آموزش حفظیات و جای خالی شادکامی در نظام آموزشی/ بعد از سال‌ها آموزش زبان خارجی، ۲ جمله هم نمی‌توانیم بگوییم

به گزارش کودک پرس ، کنگره نهایی پرسش مهر هجدهم رئیس جمهور با حضور مولاوردی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی، صالح امیری و وزیر آموزش و پرورش، تعدادی از مدیران آموزش و پرورش و جمعی از دانش‌‌آموزان شرکت کننده در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

شهین دخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی در این مراسم گفت: با اتکاء به فضایل اخلاقی و انسجام و وفاق ملی می‌توانیم گردنه سخت که امروز در پیش رو داریم، پشت سر بگذاریم البته ما طی سال‌های گذشته گردنه‌های سختی را پشت سر گذاشتیم.

وی با بیان اینکه پرسش مهر هجدهم با عنوان «چگونه باید در محیط مدرسه تحمل و احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب را تمرین کنیم؟»، افزود: این سوال کلیدی است و عصاره و خلاصه موازین و آموزش‌هایی است که در بحث حقوق شهروندی به دنبال پاسخ به آن هستیم.

 

مولاوردی با اشاره به شرکت ۵ میلیون نفر در پرسش مهر هجدهم، گفت: امیدوارم این ستاد که در آموزش و پرورش تشکیل شده است از امروز به بعد عملیاتی کردن راهکارها و پیشنهادات را در دستور کار قرار دهد.

وی تصریح کرد: امیدوارم پرسش مهر به سرنوشت شعار سال مبتلا نشود که تا پایان سال می‌شود، شعار را فراموش می‌کنیم و به سراغ شعار سال بعد هستیم.

 

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی با بیان اینکه تحمل و احترام به دیگران را در کلمه مدارا می‌خواهم خلاصه کنم و به عنوان فرهنگ نگاه کنیم، افزود: پرسشم این است که نظام آموزش و پرورش در تمرین و نهادینه شدن این موضوع چه کارهایی می‌تواند انجام دهد.

وی توضیح داد: فرهنگ‌سازی آغاز راه است و بعد به مرحله قانون می‌رسد البته تا مدارا کردن فرهنگ‌سازی و درونی نشود نمی‌توان انتظار اجرای آن باشیم.

 

مولاوردی ادامه داد: مدارا کردن و صبر را در مناسبات خود باید به کار بگیریم تا به یک درک درستی برسیم و درک مشترک ما را به این برساند که فقط تحمل تفاوت‌ها را نپذیریم بلکه تفاوت‌ها را به عنوان واقعیت بپذیریم.

وی به نظام آموزشی اشاره کرد و گفت: باید این مفاهیم را با روش‌های مختلفی مانند بازی، زبان هنر و تکنولوژی های جدید به کودکان مان آموزش دهیم.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی افزود:  نهادینه بخشی بیشتر از نهادسازی اولویت دارد و نظام آموزش و پرورش ما می‌تواند به  دنبال نهادینه سازی این موضوعات باشد.

 

وی با بیان اینکه اخیرأ مقاله ای را درباره ۸ گناه آموزش و پرورش را خواندم، گفت: آموزش حفظیات به جای تفکر، آموزش تقلیدی، ممنوع بودن پرسشگری، فرصت نداشتن و زمان ندادن، آموزش عدم مدارا، نبود هنر، جای خالی شادکامی، ناکارآمدی و بی‌نتیجه بودن آموزش از گناه‌های آموزش و پرورش است.

مولاوردی درباره بی‌نتیجه بودن آموزش اظهار کرد: در آموزش زبان خارجی می‌بینیم که بعد از سال‌ها آموزش در نظام آموزش و پرورش، یکی دو جمله را بیشتر نمی‌توانیم بگوییم البته آموزش و پرورش با اجرای سند تحول به دنبال تحول در نظام آموزشی و حل این مشکلات است.

 

وی اظهار امیدواری کرد که به کودکان زندگی را یاد دهیم و دگر پذیری و مدارا در جامعه تحقق یابد.

 

 

 

 

منبع: فارس