بررسی وصیتنامه شهید ابراهیم هادی/ ویژگیهای مدرسه صالح در سبک زندگی این شهید
معاون امور استانهای ستاد همکاریهای حوزههای علمیه و وزارت آموزش و پرورش گفت: مفهوم ارزشیابی نباید به مفهوم اندازهگیری تقلیل یابد، بلکه ارزشیابی باید آینه تمام نمای اهداف برنامه درسی نظام تربیتی رسمی عمومی باشد تا خروجی آن دانش آموختگانی چون شهید هادی باشد.
به گزارش کودک پرس ، حجتالاسلام والمسلمین حسین درودی معاون امور استانهای ستاد همکاریهای حوزههای علمیه و وزارت آموزش و پرورش، سلسله نشستهایی را عنوان «بررسی مبانی پنج گانه تربیت در سند تحول بنیادین در وصیت نامه شهدا» برگزار کرده است.
حجت الاسلام والمسلمین درودی در ادامه بررسی تشریح مبانی پنجگانه سند تحول در وصیتنامه شهدا با استناد به فرازهایی از صفحه 48 مبانی نظری سند، هستی شناسی و انسان شناسی را کلید واژه مسیر تحول در نظام تعلیم و تربیت عنوان کرد.
وی با طرح این سؤال که «آیا با مبانی رقابت می توانیم مدرسه صالح و جامعه صالح داشته باشیم؟»، گفت: از خصوصیات مدرسه صالح در سند تحول بنیادین، ساده سازی، پالایش، متناسب سازی، انعطاف پذیری رابطه احسان، عدالت و نیز فضاسازی برای رقابت توأم با رفاقت است.
معاون امور استانهای ستاد همکاریهای حوزههای علمیه و وزارت آموزش و پرورش در معرفی مصداق این کلید واژهها به بیان ویژگیهای شهید مفقود الاثر ابراهیم هادی پرداخت و ادامه داد: اینکه اندیشمندان عرصه تعلیم و تربیت با هزاران ساعت کار کارشناسی دست به تدوین سند تحول بنیادین بر اساس داشتههای بومی، مذهبی و فرهنگی کشورمان زدهاند به خاطر ظرفیتهای عظیمی است که در درون جامعه ما وجود دارد.
وی با بیان اینکه تا کنون از بسیاری از ساحتهای بومی و ملی در عرصه اجرا و آموزش بی خبر یا لااقل غافل بوده ایم، گفت: هم اکنون با تدوین این سند فاخر زمینه تمسک به مصداقهای تربیتی فراهم شده است.
حجتالاسلام والمسلمین درودی افزود: وقتی کلید واژه رفاقت یا رقابت را در سند تحول مطرح میکنیم و به مصداقهای این دو طبق فرهنگ و سبک زندگی خودمان پی میبریم شاهد مثالهای عینی و روشنی مانند زندگی و سبک رقابتهای شهدایی چون شهید والا مقام ابراهیم هادی میباشیم که نگاه زاهدانه او به تحصیل و حتی رقابت، انسان را متحیر میکند.
وی با ذکر برخی از ویژگیهای این شهید دوران دفاع مقدس ادامه داد: او معلمی فداکار و پهلوانی شجاع بود؛ نفس خود را مهذب کرده بود و از این نفس پاک، کارهایی برآمد که باید جویندگان عرفان، در کلاس درس این شهید جاوید الاثر زانوی شاگردی بزنند.
معاون امور استانهای ستاد همکاریهای حوزههای علمیه و وزارت آموزش و پرورش یاد آور شد: وقتی شهید هادی در مسابقات قهرمانی کشتی آزاد تهران به مرحله فینال 74 کیلو رسید و در اوج آمادگی کامل بود، به محض اینکه فهمید حریفش از لحاظ مالی به جایزه این کشتی نیاز مبرم دارد، آنقدر ضعیف کشتی گرفت تا حریفش بر او غلبه کند و به جایزه دلخواه برسد؛ رسیدن به این مرتبه از تسلط برهوای نفس، مصداق عینی حیات طیبه است.
وی با ذکر این مطلب که سند تحول آموزش و پرورش با بهرهگیری از این گونه آموزههای ارزشی در صدد نهادینه کردن حیات طیبه برای نسل های فعلی و آتی کشور است، گفت: باید با استفاده از سبک زندگی شهدا راه و رسم تحصیل در چارچوب دین، قرآن و عترت را در همه آموزشگاهها به منصه ظهور برسانیم.
حجتالاسلام والمسلمین درودی ادامه داد: در سند تحول تأکید شده است، مفهوم ارزشیابی نباید به مفهوم اندازهگیری تقلیل یابد، بلکه ارزشیابی باید آینه تمام نمای اهداف برنامه درسی نظام تربیتی رسمی عمومی باشد تا خروجی آن دانش آموختگانی چون شهید هادی باشد که عارف بزرگی چون میرزا اسماعیل دولابی از ابراهیم میخواهد نصیحتش کند!
وی خاطر نشان کرد: همه آنچه در سند تحول بنیادین روی آن کار شده ،اگر منجر به تربیت دانشآموزانی از جنس شهید هادی شود، آینده انقلاب و نظام اسلامی بیمه میگردد و حیات طیبه مورد نظر دین و قرآن محقق خواهد شد.
منبع: فارس
ارسال دیدگاه