تشکیل کمیته کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های تربیتی/ بخش‌هایی از قانون احیای معاونت پرورشی مغفول مانده است

به گزاش گروه آموزش و پرورش کودک پرس، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه رویکرد اصلی و راهنمای ما در تمام کارها در آموزش و پرورش و از جمله در معاونت پرورشی و فرهنگی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، اظهار داشت: مطابق این سند، قرار بود وزارت آموزش و پرورش از یک نهاد علمی و آموزشی صرف به یک نهاد فرهنگی و تربیتی تبدیل شود و به وزارت تربیت رسمی و عمومی تغییر نام بدهد و بر اساس این تغییر نام، نگاه به رویکردهای آن، چه در آموزش و پرورش و چه در جامعه تغییر یابد.

وی با اشاره به برخی آیات و روایات در خصوص فلسفه بعثت انبیاء و توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصریح کرد: رویکردهای این سند، مسیر اصلی تعلیم و تربیت را به ما نشان می‌دهد.

کاظمی با تأکید بر اینکه ما باید بر اساس سند تحول بنیادین، دانش‌آموزان را به مراتبی از حیات طیبه برسانیم، اظهار داشت: حداقل 5 ساعت از نظام تعلیم و تربیت باید مرتبط با فعالیت‌های تربیتی و فرهنگی باشد و از همه مهم‌تر اینکه قرار است به جای معلم، مربی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ما معتقدیم با تغییر رویکردها، اقدامات خوب و فعالیت‌های ارزشمند و اثر بخشی را می‌توان در حوزه پرورشی و فرهنگی رقم زد، افزود: فعالیت‌های پرورشی دو ویژگی منحصر به فرد دارد؛ یکی اینکه این فعالیت‌ها کیفی بوده و با اعداد و ارقام قابل سنجش و ارزیابی نیست و دیگر اینکه دیربازده است. معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در ادامه یکی از رویکردهایی که می‌توان بر اساس آن گام‌های موثری را در عرصه پرورشی و فرهنگی برداشت را تمرکز بر مدرسه به عنوان کانون اصلی تحول و تحقق تعلیم و تربیت عنوان کرد.

وی، تغییر رویکرد حوزه پرورشی و فرهنگی از نخبه‌گرایی صرف به عمومی‌سازی و جریان سازی فرهنگی، قرآنی و دینی در سطح مدارس را از دیگر رویکردها دانست. کاظمی همچنین بیان کرد: حرکت به سمت مدیریت فضای تربیتی در مدرسه با نگاه هدایتی و نظارتی به جای اجرای فعالیت‌های تربیتی در دستور کار این حوزه است. وی استفاده از تمام ظرفیت‌های درون و برون دستگاهی از قبیل ستاد همکاری‌ها، بسیج دانش‌آموزی، سازمان دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی و سایر تشکل‌ها را در نقش پذیری دانش‌آموزان، کاهش حجم برنامه‌ها و تجمیع برنامه‌ها را از دیگر رویکردهای خود بیان کرد.

 

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، یکی دیگر از رویکردهای این معاونت را، حاکمیت تمرکززدایی و تفویض اختیار در تمامی فعالیت‌های تربیتی با نگاه چابک سازی و بازمهندسی ساختارها در فرآیند فعالیت‌های تربیتی عنوان کرد. وی، کاهش فاصله ستاد و صف به عنوان یکی از معضلات ادارات و بخش‌های مختلف را از جمله دستورکارهای خود بیان کرد و تشکیل کمیته کیفیت بخشی به فعالیت‌های تربیتی و استفاده از تجربه پیشکسوتان این عرصه در همه سطوح را از دیگر کارهای خود معرفی کرد.

کاظمی همچنین استفاده از فضای مجازی را به عنوان بزرگترین فرصت تربیتی در کنار دیگر طرح های میدانی و پروژه‌های ویژه عنوان کرد. وی با بیان اینکه قسمت‌های مهمی از قانون احیای معاونت پرورشی مغفول مانده است، از تعیین کارگروهی برای اجرای کامل مفاد این قانون در حوزه منابع انسانی ، ساختار و محتوا خبر داد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: باید به تربیت اخلاقی با استفاده از ظرفیت دانش‌آموزی و تأکید بر مهارت‌های دهگانه و عنصر نشاط در فعالیت‌های فرهنگی و هنری عنایت جدی شود. وی استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف پرورشی به ویژه تأسیس اردوگاه‌های غیر دولتی، کانون‌های غیر دولتی، دارالقرآن‌های غیر دولتی و حتی در برگزاری اردوهای درون و برون استانی توجه ویژه‌ای شود.

 

کاظمی از تشکیل یک کارگروه اقتصادی ویژه در آینده نزدیک خبر داد و اظهار کرد: این کارگروه جهت بهره‌وری منابع مالی و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی موجود برای ایجاد منابع مالی پایدار، تحقق و تأمین منابع مالی حوزه پرورشی ایجاد می شود. وی تمرکز در برنامه‌های خرد اثر بخش، کم هزینه، رفتار محور و مهارت محور، توسعه فناوری اطلاعات در مدیریت و نظارت بر فعالیت‌های حوزه پرورشی و فرهنگی و تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی با رویکرد سطح مدرسه، با توجه به سند تحول بنیادین و سیاست‌های مقام عالی وزارت را از دیگر برنامه‌های خود عنوان کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، طرح تدوین نظام جامع فعالیت‌های تربیتی و مدیریت مسائل تربیتی با استفاده از صاحب نظران علمی و ساختارهای قانونی را یکی دیگر از مهم‌ترین سیاست‌های این حوزه خواند و تأکید کرد: این رویکردها و سیاست‌های اعلام شده را با جدیت دنبال خواهیم کرد.