دوره پیش دبستانی ابزار هویت و انتقال فرهنگ به بچه‎هاست

به گزارش کودک پرس، رخساره فضلی ظهر امروز در همایش مربیان پیش‌دبستانی استان همدان اظهار کرد: خوشبختانه در نظام جمهوری اسلامی از امور بسیار مهم که به آن پرداخته می‎شود مساله تربیت در سطوح پیش دبستانی تا دانشگاه است که همواره مورد تاکید بوده و هست.

وی با بیان اینکه هر اتفاقی که در حوزه پیش دبستانی آموزش و پرورش رخ دهد باید به صورت تیمی باشد، افزود: ارتقای جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی است و دوره پیش‌دبستانی نیز به عنوان نقش دوره حاکمیتی در این خصوص قلمداد می‌شود.

مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به بند 13 برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ادامه داد: دوره پیش‌دبستانی به دوره دو ساله رسمی و غیر اجباری در کشور اطلاق می‎شود که در حال حاضر به دو شیوه دولتی و غیر دولتی اداره می‌شود.

وی با بیان اینکه از بهمن ماه 92 ساماندهی نیروی پیش‎دبستانی که بسیار بحث جدی است در اولویت دوم اقدامات وزارت آموزش و پرورش کشور قرار گرفته است، گفت: بر اساس آمارهای ارائه شده به وزارتخانه هم اکنون 42 هزار مربی پیش دبستانی فعال در کشور داریم.

فضلی افزود: برای ساماندهی آنها براساس اطلاعات هر مربی قرار است که در چارچوب تعریف شده آموزش و پرورش تعیین سطح شود.

وی با بیان اینکه این سامانه ثبت اطلاعات مربیان پیش دبستانی با وزارت رفاه نیز برای تضمین بیمه این مربیان هماهنگ شده است، خاطرنشان کرد: براساس این سطح‌بندی که در سه سطح است مربیان پیش دبستانی سطح 3 می‎توانند با گذراندن یک سری کلاس‎های افزایش مهارت به سطوح 2 و یک ارتقا پیدا کنند و از حقوق و مزایای بیشتری بهره ببرند.

مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید ثابت کنیم مربی پیش‌دبستانی دارای تخصص است و حرفه‌ای عمل می‌کند، تصریح کرد: امسال همزمان با طرح سنجش دانش‌آموزان برای ورود به مقطع ابتدایی طرح سنجش 40 درصد از نوآموزان پیش‎دبستانی اجرا می شود تا بر هویت و اهمیت این دوره بسیار حساس تاکید شود.

وی ادامه داد: سال گذشته این طرح برای 10 درصد از نوآموزان کشور اجرا شد و امسال قرار است این طرح از 15 مردادماه تا حداکثر 15 آبانماه اجرا شود.

فضلی خطاب به مربیان پیش دبستانی استان همدان با بیان اینکه دیگر بدون تخصص و شایستگی نمی‎توان در این دوره حساس باقی ماند، تاکید کرد: پیش دبستانی دوره زمانی حساس در رشد مغزی کودکان است که به شما مربیان سپرده می‎شود چراکه اوج حساسیت مغز در شنیدن تکامل زبانی، کنترل حساسیت و مهارت ارتباط با همسالان در این دوره اتفاق می‎افتد.

وی با بیان اینکه اهداف دوره پیش دبستانی یازده‌گانه است که باید در فعالیت‎هایی چون گردش علمی، بازی، قصه گویی، آزمایش، کاردستی، شعر و… شکل گیرد، اظهار کرد: باید مهارت‎های یادگیری و شایستگی‎های پایه در دوره پیش دبستانی از یاد دادن به یاد گرفتن در کودک رخ دهد.

مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه انجام بازی در دوره پیش دبستانی نه تنها به عنوان ابزار آموزش بلکه ابزار هویت و انتقال فرهنگ به بچه‎هاست، بیان کرد: فعالیت‎ها در دوره پیش دبستانی باید به شیوه تلفیقی در حوزه‎های یادگیری، دینی، اجتماعی، هنری، ریاضی، تربیت بدنی و علوم طراحی و با هدایت مربی به روش فعال به اجرا در‎آیند.

وی با اشاره به اینکه پژوهش‎ها در دنیا نشان داده که یاد دادن نوشتن و خواندن برای کودکان این دوره ضرورتی ندارد، افزود: در امر خواندن و نوشتن کودکان، در این دوره می‎توان ورود پیدا کرد اما با تاکید بر زبان آموزی (شنیدن، گفتن، خواندن، نوشتن و تفکر) می‌توانند این مهارت‌ها را به کودکان انتقال دهند.

فضلی ادامه داد: آموزش ریاضی به کودکان این دوره باید براساس هفت مفهوم الگو و توالی، مرتب‌سازی، طبقه بندی و مقایسه، روابط فضایی و تناظر یک به یک آموزش داد و این موارد را به مهارت تبدیل کرد.

وی خاطرنشان کرد: تیم پیش دبستانی کشور برای ارتقای کاری خود راهی ندارند جز اینکه حرفه‌ای و متخصص شوند که خوشبختانه این هدف به خوبی در برنامه ششم توسعه دیده شده است.

منبع:   فارس