تحول در مسیر یادگیری با تمرکز بر کیفیت‌بخشی

ابراهیم رفیعی در نشست تخصصی «تبیین برنامه‌های کیفیت‌بخشی فرآیندهای آموزشی» از آغاز مرحله‌ای نو در بازنگری مسیر یادگیری دانش‌آموزان خبر داد و گفت: این نشست با هدف ارتقای کیفیت آموزش، تبیین راهبردهای نوین در حوزه یاددهی و یادگیری، و بازتعریف نقش فناوری‌های نوین در فرآیندهای سنجش، ارزشیابی و تدریس برگزار شد.

 وی افزود: در دنیای امروز، شبکه‌های اجتماعی به یکی از مهم‌ترین بسترهای تعامل و یادگیری دانش‌آموزان تبدیل شده‌اند. آنچه اهمیت دارد، نحوه استفاده از این فضاهاست. اگر نگاه تربیتی و آموزشی ما به این بسترها اصلاح شود، می‌توان از ظرفیت آن‌ها برای توسعه سواد رسانه‌ای، تقویت تفکر انتقادی و یادگیری مشارکتی بهره برد.

 مدیرکل  دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در ادامه اظهار کرد: یادگیری دیگر محدود به کلاس درس نیست. امروز با مفهوم «سفر یادگیری» مواجهیم؛ سفری که از سنجش آغاز می‌شود، با فناوری‌های نوین تقویت می‌گردد، و با روش‌های نو تدریس در محیط‌های یادگیری متنوع به ثمر می‌نشیند. این تحول نیازمند تغییر نگرش مدیران، تقویت گروه‌های آموزشی، و بازتعریف نقش معلمان در طراحی مسیر یادگیری است. 

رفیعی در پایان گفت: شعار ما در دوره دوم متوسطه نظری این است: «ما یک تیم هستیم؛ علمی می‌اندیشیم، اخلاقی رفتار می‌کنیم و حرفه‌ای عمل می‌کنیم.» این شعار، چارچوبی روشن برای حرکت به‌سوی آموزش مؤثر، تربیت متعادل و مدیریت حرفه‌ای در نظام آموزشی کشور است.

گفتنی است این نشست با هدف هم‌اندیشی درباره راهکارهای علمی و عملی برای بهبود کیفیت آموزش در دوره متوسطه و تبیین راهبردهای اجرایی در حوزه یادگیری برگزار شد.