«ایلیا جستجوی قهرمان» ضداسرائیلی‌ترین فیلم گونه کودک است

به گزارش کودک پرس ، فیلم «ایلیا جستجوی قهرمان» با شبیه‌سازی فتح قلعه خیبر توسط امام علی (ع) در بستر یک بازی، به دنبال بیان حقیقت برای کودکان و روایت آرش، گیمر کودکی است که وارد یک بازی برخط عجیب شده است. خانواده‌ آرش تلاش می‌کنند او را از خطرات این بازی حفظ کنند ولی توطئه بزرگتری در پیش است.

بچه‌ها سر کلاس تاریخ صدر اسلام را می‌شنوند

علی موسوی‌نژاد کارگردان فیلم «ایلیا جستجوی قهرمان» گفت: همیشه دغدغه قهرمان‌سازی و قهرمان‌پردازی برای کودکان و نوجوانان کشورم را داشتم و در واقع از اینکه فرزندان این مملکت به قهرمانان پوشالی عشق بورزند، ناراحت می‌شدم.

کارگردان «ایلیا جستجوی قهرمان» با بیان اینکه این فیلم ضداسرائیلی‌ترین فیلم گونه کودک به حساب می‌آید، افزود: ماجرای جنگ خیبر یک ماجرای حماسی است که کمک زیادی به شناخت کودکان و نوجوانان از شخصیت والای امیرالمومنین علی (ع) می کند؛ سالها بود دلم می خواست این روایت را در فضایی غیرعربی طوری برای بچه‌ها روایت کنم که برایشان جذاب باشد. نهایتا طی یکی، دو سالی که پیگیر نگارش این فیلم‌نامه بودیم به روایت فعلی که فنونی از فیلم و انیمیشن است، رسیدیم. در این فیلم انگار بچه‌ها سر کلاس می‌نشینند و تاریخ صدر اسلام را می شنوند.

وی توضیح داد: متاسفانه تهاجم به باورهای دینی در کشور ما زیاد شده و نیاز است با آن مقابله شود. با این وجود دستگاه‌های مختلف در مقابله با این تهاجم، ضعیف عمل می‌کنند. قشر کودک و نوجوان توان مطالبه‌گری ندارند از این رو حق‌شان عموما پایمال می‌شود.

«ایلیا جستجوی قهرمان» فانتزی نیست

موسوی‌نژاد همچنین درباره گونه فیلم خاطرنشان کرد: گونه فیلم «ایلیا جستجوی قهرمان» ترکیبی است که بیشتر می‌توان نام ماجراجویی-معمایی را روی آن گذاشت. برخلاف تصور خیلی‌ها که گمان می‌برند در این فیلم، گونه فانتزی استفاده شده، اما باید بگویم خیر،ما در این فیلم فانتزی نداریم. چون تمام مناسبت‌های فیلم بر اساس منطقی واقعی بر فیلم حاکم است و هیچ شخصیت‌های کار خارق العاده‌ای انجام نمی‌دهد.

کارگردان فیلم «ایلیا جستجوی قهرمان» درخصوص طراحی شخصیت‌های فیلم توضیح داد: در وهله نخست می خواستیم این فیلم کاملا پویانمایی باشد. طراحی‌ها توسط یک گروه در شهرستان انجام شد، اما بعد از یکی، دو سال این کار متوقف و فیلم‌نامه دستخوش تغییراتی شد. بنابراین طراحی‌ها مجددا آغاز شد و کار شکل و شمایل دیگری به خود گرفت.

گیشه و اکران دلیل عدم رغبت تهیه‌کننده‌ها به فیلم کودک

موسوی‌نژاد افزود: همیشه بازی‌های رایانه‌ای را دوست داشتم. بر اساس آمار رسمی بنیاد بازی های رایانه ای، حدود ۴۰ میلیون گیمر در کشور داریم که بخش زیادی از آنها حرفه‌ای بازی می کنند. من معمولا به این نکته فکر می کردم که چرا کسی به بازی‌های رایانه ای که یکی از مسائل مهم کودکان و نوجوانان است، توجه نمی کند. بنابراین با توجه به اینکه خودم هم دو فرزند نوجوان دارم، فضایی را در فیلم طراحی کردم که بچه ها دوست داشته باشند.

کارگردان «ایلیا جستجوی قهرمان» درباره چالش‌های تولید فیلم و انیمیشن کودک و نوجوان در ایران که باعث بروز محدودیت‌هایی در این حوزه شده، گفت: با نگاهی به سینمای جهان به این نتیجه می‌رسیم که بیشترین آمار فروش متعلق به حوزه کودک و نوجوان است، اما حمایت هایی که در ایران از این حوزه می شود ممتد و پایدار نیست. به این معنا که حمایت‌ها مثل موج کم و زیاد می‌شوند.

وی با بیان اینکه گیشه و اکران یکی از دلایلی است تهیه‌کننده‌ها برای تولید فیلم کودک و نوجوان رغبتی از خود نشان نمی‌دهند، گفت: آثار کودک و نوجوان در صورتی‌ که از سمت دستگاه‌هایی مانند کودک و نوجوان حمایت نشوند، در گیشه شکست می‌خورند. نمونه‌اش پویانمایی«بچه زرنگ» که با حمایت آموزش و پرورش فروش خوبی داشت. لذا تهیه کننده ها معمولا ریسک قبول کارهای کودک و نوجوان را نمی پذیرند. به خصوص اگر انیمیشن هم در فیلم به کار رفته باشد.

ایلیا جستجوی قهرمان را با دست خالی ساختیم

موسوی‌نژاد تصریح کرد: انیمیشن‌سازی زمان زیادی می‌برد و با وجود تورم و هزینه‌ها به جز دستگاه های دولتی هیچکس نمی تواند دست به تولید چنین آثاری بزند. ما انیمیشن مان را در بخش خصوصی و با دست خالی ساختیم، اما از آنجا که فیلم مان مزین به نام امیرالمومنین (ع) است تمام مراحل ساخت آن با عنایات امیرالمومنین (ع) انجام شد.

به گفته موسوی نژاد، در این فیلم ۴ شخصیت از ۴ نقطه مختلف جهان وجود دارد. آرش از ایران، حبیب از فلسطین، ژین از چین و لوئیس از فرانسه. این ۴ شخصیت از ۴ کشور جهان در فیلم طراحی شده اند که به واسطه آن اتفاقی بین المللی رقم بخورد.