«۲۳ نفر»؛ روایتی غرورآفرین از نوجوانان لشکر ثارالله/ ذائقه مخاطب را دریابیم
مهدی جعفری، کارگردان فیلم سینمایی «۲۳ نفر» گفت: قصه این اثر یک موضوع منحصر به فرد است که ۲۳ نوجوان لشکر ثارالله در اسارت آن را رقم زدهاند.
به گزارش کودک پرس ، مهدی جعفری، کارگردان فیلم سینمایی «۲۳ نفر»، متولد ۱۳۴۸ اهواز است، پس از جنگ تحمیلی همراه با خانواده به اصفهان نقل مکان کرده و موقتاً در شهر نجف آباد ساکن شدند. او پس از یک دوره کوتاه بازیگری در تئاتر، کار فیلمسازی را از سال ۱۳۶۴ با حضور در انجمن سینمای جوانان نجف آباد آغاز کرد؛ سپس در سال ۱۳۶۷ وارد دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر تهران شد و تحصیلات خود را در رشته کارشناسی کارگردانی سینما تکمیل کرد. او از ۱۳۷۳ به ساخت فیلمهای کوتاه داستانی روی آورد و از سال ۱۳۸۳ به عنوان مدیر فیلمبرداری در سینمای ایران مشغول به کار شد. مهدی جعفری در کنار فیلمبرداری سینما ساخت چندین مستند کوتاه و بلند را نیز در کارنامه خود دارد. او همچنین عضو هیئت مؤسس انجمن فیلم کوتاه ایران در خانه سینما است. حضور یکی از فیلمهای کوتاه او به نام کمی بالاتر در میان ده فیلم بخش مسابقه فیلمهای کوتاه جشنواره بینالمللی فیلم برلین در سال ۲۰۰۶ به عنوان یکی از افتخارات فیلم کوتاه ایران بهشمار میرود.
فیلمبردار «به وقت شام» درباره حضور سردار سلیمانی در پشت صحنه این فیلم اظهار کرد: بیشتر اعضای گروه ۲۳ نفر از لشکر ثارالله بودند که در آن زمان سردار سلیمانی فرماندهی آن را بر عهده داشت؛ به همین جهت سردار سلیمانی از مراحل فیلمبرداری این اثر بازدید کردند. در کنار سردار سلیمانی، ۲۳ نوجوانی که در زمان جنگ اسیر شده بودند را هم به عنوان همرزمان ایشان دعوت کردیم تا پس از سالها با هم دیداری داشته باشند.
وی ادامه داد: البته این گونه نقدها به سینمای جنگ و انقلاب بدون دلیل نیست، چون برخی مواقع تولیدات این حوزه بهحدی بیکیفیت است که تماشاگر از دیدن آنها دلزده میشود. درباره چرایی بیکیفیت بودن تولیدات دفاع مقدسی هم میتوان دو عامل را ذکر کرد، ابتدا اینکه سازندگان برخی فیلمهای دفاع مقدسی به دلیل عدم درک صحیح از مقوله دفاع مقدس، برداشت مناسبی از این موضوع ندارند. فیلمهای دفاع مقدسی عمدتاً سفارشی ساخته میشوند و در این مسیر توانایی و مهارت سازندگان آثار کمتر مورد توجه قرار میگیرد، دوم اینکه نبود تحقیقات کافی در این عرصه نیز باعث شده برخی از تولیدات غنای لازم را نداشته باشند و با نگاه سطحی ساخته شوند؛ الزامی ندارد سینماگر حتماً در دوران دفاع زیسته باشد فقط کافیست دلسوزانه و متعهدانه به تحقیق در آن دوران بپردازد.
جعفری راه رهایی از سطحینگری در سینمای دفاع مقدس را توجه بیشتر به حوزه ادبیات دفاع مقدس دانست و بیان کرد: در حوزه ادبیات دفاع مقدس توانستهایم به موفقیتهای خوبی دست یابیم اگر سینماگران بهره بهتری از این حوزه ببرند در طولانی مدت اتفاقات قابل توجهی در این زمینه رخ خواهد داد.
وی با بیان اینکه انبوهی جلوههای ویژه یا پروداکشنهای عظیم به تنهایی دلیل بر خوب بودن یک اثر دفاع مقدسی نیست، گفت: امکانات گسترده به تنهایی قادر نیست عاملی برای موفقیت فیلمهای دفاع مقدسی باشد، هرچند نبود امکانات به طور حتم به روی کیفیت تأثیر منفی خواهد گذاشت. برای همین آن چیزی که موفقیت را تعیین میکند ساختار هنری و کارآمد در آثار و توجه به سلیقه تماشاگران امروز است.
کارگردان فیلم «ایستگاه اتمسفر» در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر اینکه چرا فیلمهای خوش ساختی نظیر «به وقت شام» یا «تنگه ابوقریب» با وجود حمایتهای ویژه در بحث تبلیغات باز هم در فروش چندان موفق نیستند، چنین توضیح داد: به نظر من اتفاقاً فیلمهایی مثل به وقت شام و تنگه ابوقریب به نسبت متوسط فروش خوبی داشتهاند، ولی میزان فروش را نباید به عنوان عاملی برای قضاوت در مورد فیلمهای سینمایی در نظر گرفت فیلم خوب فیلم ماندگار است نه فیلم پرفروش.
ارسال دیدگاه