علینقی یزدانپناه در روز دوم گردهمایی معاونان پرورشی و فرهنگی سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد با تاکید بر تغییر و تحول در اجرای برنامهها گفت: حوزه پرورشی و فرهنگی و البته نظام تعلیم و تربیت متولی تربیت است. برای تحقق تربیت باید مسیر اصلاح شود.
وی با اشاره به موضوع مدرسه افزود: در کشورهای توسعهیافته موضوعاتی مانند توسعه خود، رشد هیجانی و عاطفی، تمرکز حواس، تفکر، کنترل، مهرورزی، نوعدوستی، امیدواری در زندگی، در متن برنامههای آموزشی و پرورشی است. در چنین شرایطی تربیت از دالان مدرسه به گستره جهان هستی وارد میشود و شور و شوق زیستن با شور و نشاط دانستن یگانه میشود.
یزدانپناه به شاداب بودن مدارس اشاره کرد و افزود: مدرسه باید کانون تبادل مهر و محبت، رفاقت و همیاری، نوعدوستی و دگرپذیری، همدلی و همراهی و هماندیشی باشد.
مشاور وزیر در امور تشکلها گفت: برای حل مشکلات درون مدرسه و ایجاد شوق زندگی برای دانشآموزان، باید آسیبهای اجتماعی را با کمک تشکلهای دانشآموزی حل کنیم.
وی همچنین بر استفاده از ظرفیت دانشآموزان در اجرای فعالیتها تاکید و افزود: ضروری است ظرفیت تشکلهای دانشآموزی توسعه پیدا کند در این صورت بسیاری از آسیبهای اجتماعی حل خواهد شد.
یزدانپناه به انجام کار تشکیلاتی نیز اشاره کرد و گفت: باید بتوان در کنار دانشآموزان مربیان و معلمان را توانمند کنیم. احیای نقش تربیتی معلم باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی افزود: معلم نقش مهمی در تربیت دانشآموز دارد و در کنار معلم سپردن وظیفه به دانشآموزان و توجه به آنان میتواند نقش مهمی در کاهش آسیبهای اجتماعی و روانی خواهد داشت.
ارسال دیدگاه