فعالیت مربیان تربیتی نباید به برگزاری برنامه‌های مناسبتی و اردوها محدود شود/ گاهی مربیان تربیتی گرفتار روزمرگی می‌شوند

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش کودک پرس، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در همایش باغبانان بوستان تربیت که در تالار وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: ایامی از دوران خدمت خود را به عنوان مربی پرورشی کار کرده‌ام و احساس تعلق زیادی با نیروهای پرتلاش پرورشی دارم.

وی ادامه داد: زمانی که شهید رجایی با همفکری شهید باهنر، امور تربیتی را تأسیس کرد، عمق این تصمیم هوشمندانه مشخص نشد و یک تغییر معمولی ساختاری تلقی شد اما مدتی کوتاه پس از تأسیس امور تربیتی در آموزش و پرورش، اثربخشی و ضرورت وجود آن برای دلسوختگان انقلاب و تعلیم و تربیت به روشنی آشکار شد.

 

بطحایی اضافه کرد: بسیاری از مدیرانی که در دستگاه‌های حاکمیتی مسئولیت بر عهده گرفتند ابتدا با سمت مربی تربیتی در مدارس کار خود را آغاز کرده بودند. وی افزود: رسالت و مأموریت سال‌های آغازین انقلاب که بر دوش مربیان تربیتی قرار داشت هرچند با ورود معلمان آموزش دیده نظام تربیت معلم پس از انقلاب کمتر شد اما به دلیل تنوع مسائل تربیتی امروز، همچنان بار سنگینی بر دوش مربیان تربیتی و مشاوران مدارس وجود دارد.

 

* شرح وظایف مربیان تربیتی نیاز به بازتنظیم دارد

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در ساختار سازمانی مدارس کنونی نقصی وجود دارد و کماکان راهبری جریان تربیت بر عهده مربیان تربیتی است، گفت: البته همه وظایف تربیت بر عهده مربیان تربیتی نیست اما پرچمداری و نخ تسبیح آن مربیان تربیتی هستند.

وی با تأکید بر اینکه فعالیت مربیان تربیتی نباید تنها به برگزاری برنامه‌های مناسبتی و اردوها محدود شود و این کار ظلم به امر تربیت است، اضافه کرد: مربیان تربیتی رسالت دارند تا فضای تربیتی مدرسه را دائما رصد کنند و تناسب آن را با سند تحول بنیادین بسنجند؛ ضمن اینکه گزارش و تحلیل‌های مسائل تربیتی مدرسه توسط چشم هوشمند تربیت که مربی پرورشی است باید ارائه شود.

 

بطحایی تصریح کرد: شرح وظایف مربیان تربیتی نیاز به بازتنظیم دارد تا انتظارات از مربیان تربیتی در مدارس تنها محدود به مسائل مناسبتی و نصب پلاکارد نباشد.