بازگشت سوادآموزی به مدرسه با رویکرد تقاضامحور

عبدالرضا فولادوند در گفت‌وگو با پانا با اشاره به رویکردهای جدید این سازمان گفت: «ما از سال گذشته به‌دنبال این بودیم که بستر مناسبی را برای آموزش پیش‌بینی کنیم. در سنوات گذشته، فعالیت‌های ما بیشتر به‌صورت محل‌محور انجام می‌شد، اما در حال حاضر دوباره به سمت مدرسه‌محوری حرکت کرده‌ایم و آموزش به مدارس بازگشته است.»

فعالیت ۲ هزار  پایگاه آموزشی در سراسر کشور/ تشکیل بیش از ۶ هزار کلاس آموزشی

وی افزود: «در این رویکرد جدید، آموزش سوادآموزی تحت مدیریت مدیران مدارس ابتدایی انجام می‌شود و با کمک نیروهای بازنشسته، نیروهای شاغل آموزش‌وپرورش و آموزش‌دهندگان فعال نهضت سوادآموزی پیش می‌رود. این تغییر رویکرد باعث شده است که امروز حدود دو هزار پایگاه آموزشی در سراسر کشور فعال باشد و چیزی حدود شش تا هفت هزار کلاس آموزشی در این حوزه شکل بگیرد.»

فولادوند با اشاره به تغییر ماهیت فعالیت‌های نهضت سوادآموزی اظهار کرد: «ما فعالیت‌هایمان را از حالت عرضه‌محور به تقاضامحور تبدیل کرده‌ایم. به این معنا که اگر فرد بی‌سوادی در جامعه باقی مانده باشد، می‌تواند با مراجعه به مدرسه و در چارچوب برنامه و زمانی که برای او تعیین می‌شود، چهار روز در هفته و در نوبت بعدازظهر آموزش ببیند.»

دو تحول مهم در حوزه سوادآموزی

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: «این آموزش‌ها توسط آموزش‌دهندگانی انجام می‌شود که یا از آموزش‌دهندگان فعال نهضت سوادآموزی هستند، یا معلمان بازنشسته و یا معلمان شاغل آموزش‌وپرورش که در این طرح همکاری می‌کنند. در کنار این اقدامات، پیش‌بینی شده است که تبلیغات کافی از طریق صداوسیما نیز انجام شود تا افراد مشمول از این فرصت‌ها مطلع شوند.»

وی با تأکید بر تحولات ایجادشده در حوزه مأموریت‌های نهضت سوادآموزی گفت: «تحولی که در حوزه نهضت سوادآموزی به وجود آمده، صرفاً به آموزش سواد پایه محدود نمی‌شود. ما علاوه بر سواد پایه، پایگاه‌های خود را آماده کرده‌ایم تا در حوزه مهارت‌های فردی و اجتماعی نیز فعالیت داشته باشند. این موضوع دقیقاً در راستای مأموریت جدید نهضت سوادآموزی و بر اساس اساسنامه جدید، به‌عنوان بخشی از مأموریت آموزش بزرگسالان تعریف شده است.»

از بازگشت آموزش سواد پایه به مدرسه تا توسعه آموزش مهارت‌های فردی و اجتماعی برای بزرگسالان

فولادوند تصریح کرد: «در مجموع، دو تحول مهم در حوزه سوادآموزی اتفاق افتاده است؛ نخست، بازگشت آموزش سواد پایه به مدرسه و مدرسه‌محور شدن این آموزش‌ها، و دوم، توسعه آموزش مهارت‌های فردی و اجتماعی برای بزرگسالان در محیط مدرسه. این دو اقدام از نظر ما بسیار مهم و اثرگذار هستند و می‌توانند نقش مؤثری در ارتقای سطح سواد و توانمندی‌های اجتماعی جامعه ایفا کنند.»

وی در پایان ضمن قدردانی از توجه رسانه‌ها به این حوزه گفت: «پرداختن به این موضوعات و اطلاع‌رسانی درباره اقدامات نهضت سوادآموزی می‌تواند به شناسایی بهتر مخاطبان و استفاده گسترده‌تر از ظرفیت‌های ایجادشده کمک کند.»