به گزارش کودک پرس ، یک فعالان حوزه گردشگری کودک گفت: در حوزه گردشگری کودک و نوجوان تلاش کردیم تا در زمینه تربیت همیار گردشگر، همیار طبیعت و ارتباط کودکان و نوجوانان با توریست وارد شویم.
مریم السادات قیامی در خصوص آشنایی کودکان همیار گردشگر با میراث فرهنگی شهر و کشور، افزود: در تربیت همیار گردشگر، کودکان با اماکن فرهنگی و بناهای تاریخی و فرهنگ گردشگری آشنا می شوند و می توانند شرح یک بنا را در قالب داستان های کودکانه توضیح دهند که در این خصوص اصل تفسیر میراث فرهنگی به زبان نوجوانی رعایت شده است و برای مثال وقتی کودکی به عالی قاپو می رود متوجه هستند که سازنده این بنا که بوده و اهداف ساخت بنا و دیگر جزییات آن چیست.
این دانش آموخته دکترای ژئولوژی و فعال حوزه توریسم و ژئوتوریسم با تاکید بر اهمیت آشنایی کودکان با فرهنگ و هویت ایرانی، تصریح کرد: با توجه به وضعیت کنونی و تهاجمات فرهنگی باید بچه ها به ایرانی بودن خود افتخار کنند و بهترین اقدام عملی این است که بچه ها را با میراث فرهنگی کشورشان آشنا کنیم و به آنها نشان دهیم ایران از گذشته تا امروز چه افتخاراتی داشته است.
اهمیت فرهنگ گردشگری برای گردشگرپذیری
مدیر موسسه زمین پویان آپادانا در خصوص دوره های همیار طبیعت در اصفهان گفت: همیار طبیعت به معنای آشنایی کودکان با پرندگان، خزندگان، پستانداران و کوهها و سنگ ها است که یک دوره کارگاه برای کودکان درنظر گرفته میشود و پس از گذراندن آن کودکان در محیط طبیعی ازجمله مناطق حفاظت شده همچون منطقه کلاه قاضی، جانوران، آهوان و تمام موجودات طبیعی را می بینند و آشنایی لازم با علوم طبیعی را در طبیعت به دست می آورند، ضمن اینکه کودکان مهارت های ارتباط با گردشگر را به زبان انگلیسی خواهند آموخت.
این فعال گردشگری کودک در اصفهان با بیان اینکه تنها در اصفهان به این شکل به موضوع همیاری طبیعت و توریسم کودک به صورت تخصصی توجه شده است، افزود: در اصفهان به دلیل وجود بناها و میراث تاریخی بیشمار برای اولین بار است که کودکان و نوجوانان را به صورت حرفه ای در حوزه گردشگری آموزش می دهیم و این آموزش ها تماما با مجوزهای لازم از فنی حرفه ای، میراث فرهنگی و آموزش و پرورش است.
مدیر موسسه زمین پویان آپادانا با تاکید بر اهمیت صنعت گردشگری و توریسم گفت: در این وضعیت که زاینده رود خشک شده و کشاورزی ما رو به نابودی است باید از گردشگری استفاده کرد و ما زمانی می توانیم بگوییم که گردشگرپذیر شده ایم و فرهنگ گردشگری در کشور ما جا افتاده است که ریشه های این گردشگری را در کودکان مان تقویت کنیم تا آنها در بزرگسالی مشکلات امروزی را نداشته باشند.
افراد اندکی به گردشگری کودک آشنایی دارند
وی با اشاره به لزوم تربیت همیار گردشگر، اظهار کرد: زمانی کمربندهای خودرو بسته شد که همیاران پلیس که همین کودکان و نوجوانان بودند که به میدان آمدند پس برای همیار گردشگری و ترویج فرهنگ گردشگری باید از بچه ها شروع کرد. مردم کشور ما و شهر اصفهان مهمانپذیر و مهماندوست هستند اما به واقع هنوز در کشور اصول گردشگری را نمی دانیم چرا که هنوز فضاهای شهری را برای گردشگری و پذیرش توریست مناسب نکرده ایم و این مناسب سازی را باید از بچه های این مرز و بوم شروع کرد.
قیامی با بیان اینکه اصفهان یکی از شهرهایی است که بیشترین میزان بنای تاریخی و گردشگر را دارد، اظهار کرد: باعث تاسف است اگر کودکان اصفهانی میراث فرهنگی شهر خود را نشناسند و امروز تعداد کسانی که به مفهوم گردشگری کودک آشنا باشند بسیار کم است. ما از مسئولین شهر تقاضای همکاری بیشتری داریم هرچند مسئولین همکاری خوبی با ما داشته اند اما جا دارد به دلیل توسعه گردشگری به گردشگری کودک بیش از این بها داد چرا که تمام حلقه های گردشگری ازجمله از هتل داری، آژانس ها و صنایع دستی نیازمند یک بستر آماده هستند و اصفهان می تواند با درنظر گرفتن تمام تمهیدات صدها برابر بیش از این توریست داشته باشد.
این فعال حوزه توریسم و ژئوتوریسم با با تاکید بر اینکه با تربیت کودکان در زمینه گردشگری میراث فرهنگی خود را از نابودی نجات می دهیم، تصریح کرد: اگر کودکان را در زمینه گردشگری تربیت کنیم قطعا فرزندان ما حافظ میراث فرهنگی و تاریخی خود خواهند بود چرا که هر چیزی که در کودکی آموزش داده شود تاثیرگذار خواهد بود.
همیار گردشگر و هدفمندسازی اردوهای آموزش و پرورش
وی با بیان اینکه اهمیت گردشگری کودک باید برای خانواده ها و مسئولین روشن شود، گفت: اگر اهمیت این موضوع روشن شود مدیران شهری برای تبلیغات شهری ما را یاری می دهند و خانواده ها و آموزش و پرورش نیز همکاری لازم را برای گسترش این نوع همیاری گردشگری بیشتر خواهند کرد.
قیامی در انتقاد به عدم هدفمند بودن اردوها در آموزش و پرورش، گفت: طرح همیار گردشگر به غنی سازی و هدفمندسازی اردوهای آموزش و پرورش منجر خواهد شد؛ متاسفانه اردوهای آموزش و پرورش خالی از افراد متخصص گردشگری است و کودکی که بارها به میدان نقش جهان رفته اما از پیشینه ساخت آن چیزی نمی داند قطعا چنین اردویی دستاورد مثبتی نداشته است.
این دکترای ژئولوژی و فعال گردشگری کودک در خصوص اهمیت حضور راهنمای گردشگری در اردوها گفت: معلمان تاریخ نمی توانند مانند یک راهنمای تور و گردشگری کودک که اصول تفسیر کودک و روانشناسی کودک و نوجوان را گذرانده در اردوها موفق عمل کنند و لازمه این اردوها وجود مربیان متخصص گردشگری کودک است تا در اردوها همراه باشند.
مدیر موسسه زمین پویان آپادانا در خصوص لزوم هدفمند کردن اردوهای دانش آموزی گفت: در اردوها نباید کودکان تنها به بازی و خوردن خوراکی محدود شوند، هرچند بازیهای بومی و محلی مناسبی در گردشگری کودک تعریف شده است تا کودکان را از فضای بازی های رایانه ای بیرون بیاورد که تمام این امور باید با حضور متخصصین اجرا شود که متاسفانه برگزاری اردوهای غیرهدفمند و بدون دستاورد، بدترین خیانتی است که آموزش و پرورش در قالب اردوهای خود به فرزندان این مملکت می کند.
منبع: ایمنا
ارسال دیدگاه