به گزارش کودک پرس ، در سالهای اخیر فرآیند سوادآموزی با شتاب در حرکت است و آمار بیسوادی به شکل محسوسی کاهش پیدا کرده اما این روند هنوز با وضعیت ایدهآل فاصله دارد.طبق نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395، در گروه سنی 10 تا 49سال دو میلیون و 700 هزار بیسواد وجود دارد که حدود 400 هزار نفرشان را اتباع خارجی تشکیل میدهند.
علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه در گروه سنی 10 تا 49 سال حدود 7 میلیون نفر کم سواد و در تمام گروههای سنی 10.5 میلیون نفر بیسواد در کشور داریم، اظهار کرد: برای حل این معضل باید کارهای مختلفی انجام شود و سازمان نهضت سوادآموزی اولویت خود را به سمت افراد کم سواد سوق دهد.
وی افزود: درصد باسوادی در گروه سنی 10 تا 19 سال 98 درصد و در گروه سنی 10 تا 49 سال 95.5 درصد است البته 2.5 میلیون ایرانی بیسواد آموزشپذیر داریم همچنین 50 درصد از جمعیت تحت پوشش سازمان نهضت سوادآموزی در هر سال از میان افراد بیسواد مطلق و 50 درصد افراد کم سواد هستند.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه با محدودیت منابع مواجه هستیم و مجبوریم سالانه تا سقف 400 تا 500 هزار نفر از افراد بیسواد و کم سواد را تحت پوشش قرار دهیم، گفت: در بحث نیروی انسانی از ظرفیتهای مردمی و موسسات مردم نهاد استفاده میکنیم بنابراین به لحاظ کمی با محدودیت مواجه نسیتیم اما به لحاظ کیفی ممکن است با مشکل مواجه شویم و افراد باید حتما صلاحیت حرفهای مورد نیاز را کسب کنند.
* سازمان نهضت سوادآموزی باید دوره متوسطه را تحت پوشش ببرد
باقرزاده ادامه داد: دامنه خدمات سازمان نهضت سوادآموزی تا پایان دوره ابتدایی است و بخش عمدهای از افراد کم سواد دوره ابتدایی را به پایان رساندهاند بنابراین باید قلمرو جامعه هدف را به پایان دوره متوسطه اول یا دوم گسترش دهیم و بدین منظور نیاز به تغییر اساسنامه سازمان نهضت سوادآموزی است.
وی عنوان کرد: هماکنون ساختار متناسب با نیازها و شرایط افراد بزرگسال را نداریم و آموزش رسمی افراد 6 تا 18 سال را تحت پوشش قرار میدهد، برنامه درسی ارائه شده به بزرگسالان نیز همان برنامه درسی افراد 6 تا 18 سال است بنابراین از سوی آنها چندان مورد استقبال قرار نمیگیرد بنابراین نیاز است به سمت نظام آموزش بزرگسالان حرکت کنیم؛ مرحله اول آموزش بزرگسالان در قالب سوادآموزی در حال انجام است و آموزشوپرورش باید مرحله دوم یعنی نظام آموزش بزرگسالان را تهیه کند و پژوهش هایی دراینباره صورت گرفته اما قانونگذار هنوز تصمیم و تدابیری در این رابطه اتخاذ نکرده است.
* آموزش باید از حالت اختیاری خارج شود
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی عنوان کرد: آموزش باید از حالت اختیاری خارج شود هماکنون فرد هر زمان تمایل دارد مدرسه را ترک میکند و بخش عمدهای از بیسوادان نظام آموزشی را ترک کردهاند به همین دلیل نیاز است شرایط ماندگاری دانشآموزان در مدرسه حداقل تا پایان دوران متوسطه اول فراهم شود. در برنامه چهارم توسعه آموزش جباری تا پایان دوره متوسطه اول ذکر شده بود اما در برنامه پنجم و ششم توسعه این مسئله ذکر نشده است و با وجود اینکه آموزش حق کودک است اما الزامی برای آن وجود ندارد.
باقرزاده با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی و مسائل اجتماعی مهمترین عامل ترک تحصیل دانشآموزان است، گفت: یکی از مهمترین تجارب موفق جهانی این است که بیسواد جدید تولید نشود اما در ایران این اتفاق نیفتاده و در دوره ابتدایی 2 درصد از کودکان وارد مدرسه نمیشود و تعدادی نیز از دوره ابتدایی به متوسطه اول نمیروند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مهمترین عامل ریشهکنی بیسوادی فراگیر کردن آموزش ابتدایی، اجباری کردن و رایگان کردن آموزش برای شهروندان است و مسئله دوم عزم ملی است نهضتها و کمپینهای سوادآموزی و حرکت عمومی در کشور باید ایجاد شود.
ارسال دیدگاه