دکه روزنامه فروشی بهترین محل عرضه کتاب کودک است

مدیرعامل انجمن فرهنگی‌هنری تصویرگران معتقد است وقتی بحث نظارت بر کتاب کودک پیش می‌آید اصولا از زاویه دید محتوایی و ساختار ارایه تصویر دیده می‌شود، نه زاویه دید کیفی. این رویکرد به کیفیت محصول فرهنگی آسیب می‌رساند.

به گزارش کودک پرس ، نظارت و عرضه عمومی کتاب کودک به عنوان آخرین مراحل چرخه تولید کتاب این گروه سنی، ممکن است در نگاه نخست ساده و کم چالش به نظر برسد اما با نگاهی ژرف تر، ظرافت ها و لوازم خاص آن مشخص می شود. مثلا در بحث نظارت، تعیین مصادیق تایید یا رد یک کتاب کودک می تواند به محل بحث و بررسی فراوان کارشناسان تبدیل شود؛ این که آشنایی با چه مفاهیم و تصاویری برای کودکان مفید است و چه مضامین و تصویرسازی هایی نباید برای در مقابل دیدگان این گروه سنی قرار گیرد.  معرفی و عرضه کتاب کودک نیز چالش ها و مسائل خاص خود را دارد. از سویی به آگاه سازی والدین درباره کتاب ها نیاز است و از سوی دیگر کودک خود باید با کتاب ارتباط مثبت برقرار کند. این جاست که شیوه های معرفی و فروش کتاب از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود و باید به طور تخصصی به آن پرداخت. پیش از این در گفتگو با «علی هاشمی شهرکی» درباره بخش های مختلف چرخه تولید کتاب کودک و تجربه های جهانی در این عرصه سخن گفتیم. آن چه در پی می آید گفتگو با مدیرعامل انجمن فرهنگی‌هنری تصویرگران درباره چالش های نظارت بر کتاب کودک و عرضه آن است:

وضعیت نظارت بر نشر کتاب کودک را چطور می‌بینید؟

وقتی بحث از نظارت و محدودیت پیش می‌آید اصولا آن را از زاویه دید محتوایی و ساختار ارایه تصویر می‌بینند، نه زاویه دید کیفی. این رویکرد نه تنها به کیفیت محصول فرهنگی کمک نمی کند بلکه به آن صدمه هم وارد می کند.

راهکاری که برای نظارت پیشنهاد می کنید، چیست؟

مساله اینجاست که چه کسی می‌گوید چه چیزی بهتر است. پیشنهاد این است که هر ناشری بتواند به راحتی کارش را تولید کند و انتخاب را به مخاطب بسپاریم. احساس می‌کنم به جای اینکه نظارت از این طرف باشد، اگر از آن سو(نگاه مخاطب) به ماجرا نگاه کنیم، نتایج بهتری حاصل می شود.

از نظر شما، کتاب کودک چگونه باید در جامعه معرفی و ارائه شود؟

یکی از موضوعاتی که همواره دربحث عرضه کتاب کودک توجهم را جلب می کند، این است که دکه‌های روزنامه‌فروشی‌ بهترین جای ارایه کتاب کودک در کشور ماست. آن ها کتاب های کودک را طوری می چینند که بچه ها بتوانند به خوبی جلد کتاب ها را ببینند.

کتاب فروشی ها، معمولا کتاب های کودک را چگونه به نمایش می گذارند؟

بهترین کتاب‌فروشی‌های ما هم کتاب کودک را به گونه ای نمی چینند که بچه‌ ها بتوانند آن ها را ببیند. غالب کتاب‌ فروشی ها و حتی بسیاری از شهرکتاب‌ها -به عنوان محل ارائه تخصصی محصولات فرهنگی- کتاب ها را از عطف می‌گذارند.

بنابراین معتقدید زمینه ارتباط کودک با کتاب از همان ابتدا دچار مشکل است.

بله، کودک نباید وقتی وارد محل عرضه کتاب می شود، عطف کتاب را ببیند. از عطف کتاب چه چیزی عاید کودک می شود!؟ آن هم کتاب کودک که از عطف منگنه خورده و چیزی از تصاویر آن مشخص نیست. کودک در نخستین مرحله مواجهه با کتاب باید جلد آن را ببیند تا اگر برایش جذاب بود آن را انتخاب کند. بنابراین روش معمول نمایش و معرفی کتاب اساسا دچار مشکل است.

منبع: شبستان