بهگزارش روابطعمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شمارهیک داراب، در یکم دی ۱۴۰۴، میزبان ۲۰ دانشآموز پایه دوم به همراه آموزگارشان بود؛ که در قالب طرح ملی «کانونـمدرسه» از بخشهای مختلف مرکز بازدید کردند.
این برنامه با هدف تقویت کنجکاوی علمی، آشنایی عملی کودکان با روشهای ساده پژوهش و پیوند یادگیری مدرسهای با تجربههای عینی طراحی و اجرا شد.
بازدید دانشآموزان با قصهگویی «خفاش دیوانه» آغاز شد؛ تا ضمن ایجاد جذابیت اولیه، مهارت شنیداری آنها تقویت و ویژگیهای زیستی این پرنده به صورت ملموس معرفی شود.
پس از قصهگویی، کتاب «چیستانهای علمی» معرفی شد؛ و دانشآموزان در جلسه پرسش و پاسخ با برخی از چیستانها شرکت کردند. این بخش از برنامه با هدف تقویت تفکر خلاق، مهارت حل مسئله و تشویق کودکان به مطالعه علمی برگزار شد.
تماشای نمونه آب گلآلود با میکروسکوپ نیز، بخش عملی برنامه را شکل داد؛ تا دانشآموزان با مشاهده مستقیم و تجربه شخصی، اصول پایه پژوهش و دقت در مشاهده علمی را درک کنند.
در ادامه، نمایش فیلم علمی، شعرخوانی با محوریت علم و طبیعت و معرفی تازهترین کتابهای علمی مرکز، در دستور کار قرار گرفت؛ تا یادگیری با هنر و سرگرمی ترکیب شود؛ و علاقه کودکان به مطالعه و پژوهش تقویت شود.
در پایان، دانشآموزان ضمن دریافت خدمات امانت کتاب، با فرآیند پژوهش و مطالعه در کانون بهصورت عملی آشنا شدند.
حجت مرییمسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شمارهیک داراب، در گفتگو با ما در این باره گفت: قصهگویی علمی، فرصتی فراهم میکند تا کودکان مفاهیم علمی را به شکلی جذاب و قابل درک تجربه کنند؛ و یادگیری را با بازی و تجربه همراه سازند.
وی با تأکید بر اهمیت آموزش پژوهشمحور در سنین پایین، اظهار کرد: هدف ما این است که کودکان از همان سالهای ابتدایی تحصیل، دریابند علم محدود به کتابهای درسی نیست. آنها با پرسش کردن، مشاهده و تجربه کردن، مسیر پژوهش را یاد میگیرند. وقتی یک دانشآموز پایه دوم میتواند با میکروسکوپ نمونهای را مشاهده کند یا از طریق چیستانهای علمی فکر خود را به چالش بکشد، در واقع نخستین گامهای سواد علمی را برمیدارد؛ که در آینده تحصیلی و حتی سبک زندگی او اثرگذار خواهد بود.
وی افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تلاش میکند یادگیری را با هنر، قصه و فعالیتهای عملی، جذاب و ماندگار کند؛ و هفته پژوهش فرصتی است تا نشان دهیم پژوهش، نه پیچیده است و نه دور از دسترس؛ بلکه میتواند از دل یک قصه، یک شعر یا یک مشاهده ساده آغاز شود.
وی در پایان باز گفت: تجربه این ویژهبرنامه پژوهشی جرقه کنجکاوی، علاقه به علم و کشف جهان پیرامون در دل کودکان بود؛ که خاطرهای الهامبخش برای آنها رقم زد؛ و نویدبخش آیندهای روشن در مسیر یادگیری و پژوهش علمی شد.



ارسال دیدگاه