به گزارش کودک پرس ، مناظره درباره مافیای کنکور با حضور عبدالرسول عمادی سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش و ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد.
عمادی در این نشست اظهار کرد: امروز، مناظره به معنای اصطلاحی مد نظر نیست بلکه مشارکتی در پیشبرد بحث است؛ ما و وزارت علوم در پیش بردن مصوبه مجلس، حضور و مشارکت داریم و امیدواریم بحث مفیدی را برای تنویر افکار عمومی پیش ببریم.
وی در پاسخ به این پرسش که مافیای کنکور چه کسانی هستند، گفت: کنکور یک واقعیتی است که چندین دهه است توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار میشود اما در کنار برگزاری کنکور، فعالیتهایی برای ورود به کنکور همیشه در جریان بود.
* مافیای کنکور چه کسانی هستند؟
عمادی اضافه کرد: بخشی از فعالیتهای ذکر شده سالم است و مؤسساتی تشکیل شده و نسبت به تدوین کتب و برگزاری آزمون اقدام میکنند اما در کنار آن، فعالیتها و رقابتهای ناسالم است که ما تعبیر به مافیای کنکور کنیم؛ این مافیای کنکور به افزایش هزینهها، استرس و فضای ناسالم منجر میشود و تا زمانی که از شدت و حدت کنکور کاسته نشود، همچنان فضای ناسالم وجود دارد.
وی ادامه داد: به دلیل گردش مالی سنگین در جریان کنکور، اقدام به تبلیغات ناسالم در فضای عمومی، شهرها و به ویژه رسانه ملی صورت میگیرد که باید رسانه ملی پالایشی نسبت به تبلیغات انجام دهد؛ البته در این راستا نشستها و نامه نگاری با رسانه ملی شده است.
رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش افزود: مافیای کنکور وجود دارد و معتقدیم اگر قانون سنجش و پذیرش کنکور اجرا شود، میتواند تب کنکور را کنترل کند.
عمادی در خصوص مافیای کنکور گفت: از جریان ناسالم در موضوع کنکور به عنوان مافیای کنکور یاد میکنیم یعنی عنوان مافیای کنکور برای هر فعالیت ناسالم استفاده میشود و معتقدیم در بحث کنکور شکل گرفته است.
* روح قانون سال ۹۲ پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی است
سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به قانون سنجش و پذیرش کنکور که در سال ۹۲ تصویب شد، اشاره کرد و افزود: روح قانون سال ۹۲ پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی است که سه شیوه دارد؛ در شیوه اول ورود دانشگاه از طریق سوابق تحصیلی مطلق است و حداقل ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاهها از این طریق یعنی کارنامه امتحان نهایی صورت میگیرد؛ در شیوه دوم، سوابق تحصیلی به علاوه نمرات آزمون عمومی و شیوه سوم، سوابق تحصیلی به علاوه آزمون عمومی و تخصصی است.
وی با بیان اینکه هدف از قانون سنجش و پذیرش دانشجو این بود که اثرات کنکور از سر دانشآموزان کم شود، اضافه کرد: سال ۹۵ یک اصلاحیه در قانون سنجش و پذیرش دانشجو صورت گرفت که برای تعدادی از دروس متوسطه امتحان نهایی گرفته شود و همه دروس نباشد چون معقول نبود که همه دروس باشد و اثرات روانی بر دانشآموزان داشت اما اگر شورای سنجش و پذیرش مصلحت بداند که دروس بیشتری نهایی شود، ما اجرا میکنیم.
* بدون کوچک کردن کنکور نمیتوانیم مشکل مافیای کنکور را حل کنیم
عمادی با بیان اینکه بدون کوچک کردن کنکور و اعمال سوابق تحصیلی نمیتوانیم مشکل مافیای کنکور را حل کنیم، اظهار کرد: ما در فعالیت مؤسسات آموزشی آزاد، مجوزهای آموزشی را میدهیم و رفتار و فعالیت آنها را نظارت میکنیم اما مؤسساتی هستند که از ما مجوز نگرفتند.
وی با تأکید بر اینکه وقتی جریان بزرگی مانند کنکور را داریم، تب کنکور کاهش پیدا نمیکند و مافیا فعالتر میشوند، افزود: به همین دلیل است که وقتی بحث سوابق تحصیلی مطرح میشود، عدهای فشار وارد میکنند و البته زورشان هم زیاد است.
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: یک سیاست ملی باید برای حل مشکل مافیا باشد که البته قانون سنجش و پذیرش دانشجو هست؛ مافیا نفوذ دارد و اگر قانون را به خوبی اجرا کنیم، پیامدهای کنکور کمتر میشود؛ ما به جای رد آن، باید قانون را به خوبی اجرا کنیم.
وی تصریح کرد: شورای سنجش و پذیرش دانشجو باید از همان اول که به تدریج صندلیهای دانشگاه را از کنکور آزاد میکرد، این موضوع را مدیریت میکرد و امسال این رشتههای آزاد از کنکور، پذیرشش به دانشگاهها واگذار شد.
عمادی با بیان اینکه رشتههای آزاد از کنکور باید ۵ سال پیش اعلام میشد، گفت: داوطلبان برای شرکت رشتههای آزاد از کنکور باید در کنکور ثبتنام کنند اما چرا باید برای این رشتهها هزینه روانی و مالی تحمیل شود و بعد بگوییم پول ثبتنام کنکور را بدهید؛ معتقدم شورای سنجش نتوانسته است این موضوع را به درستی مدیریت کند.
وی ادامه داد: امسال اگر این اتفاق بیفتد و رشتهمحلهای آزاد از کنکور اعلام شود، دانشآموزان برای رشتههای مورد نظر خود به دانشگاههای این رشتهها مراجعه کرده و بر اساس سوابق تحصیلی ثبتنام میکنند.
* فشار کنکور در رشته تجربی
سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: من نقدم نسبت به اجرای قانون سنجش و پذیرش به خود شوراست. ما میگوییم همه مجبور نباشند در کنکور ثبتنام کنند؛ در شورای سنجش و پذیرش به درستی به مردم اطلاع نمیدهیم که حتما نباید در کنکور ثبتنام کنید و فردی که علاقهمند است در دانشگاه نزدیک خانهاش، ثبتنام کند، نگران نباشد. ما آنقدر رشته محل و صندلی اضافه در دانشگاهها داریم که واقعا داوطلبان میتوانند در آن درس بخوانند.
وی با بیان اینکه فشار کنکور روی رشته تجربی است و این موضوع هم باید کنترل شود، اظهار کرد: ۷۰۰ هزار نفر برای ۱۰ هزار صندلی رقابت میکنند یعنی ۷۰ نفر برای یک صندلی رقابت میکنند و یک نفر پذیرفته میشود و ۶۹ نفر دیگر سرخورده میشوند.
* نحوه تبلیغات مؤسسات آموزشی آزاد
عمادی درباره تبلیغات مؤسسات آزاد گفت: تبلیغات مؤسسات باید تابع ضوابط قانونی باشد و تبلیغات در شهر را مدیریت شهری باید نظارت کند تا به توازن فرهنگی آسیب نزنند. مثلاً یک موسسه آموزشی آزاد نمیتواند به شهرداری پول دهد که تمام بیلبوردها را در اختیار داشته باشد بلکه هر چیزی باید توازن داشته باشد.
وی افزود: در استانها نیز شورای فرهنگ عمومی وجود دارد که مدیران استانی عضو هستند و باید نظارت کنند؛ به هر حال جامعه به انواع تبلیغات فرهنگی و آموزشی نیاز دارد؛ در مورد صدا و سیما و رسانه ملی، همانطور که آقای خدایی گوشزد کردند باید تبلیغات در رسانه ملی مورد تأیید وزارتخانه ذیربط برسد و در مورد موضوع ما نیز هم آموزش و پرورش و آموزش عالی باید نظر دهند.
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه صدا و سیما نباید بدون مجوز آموزش و پرورشش تبلیغات را پخش کند و تخلف است، گفت: در این خصوص مکاتبهها و نشستهایی صورت گرفته است و در چند روز آینده نیز نامهای با امضای وزیر آموزش و پرورش به دستگاهها ارائه میشود.
وی در خصوص اینکه چقدر از درآمد مؤسسات آموزشی آزاد به جیب آموزش و پرورش میرود، اظهار کرد: آموزش و پرورش یک دستگاه مطلقاً دولتی است و بیشتر بودجه آن صرف حقوق و مزایای پرسنل میشود؛ از محل ثبتنام و صدور مجوز مؤسسات نیز ۴ درصدی به حساب متمرکز میرود و به خزانه واریز میشود که میزان آن در اختیار سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی است.
* وقتی میگوییم تأثیر مثبت یک جور تعارف است
عمادی درباره مافیای کنکور افزود: منظور از مافیا، فرآیندهای خارج از آموزش و پرورش و کنکور است. مافیای کنکور، تبی است که نمیخوابد و به انواع مختلف فشار وارد میکند و همین امسال میبینید که ۳ بار تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور تغییر کرد.
وی با بیان اینکه تأثیر سوابق تحصیلی مثبت یعنی بی تأثیری است، گفت: وقتی میگوییم تأثیر مثبت یک جور تعارف است یعنی تب کنکور گرم باشد و همچنان فعالیت مؤسسات کنکوری ادامه یابد.
* فرایند برگزاری امتحانات نهایی به صورت الکترونیکی است
سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره تأمین زیرساختهای آموزش و پرورش برای امتحانات نهایی اظهار کرد: سوابق تحصیلی از تعدادی از دروس ۳ سال آخر متوسطه است که برای آنها امتحان نهایی برگزار میشود؛ فرآیند امتحانات دقیقتر شده است و به صورت الکترونیکی در حال حاضر انجام میشود حتی تصحیح امتحانات نیز دستی نیست.
وی با تأکید بر اینکه در برگزاری امتحانات نهایی عدالت آموزشی وجود دارد و تمام دانشآموزان در هر نقطه کشور از یک کتاب امتحان میدهند، افزود: تصحیح امتحانات در گذشته دستی بود و مصحح اول نظرش را روی برگه مینوشت و مصحح دوم، نظر مصحح اول را میدید اما اکنون این روند الکترونیکی است و برگه در اختیار دو مصحح به طور جداگانه است و تصحیح یکدیگر را نمیبینند؛ اگر نتایج مانند هم نبود، به مصححین برای تصحیح دوباره برمیگردد و اگر باز هم این مشکل بود، مصحح سوم، نظر میدهد.
عمادی در خصوص ترمیم معدل نیز گفت: کلمه ترمیم معدل درست نیست بلکه ارتقای نمره است و در معدل دیپلم تأثیر ندارد و دانشآموزان میتوانند یکبار در این شرایط شرکت کنند و نمره سوابق تحصیلی را تغییر دهند.
وی درباره تأثیر نمرههای یکسان مانند ۲۰ و انتخاب در کنکور گفت: آنچنان که گفته می شود معدل ۲۰ در آموزش و پرورش زیاد داریم، اینگونه نیست و اگر سابقه تحصیلی در انتخاب رشته مورد نظر کفایت نکند، از آزمون عمومی و اختصاصی کمک گرفته میشود.
رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش درباره مجوز مؤسسات نیز تصریح کرد: این مجوزها به صورت سراسری داده نمیشود بلکه استانی است و یک مؤسسه برای فعالیت در کل کشور باید از تمام استانها مجوز بگیرد.
ارسال دیدگاه