کانون در سطح کلان نیاز به پژوهش‌های راهبردی دارد

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فرهاد فلاح در این نشست گفت: ضرورت توجه به حوزه پژوهش در کانون از موضوع‌هایی است که باید بسیار مورد توجه قرار گیرد و بتوانیم نقطه مطلوب کانون در آینده را مشخص کنیم.

او با اشاره به این‌که در حوزه پژوهش در کانون باید به موضوع‌های، جامع و کامل نگاه کرد افزود؛ باید به افق بالا نگاه داشته باشیم و نظام مسایل مناطق مختلف را استخراج و موانع را رفع کنیم تا وارد فضای پیش برنده شویم و بتوانیم ارتقا و بالندگی ایجاد کنیم و به ‌روزآمدی برسیم.

معاون فرهنگی کانون با بیان این‌که در چند لایه باید پژوهش و همکاری وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: با توجه به رشد فناوری‌ها، هوش مصنوعی و زیست الگوریتمی باید دید چه برنامه‌ای می‌توان برای پرورش فکر در آینده داشت.

او یادآور شد: به‌نظر می‌رسد آینده‌پژوهی در حال حاضر نمی‌تواند ماندگاری داشته باشد و باید به‌سوی آینده‌نگاری برویم و برای این منظور باید اندیشکده یا مرکز مطالعات کودک و نوجوان داشته باشیم.

کانون در سطح کلان نیاز به پژوهش‌های راهبردی دارد

فلاح با اشاره به این‌که کودکان را نمی‌توان افکارسنجی کرد اظهار داشت: امروزه در دنیا بر اساس رفتارهای کودکان در فضای مجازی پژوهش‌ها انجام می‌شود.

او ادامه داد اگر بخواهیم کودکی را به جلو ببریم باید کار مطالعاتی و پژوهشی انجام دهیم و نیاز به مرکز مطالعات کودک و نوجوان داریم.

معاون فرهنگی کانون یکی دیگر از چالش‌های جدی در کشور را پژوهش در مورد مسایل نوجوانان عنوان کرد و افزود: در کانون نیاز داریم در زمینه مدل مواجهه با هوش مصنوعی در فعالیت‌هایی از قبیل قصه‌گویی پژوهش شود.

او یادآور شد: اگر مجموعه تجربه‌های موجود در کانون قاعده‌مند شود می‌توان از این قاعده‌ها دانش استخراج کرد چرا که مشکلات امروز کانون کمبود تجهیزات و امکانات یا منابع در مراکز نیست بلکه مشکل نبود زمینه گفت‌وگو است که اگر ایجاد شود کودکان و نوجوانان به سوی مراکز کانون خواهند آمد.

کانون در سطح کلان نیاز به پژوهش‌های راهبردی دارد

فلاح با اشاره به نیاز کانون به پژوهش‌های بنیادین ادامه داد: باید مطالعاتی انجام شود که مدل‌های عملیاتی به ما بدهد و بتوانیم برای کودکان و نوجوانان برنامه داشته باشیم و زمینه حضور آن‌ها در مراکز را فراهم کنیم.

او از کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری خواست از کنار برخی موضوع‌هایی که گاهی ممکن است برای‌شان به بدیهیات تبدیل شده به سادگی عبور نکنند و در مورد این مسایل مطالعه و پژوهش داشته باشند.

معاون فرهنگی کانون هم‌چنین با اشاره به این که در کانون علوم و فناوری‌های نوین ایران مبنا تفکر علمی است، خاطرنشان کرد: ایجاد زمینه برای آشنایی بچه‌ها با پژوهش نکته مهمی است و باید تلاش کنیم در فضای کانون بچه‌ها پژوهش‌گر بار بیایند.

او تقویت قدرت تحلیل، پرورش تفکر علمی، استفاده از ظرفیت علم برای حل مسایل و ایجاد زمینه ارتباط بچه‌ها با پژوهش و حل مساله را از نکته‌های مهم در کانون عنوان کرد که بخشی از آن در کانون علوم و فناوری‌های نوین باید پی‌گیری شود و بخش دیگر بر عهده مربیان است.

فلاح اضافه کرد مجموعه فرآیندهای کانون باید بچه‌ها را به سمت پژوهش و تفکر هدایت کند و راه رسیدن به محتوا و کشف واقعیت را به آن‌ها بیاموزد.

توجه به پژوهش‌های خرد و بومی مناطق موضوع دیگری بود که معاون فرهنگی کانون بر آن تاکید کرد و گفت: باید متناسب با اقتضاء‌های تربیتی هر بوم پژوهش‌هایی انجام شود.

نشست معاون فرهنگی کانون با مدیرکل و کارشناسان ستادی و استانی آموزش و پژوهش کانون سراسر کشور روز ۲۵ آذر ۱۴۰۴ در مجتمع پردیسان کانون قم برگزار شد.

کانون در سطح کلان نیاز به پژوهش‌های راهبردی دارد