احمد محمودزاده در نشست خبری با اصحاب رسانه، گفت: در سالهای گذشته، افرادی که به هر نحوی با آموزش و پرورش همکاری داشتند، در استخدامهای این نهاد محدودیت سنی نداشتند. این افراد میتوانستند در هر سنی شرکت کنند و پذیرفته شوند. سوابق کاری افراد در مدارس غیر دولتی نیز مورد توجه قرار میگرفت، اما اضافه شدن سنوات خدمت آنها به سابقه کاریشان لحاظ نمیشد. حدودا شش ماه پیگیر این موضوع بودیم. هفته گذشته مصوب شد که برای مدارس غیر دولتی نیز همین اتفاق بیافتد. یعنی اگر قرار است استخدامی صورت گیرد، کسانی که در مدارس دولتی کار کردهاند و کسانی که در مدارس غیر دولتی فعالیتهای آموزشی داشتهاند، ۵ سال به سن استخدام آنها اضافه شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: افرادی که به هر نحوی با مدارس دولتی ارتباط داشتهاند، مانند خرید خدمت نیز شامل این مصوبه خواهند شد.
محمودزاده با بیان اینکه امسال توانستیم زودتر از سالهای گذشته بخشنامه شهریه را ابلاغ کنیم، گفت: این اولین بار در تاریخ آموزش و پرورش است که چنین اتفاقی میافتد. در سال اولی که من آمدم، ابلاغ شهریه در تیرماه انجام شد. سال بعد، این کار در خردادماه صورت گرفت، سال قبل در اردیبهشتماه و امسال توانستیم آن را در اسفندماه انجام دهیم.
وی افزود: سیاست ما برای شهریه امسال شامل چند موضوع مهم است که از جمله آن افزایش شهریهها که بسیار پایین بودهاند؛ نکته دوم، توازن شهریهها برای مدارسی که از ظرفیتهای مشترک برخوردارند مانند نیروی انسانی و فضا است.
معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: آیتمهای مربوط به شهریه طبق ماده ۱۵ قانون مشخص شدهاند. اما برخی مدارس شهریههای بسیار بالا یا پایین دارند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از اهداف ما کنترل شهریههای بالا، به ویژه در تهران است، گفت: شفافسازی برای مردم اهمیت دارد. برخی مدارس همه هزینهها از جمله برنامه درسی، لباس، غذا، سرویسها و کلاسهای آموزشگاهی را یکجا اعلام میکنند که باعث ناهماهنگی میشود.
محمودزاده افزود: سیاست ما این است که شهریه برنامه درسی جداگانه باشد و سایر هزینهها نیز مشخص شوند.
احمد محمودزاده اظهار کرد: در دوره ابتدایی باید دقیقاً مشخص شود چه مقدار از ساعات آموزشی مربوط به برنامه درسی اصلی است و چه مقدار مربوط به فعالیتهای دیگر مانند یادگیری زبانهای خارجی است. زبانهایی مانند انگلیسی یا ژاپنی جزو وظایف مدرسه نیستند مگر اینکه مدرسه مجوز داشته باشد یا با موسسهای همکاری کند.
وی ادامه داد: بخشنامه جدید ما بر اساس ماده ۱۵ قانون مدارس غیر دولتی تنظیم شده است که شامل کیفیت آموزشی، پرورشی، غذا و تجهیزات میشود. موسسان مدارس پیشنهادات خود را ارائه خواهند داد و این پیشنهادات توسط کارگروهی منطقهای بررسی خواهد شد.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکتهای مردمی، بیان کرد: اگر پیشنهادی تایید شد، به استان ارسال میشود تا تایید نهایی صورت گیرد. اگر موسسهای با تصمیمات مخالف بود، حق اعتراض دارد و اعتراض آن توسط کارگروهی تخصصی بررسی خواهد شد.
معاون وزیرآموزشوپرورش همچنین گفت: امسال تلاش کردیم تا پیش از شروع ثبتنام رسمی یا پیش ثبتنام مدارس، شهریهها کاملاً مشخص باشند تا خانوادهها دچار سردرگمی نشوند.
وی ادامه داد: در کنار این موضوعات، بحث آموزشگاهها نیز مطرح است. بعد از عید فعالیتهای آموزشگاهی آغاز خواهد شد و کلاسهای آموزشگاهی نیز شروع خواهند شد.
محمودزاده اظهار کرد: همچنین امسال حدود ۹ مرکز آزمون داریم که آزمونهای کشوری و استانی برگزار خواهند کرد.
وی با بیان اینکه امسال برای اولین بار، معلمان مدارس دولتی دارای عناوین پستهای مشخصی هستند، گفت: همچنین، ارتباطاتی با سازمان تأمین اجتماعی برقرار شده است. بخشی از این ارتباطات شامل اجازه دادن به آنها برای مشاهده وضعیت بیمه معلمان است.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی ادامه داد: هدف این است که هر مدرسه حتماً معلمانی را که در ساعات آموزشی از آنها استفاده میکند، بیمه کند. این بیمه بر اساس توانمندسازی معلمان انجام میشود که در حال تحقق است.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در دوره جدید، نگاه ما به هوش مصنوعی و نقش فضای مجازی در آسیبهای اجتماعی بسیار مهم است. موضوع دوم این است که افکار عمومی از جمله مردم، معلمان و مؤسسان مدارس باید به هم نزدیک شوند تا هر چیزی به حق و حقوق خود برسد.
محمودزاده همچنین گفت: کار سوم که درخواست کمک دارم این است که دو فرمایش مقام معظم رهبری در حوزه آموزش را دنبال کنیم. یکی از این فرمایشات مربوط به آموزش زبان بود که یک رویداد ملی زبان برگزار کردیم. برنامهای با همکاری متخصصین حوزه زبان تدوین شد و اکنون برای بررسی بیشتر به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است.
وی اظهار کرد: پیشنهادات خود را بر اساس یک سال و نیم مطالعه ارائه دادهایم تا سیاستهای مدنظر در آنجا حاکم شود. همچنین، ۲ مسیر برای مربیان مراکز آموزشی تعریف کردهایم که یکی آموزش منتقدانه به معلمان در حوزه زبان و دیگری آگاهیبخشی بین فرهنگی است.
معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: هدف ما این است که یادگیری زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری همراه با شناخت فرهنگها باشد تا تأثیرات منفی کمتری پذیرفته شود. تلاش داریم گفتمانهای کلاسی بیشتر بر آداب و فرهنگ متمرکز شوند.
محمودزاده ادامه داد: در راستای فرمایش مقام معظم رهبری، کار عملیاتی آغاز شده و ادامه دارد. هدف نهایی چاپ کتابهایی با الگوهای مناسب برای موسسات آموزشی است.
وی افزود: فرمایش دوم مقام معظم رهبری مربوط به ابتکارات خاص برخی مدارس دولتی بود که باید تسری یابد. اولین جشنواره برگزار شد و امسال دومین دوره آن در حال برگزاری است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برخی مدارس غیردولتی بستههای فرهنگی دارند، گفت: این بستهها متناسب با سن دانشآموزان طراحی شدهاند. اگر نتوانیم بستههای فرهنگی متناسب آماده کنیم، موفقیت کمتری خواهیم داشت.
ارسال دیدگاه