پیامد های بازیهای رایانه ای
به گزارش کودک پرس با توجه به آنچه ذکر شد، بازیهای رایانهای به شوالیه های مجازی، قدرتمند و جذاب ناتوی فرهنگی و جنگ صلیبی غرب تبدیل شدهاند که درحال تخریب و تغییر تاریخی ارزشها و هنجارهای انقلاب اسلامی و جهان اسلام هستند.شوالیه های رایانه ای که در نبرد جنگهای صلیبی قرن جدید بدون هیچگونه حساسیتی تا عمق خانه هایمان نفوذ کرده و ما در بی خبری با آغوشی باز به استقبال آنها رفته ایم و حتی هزینه مالی حضورشان را نیز درحال پرداخت هستیم، چنانچه با رویکردی مدبرانه با این سربازان رایانهای برخورد نکنیم، به زودی و در نسل آینده باید هزینه های گزاف و جبران ناپذیر معنوی را نیز پرداخت کنیم.
چگونگی تأثیرگذاری شوالیه های رایانهای و پیامدهای آن:
1. خشونت و پرخاشگری؛
2. تبلیغ فرهنگ برهنگی و نمایش صحنه های غیرمجاز اخلاقی؛
3. تبلیغ فرهنگ غرب؛
4. اصرار بر انجام خطا و گناه؛
5. از بین بردن قبح گناهان؛
6. ارائه نمادهای غیر اخلاقی یا ضدّ اخلاقی؛
7. اسوه سازی از شخصیتهای غیر اخلاقی.
در ذیل به بررسی برخی از این کارکردهای فرهنگی و پیامدهای زیانبار میپردازیم:
1. خشونت و پرخاشگری
شاید بتوان بهجرأت گفت که یکی از تأثیرات منفی استفاده زیاد از بازیهای رایانهای که مورد اتفاق نظر در بین تمام کارشناسان میباشد، افزایش روحیه خشونت و پرخاشگری در میان کاربران بازیهای رایانه ای است.بنا به اعتقاد بازیهای ویدئویی و اینترنتی خشونت آمیز پیامهای کاذب و گمراه کننده ذیل را به بازیگران القا میدارد:
– مشکلات میتواند بهسرعت و با سرمایه شخصی اندک رفع گردد؛
– بهترین راه برای حل مشکلات، حذف نمودن منبع و علت مشکل است؛
– غرق شدن در قانون بازی ویدئویی نشأت گرفته از واقعیت، صرف نظر از مورد سؤال قرار دادن قوانین مورد پذیرش میباشد؛
– بهره جستن از رفتارهای غریزی به جای رفتارهای متفکرانه و مسئولیتدار در قبال واکنش به مشکلات .
میتوان خشونت در بازیهای رایانهای را به دو گروه «خشونت انسانی» و «خشونت خیالی» تقسیمبندی کرد. علاوه بر این، میتوان برای هر یک از این گروهها زیر گروههایی را نیز تعریف کرد؛ بازیهای سوم شخص و بازیهای اوّل شخص. در بازیهای سوم شخص کاربر شخصیتی را که دست به اقدام خشونت آمیز میزند، کنترل میکند؛ ولی در بازیهای اوّل شخص به ما اجازه داده میشود که از پشت اسلحه به بازی نگاه کنیم؛ گویی که خود ماشه میکشیم و دیگران را به قتل میرسانیم.باید خاطر نشان ساخت که دو تیرانداز مسئول تراژدی در سال 1999 در آمریکا، مثال خوبی از حساسیت جوانان نسبت به تصاویر خشوت آمیز رسانه های الکترونیک میباشند. حدس و گمان بر این است که دو پسر (دو تیرانداز) مقلد شخصیتهایی بودند که آنها در کامپیوترهای خانگی خود در نقش آنان بازی کرده بودند. بر اساس گزارشات رسانه ها، دو تیرانداز، اریک هریس و دیلان کیبولد از انجام بازی DOOM که از جانب ارتش ایالات متحده به منظور آموزش سربازان برای کشتن مؤثرتر و کارآمدتر مجوز و پروانه گرفته بود، لذت میبردند.
«افرادی که تا به حال با یک اسلحه واقعی شلیک نکرده اند و فقط به تمرین تیراندازی با بازیهای ویدئویی سرگرم بوده اند، به هنگام تیراندازی با یک اسلحه واقعی برای اوّلین بار، عالی هدفگیری میکنند. در پرونده دادگاهی مایکل کارنیل، پسر چهارده ساله اهل پادوکا، که سه دانش آموز را به قتل رسانده بود، آمده است: او ظرف 30 ثانیه، 9 گلوله شلیک کرد که 8 تای آن به هدف خورد. سه نفر که از ناحیه سر و گردن مورد اصابت گلوله قرار گرفته بودند، کشته شدند و یک نفر تا آخر عمر فلج شد. تا آنجا که اطلاع دارم، هیچگاه در سوابق پلیس یا ارتش یا حتی سوابق جنایی، چنین هدفگیری ماهرانه ثبت نشده است».
هر روز بازیهای جدیدی تولید و به بازار عرضه میشوند که خشونت در آن موج میزند، صحنه هایی چون: خفه کردن همراه با صدای شکستن مهره های گردن؛ استفاده از ضربات مشت و پا همراه با صدای شکستن استخوانهای دشمن؛ استفاده از سلاحهای سرد مانند: چاقو، خنجر و شمشیر همراه با افکتهایی چون صدای ناله و پاشیدن خون به اطراف؛ قتل افراد عادی به خاطر سرقت؛ ماشین ربایی، استفاده از سلاحهای گرم، ترسیم خون در بازی؛ و یا نمایش خون حاصل از قطع عضو.. به عنوان مثال، در مجموعه بازی رایانهای «GTA» کاربر اقدام به ضرب و شتم نیروهای پلیس میکند، ماشین سرقت میکند، مردم عادی رهگذر در خیابان مانند زنان و افراد مسن سال را مورد ضرب و شتم قرار میدهد و اقدام به سرقت پولهای آنها مینماید.از دیگر این بازیها میتوان به بازیهایی چون: مکس پین، مافیا، بازی هیت من و آیجیآی (1 و 2IGI ) اشاره کرد.
2. تبلیغ فرهنگ برهنگی و نمایش صحنههای غیر مجاز اخلاقی
متأسفانه یکی از مشترکات تصویری و گرافیکی بسیاری از بازیها، نمایش تصاویر عریان و یا با پوشش بسیار کم زنان است که هیچ سنخیتی با فرهنگ ملی و اسلامی کشور ما ندارد.به عنوان مثال، در پایگاههای خبری اعلام شد که بازی «سرقت بزرگ اتومبیل»، اثر سن آندریاس دارای صحنه های ضداخلاقی بوده و حتی در بسیاری از کشورها مانند: استرالیا فروش این بازی ممنوع شد.بهجرأت میتوان گفت بیشتر بازیهای رایانهای کم و بیش دارای این مشکل میباشند. با نگاهی به بازیهای موجود در بازار کشورمان که بدون هیچگونه محدودیتی به فروش میرسد، میتوان به این موضوع پی برد که بازیهایی چون: مکس پین، سمیز و بازی ، بازی و یا بازی تام رایدر، دارای این معضل هستند.
3. تبلیغ فرهنگ غرب
به نظر میرسد یکی از کارکردهای بازیهای رایانهای، تبلیغ فرهنگ و شیوه زندگی در غرب میباشد؛ چنانکه در استراتژی ملّی برای امنیت داخلی آمریکا بیان شده: ما هرگز در جنگ علیه تروریسم جهانی فراموش نمیکنیم که نهایتاً برای ارزشهای دمکراتیک و شیوه زندگی خود جنگ و مبارزه میکنیم.شاید بتوان گفت مجموعه بازی سمیز نمونه بارز در این مورد است. در این بازی رایانهای شما دیگر بازی نمیکنید؛ بلکه برای اوّلین بار در یک بازی زندگی میکنید؛ یعنی این امکان برایتان فراهم شده تا طعم یک زندگی مجازی، اما کاملاً واقعی را با تمام جزئیات آن بچشید. همراه با شخصیت خود متولد بشوید، رشد کنید، به مدرسه بروید، به دانشگاه بروید، سرکار بروید، ازدواج کنید، بچه دار بشوید، پیر شوید و سرانجام بمیرید.امّا در تمام مراحل بازی، شما به سبک غرب زندگی میکنید؛ مواردی چون: تغییر چیدمان وسایل خانه و تنوع این محصولات، تغییر آرایش به دلخواه، انتخاب انواع لباس و پوشش مانند لباس ورزشی، لباس خواب و یا لباس میهمانی.انتخاب انواع موسیقی غربی برای گوش کردن و نیز معرفی نوع تعاملات و روابط اجتماعی میان زن و مرد که در فرهنگ غربی حاکم است، از دیگر پیامدهای منفی این بازی است.
منبع: مهدپرتال
ارسال دیدگاه