سمیهسادات ابراهیمی، در حاشیه گردهمایی «همافزا برای تربیت» در مشهد مقدس با اشاره به برنامههای این اداره کل در حوزه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی گفت: مهمترین برنامه وزارت آموزش و پرورش در این زمینه، برنامه ملی نماد یا همان نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان بوده که از پنج فرایند آموزش مهارتهای زندگی، غربالگری، مصاحبه تشخیصی، درمان و ارجاعات برونسازمانی تشکیل شده است.
وی افزود: در این گردهمایی و سایر همایشهای تخصصی تلاش کردیم فرایند نماد را بهصورت دقیق، کاربردی و هماهنگ برای همکاران استانی تبیین کنیم تا اجرای آن در مدارس کشور انسجام بیشتری پیدا کند.
ابراهیمی با تأکید بر اهمیت موضوع هویت در کاهش آسیبهای اجتماعی اظهار کرد: یکی از محورهای اصلی فعالیتهای ما، تقویت هویت اسلامی و ایرانی دانشآموزان است. اگر هویت دینی، ملی و میهنی آنها مستحکم شود، بسیاری از آسیبهای اجتماعی قابل پیشگیری خواهد بود. در همین راستا بستههایی با عنوان «ایرانمون» تولید کردهایم که شامل کتابها و پوسترهایی در حوزه هویت ملی، میهنی و اسلامی است.
وی با اشاره به استقبال گسترده همکاران پرورشی از این بستهها گفت: در ۱۰ روز گذشته، بیش از ۱۶ هزار بسته «ایرانمون» توسط مربیان پرورشی سفارش داده شده تا به مدارس ارسال و برای دانشآموزان تشریح شود. همچنین مجموعهای از فعالیتهای فرهنگی و هنری نیز برای تعمیق این مفاهیم در مدارس در حال اجراست.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود با رد تقسیمبندیهایی همچون «نسل زد» خاطرنشان کرد: ما چنین تقسیمبندیهایی را دقیق و علمی نمیدانیم. دانشآموز امروز همانقدر ارزشمند و اثرگذار است که دانشآموزان دوران دفاع مقدس یا پیروزی انقلاب بودند. فقط باید به آنها باور و میدان داد تا در حل مسائل کشور و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی نقشآفرین باشند.
وی تصریح کرد: راهبرد اصلی ما در معاونت پرورشی و امور تربیتی،نقشآفرینی فعال دانشآموزان در مدرسه است و همه برنامهها با محوریت این نگاه طراحی و اجرا میشود.

ارسال دیدگاه