راه‌اندازی سامانه «همیار معلم» برای افزایش کیفیت تدریس معلمان

– رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از طراحی سامانه همیار معلم برای افزایش کیفیت تدریس معلمان دوره ابتدایی و ارائه محتواهای آموزشی متنوع برای کمک به تدریس معلمان خبر داد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، با اشاره به راه‌اندازی سامانه «همیار معلم» گفت: این سامانه با هدف حمایت از معلمان و تسهیل فرآیند تدریس طراحی شده است و مرحله نخست آن با همکاری دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش آغاز به کار کرده است.

لطیفی افزود: این سامانه بستری است که محتواهای آموزشی متنوع تولید شده توسط سازمان پژوهش، معاونت‌های آموزشی و دیگر نهادهای تعلیم و تربیت را دسته‌بندی و در اختیار معلمان قرار می‌دهد. مخاطبان اصلی این مرحله، معلمان مقطع ابتدایی هستند که قصد دارند فرآیند یاددهی و یادگیری را در کلاس‌های خود بهبود بخشند.

وی در ادامه گفت: در فاز نخست این سامانه، منابع موجود مانند محتواهای تولیدشده از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۳ در مدرسه تلویزیونی ایران، کتاب‌های راهنمای معلم، مقالات رشد و دیگر منابع آموزشی گردآوری و برای معلمان قابل دسترس شده است. این منابع به‌صورت هدفمند برای رفع نیازهای آموزشی معلمان دسته‌بندی و عرضه شده‌اند.

لطیفی در ادامه افزود: سامانه «همیار معلم» با رابط کاربری ساده و مناسب برای تلفن همراه طراحی شده است. محتواها بر اساس ساختار کتاب‌های درسی و بسته‌های تربیت و یادگیری دسته‌بندی شده‌اند. به‌عنوان مثال، معلمی که قصد تدریس درس چهارم ریاضی پایه دوم را دارد، می‌تواند به بخش مربوطه در سامانه مراجعه کرده و به محتواهای مرتبط دسترسی یابد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: در نسخه‌های آتی، امکان بارگذاری محتوا توسط معلمان، امتیازدهی به محتوای سایر همکاران و ایجاد تالار گفت‌وگو برای رشد و هم‌افزایی فراهم خواهد شد. همچنین محتواهای سامانه به‌صورت تدریجی و بر اساس طرح درس ماهانه به‌روزرسانی می‌شود.

لطیفی به اهمیت این سامانه در ارتقای کیفیت تدریس اشاره کرد و گفت: «همیار معلم» گامی برای ارتباط بی‌واسطه برنامه‌ریزان درسی و معلمان است و با دریافت بازخورد معلمان، به بلوغ و تکامل خواهد رسید.

وی افزود: پشتیبانی از این سامانه توسط دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش انجام می‌شود و البته در تأمین محتوا، فقط به تولیدات سازمان اکتفا نمی‌شود. باورمان بر این است که معاونان آموزشی و دیگر تولیدکنندگان محتواهای مؤثر باید به میدان بیایند و تا همین‌جا نیز تعامل خوبی با معاونت آموزش ابتدایی داشته‌ایم. امیدواریم در مراحل بعد، بتوانیم امکان پشتیبانی تعاملی نسبت به محتواهای بارگذاری شده را هم داشته باشیم.

لطیفی در پایان گفت: نسخه آزمایشی سامانه از طریق آدرس hamyarmoalem-roshd.ir در دسترس معلمان قرار دارد و به تدریج با توجه به نیازهای معلمان ارتقا خواهد یافت.