253976
۰۸ تیر ۱۴۰۳
بیماری کودکان

شناسائی ۱۱۲ کودک مبتلا به فنیل کتونوری در همدان

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ۱۱۲ کودک همدانی مبتلا به بیماری فنیل کتونوری هستند و خوشبختانه موفق شدیم پایش سالانه بیش از ۶۰ کودک مبتلا به این بیماری را مرتب با موفقیت انجام دهیم.

به گزارش کودک پرس ، مریم دارابی روز  پنجشنبه هفتم تیر اظهار کرد: ازدواج‌های فامیلی شانس ابتلاء به بیماری فنیل کتونوری را افزایش می‌دهد و در جوامعی که ازدواج فامیلی رواج دارد این بیماری آمار بالایی دارد.

وی افزود: هر چه این بیماری زودتر تشخیص داده شود کودک سالم‌تر خواهد بود و کم‌تر آسیب خواهد دید.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: اصولاً نوزاد مبتلا به بیماری در هفته دوم و یا سوم تولد، علائمی همچون ضعف، بی‌حالی، بی‌قراری، تشنج استفراغ‌های مکرر و… را از خود نشان می‌دهد.

دارابی اضافه کرد: برخی از عفونت‌ها، استرس و.. باعث می‌شود که کودکی تا دوسالگی علائمی از بیماری نداشته به بیماری فنیل کتونوری مبتلا شود.

وی خاطرنشان کرد: تا آخر عمر این بیماران باید رژیم غذایی مخصوص این بیماری را دریافت کنند و به آن پایبند باشند، برنامه غذایی کودک باید حاوی مقدار بسیار اندک فنیل‌آلانین باشد، به‌ویژه غذاهای با پروتئین نسبتاً بالا از قبیل گوشت ماهی، تخم‌مرغ، شیر و بیشتر حبوبات باید از برنامه غذایی وی حذف شود یا به حداقل مقدار ممکن برسد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار