بهگزارش روابطعمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در ۲۴ آذر ۱۴۰۴، پویش ملی «تسبیح» ویژه نوجوانان، با محوریت ترویج معارف فاطمی و آشنایی نسل نوجوان با سیره و فضائل اخلاقی حضرت فاطمه زهرا (س)، از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز آباده برگزار شد.
این برنامهها با توجه به نیازهای رشدی گروههای سنی مختلف طراحی و اجرا شد؛ و تلاش داشت با تلفیق آموزش، بازی و فعالیتهای خلاقانه، زمینه مشارکت فعال کودکان را فراهم کند؛ و فرآیند یادگیری را از حالت صرفاً نظری به تجربهای عملی و ماندگار تبدیل کند.
در بخش کتابمحور این برنامه، خوانش و معرفی کتاب «بهترین خانهی دنیا» اجرا شد؛ که با هدف ارتقا درک مفهومی کودکان از ارزشهای انسانی، تقویت مهارت شنیدن هدفمند و ایجاد پیوند معنادار میان کودک و متن صورت گرفت. در ادامه، معرفی کانون و تبیین اهداف فعالیتهای آن انجام شد، تا جایگاه این مجموعه بهعنوان محیطی آموزشی، فرهنگی و تربیتی برای اعضاء روشنتر شود.
در بخش تعاملی برنامه، اجرای بازی و قصهگویی با هدف تقویت مهارتهای ارتباطی، افزایش تمرکز، پرورش تخیل و ایجاد همافزایی اجتماعی میان کودکان برگزار شد؛ و نقش مؤثری در ایجاد فضای پویا و مشارکتی ایفا کرد.
در ادامه، فعالیتهای هنری با محوریت مفاهیم معنوی اجرا شد؛ بهطوری که اعضاء با ساخت تسبیح کاغذی و ثبت راز و نیازها و احساسات درونی خود بر روی آن، به تمرین خودبیانگری و شناخت هیجانی پرداختند. این فعالیت با هدف ارتقاء خودآگاهی و توجه به ابعاد درونی شخصیت کودکان طراحی شد.
همچنین، گروهی از اعضاء با استفاده از گل، تسبیحهای دستساز تهیه کردند؛ تا ضمن تقویت مهارتهای حرکتی ظریف و کار گروهی، خلاقیت خود را در قالب یک تجربه ملموس بروز دهند.
همزمان، گروهی دیگر با طراحی و رنگآمیزی تسبیح و نوشتن صفات مثبت اخلاقی بر روی آن، به بازنمایی عینی ارزشهای رفتاری پرداختند که این بخش با هدف تثبیت مفاهیم اخلاقی از طریق هنر اجرا شد.
فائزه حسینیان با اشاره به ضرورت طراحی فعالیتهای فرهنگی مبتنی بر اصول علمی رشد کودک درگفتگو با ما گفت:
یادگیری مؤثر در دوران کودکی زمانی شکل میگیرد که مفاهیم آموزشی از مسیر تجربه و مشارکت فعال منتقل شوند؛ و کودک بتواند میان آنچه میآموزد و آنچه انجام میدهد، ارتباط معنادار برقرار کند.
وی در ادامه با تأکید بر نقش کتاب در پرورش تفکر کودکان افزود: انتخاب کتابهایی که از ساختار روایی ساده و در عین حال مفاهیم عمیق برخوردارند، به کودکان کمک میکند تا ارزشهای انسانی را بدون فشار آموزشی و در قالب فرآیندی طبیعی درک کنند؛ و این درک به بخشی از نظام فکری آنها تبدیل شود.
حسینیان در پایان با اشاره به تأثیرفعالیتهای هنری در تثبیت مفاهیم اخلاقی خاطرنشان کرد: پویشملی تسبیح چتدین بار در آذر ماه انجام شدهاست. ما معتقدیم فعالیتهایی مانند ساخت تسبیح یا تصویرسازی مفاهیم اخلاقی، امکان درونیسازی ارزشها را فراهم میکند؛ زیرا کودک از طریق عمل، احساس و خلاقیت، مفاهیم انتزاعی را به تجربهای شخصی و ماندگار تبدیل میکند.




ارسال دیدگاه