اطلاعی یا عدم آمادگی و توانمندی حقوق کودک را زیر پا میکذارند.
وی در پایان گفت:آشنایی با این حوزه و مسلح بودن به توانمندیهای این چنین و اخذ صلاحیتها لازم و ضروری به نظر میرسد چرا که نقشی که مربی در این زمینه دارد اثر گذار است پس ما باید این زمینه را برای رشدمربیان نیز فراهم کنیم و سایر افرادی که غیر متخصص هستند و یا فاقد صلاحیت هستند برای ساماندهی آنها تصمیم گیری کنیم.
ارسال دیدگاه