عدد ۱۲۰ هزار معلم فاقد بیمه در مدارس غیردولتی صحیح نیست/ در ژاپن تا پایان دوره عمومی یک نوع مدرسه دولتی وجود دارد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش کودک پرس، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش درباره 120 هزار نفر از معلمان مدارس غیردولتی که تحت پوشش بیمه نیستند، اظهار کرد: مدارس غیردولتی 200 هزار معلم دارند که شامل بازنشستگان، شاغلان رسمی که ساعات آزاد کار می‌کنند، افراد آزادی که جای دیگر بیمه هستند هم می‌شود وفقط یک گروه می‌مانند که باید جزو آن 80 هزار نفر باشند که بیمه تامین اجتماعی هستندند؛ بنابراین عدد 120 هزار معلم که فاقد بیمه هستند لزوماً صحیح نیست و باید دقیق‌تر مطالعه شود.

وی افزود: معمولاً مأموران بیمه به مدارس که مراجعه می‌کنند لیست کارکنان را تطبیق می‌دهند. هرچند ممکن است برخی مؤسسان برای فرار از بیمه و هزینه کمتر، افرادی را به کار گرفته ولی بیمه‌شان نکنند.

زرافشان ادامه داد: اگر مؤسسی تعداد ثبت‌نامش پایین است، دلیل نمی‌شود از حقوق کارکنانش بزند. وی با بیان اینکه عدالت آموزشی در دو بـُعد قابل تعریف است، گفت: در بُعد کمی، میزان دسترسی به آموزش را یک بُعد عدالت محسوب می‌کنند؛ هر چند حضور در مدرسه خودش نوعی کیفیت را در زندگی یادگیرنده ایجاد می‌کند؛ از سوی دیگر کیفیت تربیت و آموزش‌های دریافتی نیز خودش یک بُعد عدالت است.

 

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار نرخ پوشش ما در دوره دبستان 98.14 درصد است، افزود: توانستیم تقریباً عمده بچه‌ها را به مدرسه ببریم؛ یکی از پروژه های آموزش و پرورش بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل به مدرسه است و کار مشترکی هم با وزارت رفاه داریم.

وی ادامه داد : نرخ پوشش تحصیلی در متوسطه اول 94 درصد است؛ البته 97 درصد 12 تا 14 ساله.ها در مدارس متوسطه اول هستند و تعدادی تکرار پایه دارند و در دوره ابتدایی می‌مانند. تنها سه درصد هستند که به متوسطه اول نمی‌روند و همچنین نرخ پوشش در متوسطه دوم نیز 82 درصد است.

زرافشان در واکنش به اظهارات عزیزی عضو کمیسیون مجلس مبنی بر مزایای طرح تحول سلامت و اینکه پزشکان هر چه از مرکز دور شوند در مناطق محروم دستمزدشان بالاتر می‌رود اما درباره معلمان اینطور نیست، گفت: وزیر بهداشت این روزها در فضای رسانه پاسخگوی موضوع عدم به‌کارگیری پوز در مطب‌های خصوصی برای فرار از مالیات است؛ صرفاً با افزایش حقوق معلمان نمی‌توان انگیزه آنها را افزایش داد. وی ادامه داد: امروز معلمان ما از تبعیض رنج می‌برند؛ انتظار معلم‌ها این است که حداقل از حقوق و مزایایی مانند سایر کارمندان دولت برخوردار باشند که بتوانند بدون دغدغه به ایفای مسؤولیت بپردازند و مجلس می‌تواند در این زمینه کمک کند.

 

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: در ژاپن تا پایان دوره عمومی یک نوع مدرسه دولتی وجود دارد و در دبیرستان مدارس متنوع می‌شود؛ حرکت هایی برای کاهش تنوع مدارس شروع کردیم ولی مخالفت‌های اجتماعی و قوانین مانع می‌شوند که تا پایان دوره آموزش عمومی یک نوع آموزش و پرورش و مدرسه داشته باشیم.