بیبرنامگی آموزش و پرورش در حوزه «تربیت» از زبان رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس
حجتالاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس از بیبرنامگی آموزش و پرورش در حوزه امور تربیتی انتقاد کرد.
به گزارش کودک پرس، حجتالاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص «وضعیت امور تربیتی در آموزش و پرورش»، اظهار داشت: در نظامهای دنیا و برای نیاز انسان، چند موضوع ضرورت جدی دارد؛ یکی آموزشهای لازم در بخشهای مختلف عمومی و تخصصی است که امروز به نوبه خود به صورت جدی طی میشود.
وی با بیان اینکه در حوزه مسائل تربیتی غفلت جدی صورت میگیرد و برنامه مشخصی نداریم، افزود: ساحتهای تربیتی مختلفی مانند ساحت اجتماعی، اعتقادی و اخلاقی و زیستمحیطی در زندگی انسانها نقش دارد.
حجتالاسلام و المسلمین پژمانفر یادآور شد: متأسفانه در آموزش و پرورش که به عنوان مرکز برنامهای برای دانشآموزان است، غفلت جدی و بیبرنامگی در امور تربیتی وجود دارد که نتیجه آن را در بخشهای مختلف مشاهده میکنید.
وی متذکر شد: در حوزه مباحث تربیتی، این موضوع قالب آموزشی پیدا کرده است و یکسری مطالب تربیتی و محتواهای مربوط به آن ارائه شده و دانشآموز در کلاس درس و مراکز آموزشی با یکسری از الفاظ مواجه میشود که آن را باید حفظ کند و در نهایت از آنها آزمونی گرفته میشود؛ بدون اینکه ملکه رفتاری آنها شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس بیان داشت: در حوزه تربیت، آموزش و پرورش برنامهای ندارد؛ در حالی که در دنیا در مسائل تربیتی که به صورت پنهان هم اتفاق میافتد، برنامهریزی صورت گرفته و بسیاری از مطالب و توسعه باورها و اعتقادات در قالب آموزشها و انتقال غیرمستقیم صورت میگیرد.
حجتالاسلام و المسلمین پژمانفر عنوان کرد: متأسفانه ما در این خصوص برنامهای نداریم و این آفت به حوزههای علمیه ما نیز سرایت کرده است و فضای آموزشی و رویکرد آموزش «متنمحور»، در آنها نیز حاکم شده است که آسیبهای آن را در بخشهای مختلف میبینیم.
وی تأکید کرد: باید از آموزشهای «متنمحور» فاصله بگیریم و نظام تربیتی، محور اساسی ما قرار گیرد تا شاهد تحول در آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی باشیم.
ارسال دیدگاه