شادی کافی برای افزایش انگیزه در مدرسهها وجود ندارد
وزیر آموزش و پرورش گفت: محتوای آموزشی در مدارس باعث عدم انگیزش دانشآموزان به مدرسه رفتن میشود و در مدرسههای ما شادی و نشاط کافی برای افزایش انگیزه وجود ندارد و دانشآموزان در مدرسه دچار سختی و عذاب میشوند.
به گزارش گروه آموزش و پرورش کودک پرس، در ادامه سلسله نشستهایی که از سال 96 در وزارت آموزش و پرورش با حضور اساتید دانشگاههای علوم تربیتی تهران برگزار شده بود، در اولین روزهای کاری سال جدید، این نشست با حضور رؤسا و اساتید دانشکدههای علوم تربیتی دانشگاه تهران، شهید بهشتی، خوارزمی، علامه طباطبایی و الزهرا برگزار شد. در این دیدار، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به گسستی که بین حوزه اجرا و سیستم تئوریک به وجود آمده است، گفت: یکی از حلقههای مفقود شده در نظام آموزش و پرورش، گسست بین این وزارت بهعنوان حوزه اجرا و دانشگاههای کشور بهعنوان سیستم نظری و آکادمیک است و در حال حاضر با مشکلاتی مواجه هستیم که عموماً راهحلهای آن در دانشکدههای علوم تربیتی وجود دارد و این گسست سبب عدم بهرهمندی از دانش و علم اساتید برای حل مسائل پیچیده آموزش و پرورش شده است. وی به مشکلات آموزش و پرورش در سالهای گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش از 30 یا 40 سال گذشته ثابت مانده و هنوز حل نشده است و دانش و علم آن برای حل بخش زیادی از این مشکلات در دانشگاهها وجود دارد که از این پتانسیل استفاده نشده است و باید مشکلات را واضح بیان کنیم و از دانشگاهها بخواهیم برای حل این مشکلات ورود پیدا کنند و برای حل آنها باید از علم دانشگاهها استفاده کرد. بطحایی در ادامه افزود: فاصلهای که بین این دو حوزه وجود دارد سبب شده است تا آموزشهایی که در دانشگاهها داده میشود با واقعیتهایی که در اجرا و مدارس با آن مواجه هستیم مطابقت نداشته باشد و برخی از فارغالتحصیلان دانشگاهها پس از ورود به مدارس که بخشی از حوزه اجرا هستند، عملاً نمیتوانند از آموزشهای داده شده استفاده و آن را عملیاتی کنند. وی با توجه به شرایط فعلی آموزش و پرورش کشور گفت: مهمترین مشکل آموزش و پرورش در همه حوزهها بیتفاوتی جامعه نسبت به آموزش و پرورش و فاصله گرفتن از آن است و در این شرایط اگر استنباط میشود که مسئولان و سیاستگذاران ارشد کشور نسبت به آموزش و پرورش کمتوجه شدهاند به علت عدم اقبال و توجه جامعه به آموزش و پرورش است؛ این مسئله نتایج متعددی را به وجود آورده است از جمله عدم اهمیت خانوادهها نسبت به فضای آموزشی مدارس و مکانی که فرزندانشان در آن تحصیل میکنند و یا عدم توجه به تواناییها و یا مشکلاتی که معلمان فرزندانشان با آن مواجه هستند و برای آنها موضوعاتی از این قبیل اهمیت ندارد. بطحایی در مورد برنامههای سال 97 وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: یکی از این برنامهها کم کردن فاصله آموزش و پرورش با جامعه است و برای رسیدن به این هدف باید آنچه به دانشآموزان آموزش میدهیم انطباق بیشتری با نیازمندیهایی که جامعه و خانوادهها دارند، داشته باشد و محتوای آموزشی مدارس ما با این نیازمندیها منطبق شود. وی در ادامه افزود: محتوای آموزشی در مدارس باعث عدم انگیزش خانوادهها و دانشآموزان به مدرسه رفتن میشود و در مدرسههای ما شادی و نشاط کافی برای افزایش انگیزه وجود ندارد و دانشآموزان در مدرسه دچار سختی و عذاب میشوند. وزیر آموزش و پرورش دیگر برنامههای سال 97 را تشریح کرد و گفت: سه برنامه مهم برای اصلاح نظام مدیریتی مدارس داریم؛ سنجش و ارتقای شایستگی مدیران، تفویض اختیار به مدارسی که مدیران آن شایستگی لازم را دارند و نظام کنترل و تضمین کیفیت مدارس از مهمترین این برنامههاست. پس از سخنان وزیر آموزش و پرورش، آقایان افروز، باقری، به پژوه، بازرگان، میر کمالی، درتاج، فتحآبادی، قائدی، رضایی زاده، نوابی نژاد و خانم ها خادمی، بازرگان و پاکدامن مطالبی در ارتباط با برگزاری این نشستها و برنامههایی که وزیر آموزش و پرورش مطرح کرده بودند را بیان کردند که مشروح این سخنان در آینده منتشر خواهد شد. شایان ذکر است در این نشست معاونان وزیر آقایان خنیفر سرپرست دانشگاه فرهنگیان، عمادی رئیس مرکز سنجش، فرهاد کریمی سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، غلامرضا کریمی رئیس مرکز امور بینالملل، زرافشان معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش و تورانی سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی حضور داشتند.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه