نتایج غربالگری انجام شده دانش‌آموزان در سال تحصیلی ۹۵-۹۶

به گزارش کودک پرس ، درباره نتایج غربالگری انجام شده در سال تحصیلی ۹۵-۹۶ توضیح داد و گفت: در این سال تحصیلی یک میلیون و ۴۰۰ هزار کودک در بدو ورود به مدرسه تحت معاینه قرار گرفتند؛ از این تعداد سه درصد مشکل بینایی و ۱.۴ درصد مشکل شنوایی داشتند که برای برطرف شدن مشکل به سطوح بالاتر ارجاع داده و خدمات حمایتی برای آنها انجام شده است.

وی افزود: طبق نتایج این غربالگری‌ها ۱۶.۶ درصد دانش آموزان لاغر بودند و ۹.۴ دارای اضافه وزن بودند. همچنین ۱۱.۴ درصد از دانش آموزان نیز چاق بودند؛ این رقم نشان می‌دهد شیوع اضافه وزن و چاقی در دانش آموزان مناطق شهری دوبرابر مناطق روستایی است. ۲۱.۱ درصد دانش آموزان نیز چاقی شکمی داشتند.

وی با اشاره به آمار چربی خون بالا در ۲۷.۷ درصد دانش آموزان، ادامه داد: طبق این غربالگری مشخص شد فقط ۱۳.۷ درصد ازدانش آموزان حداقل ۳۰ دقیقه در روز فعالیت دارند و ۷.۴ هیچ فعالیت فیزیکی ندارند.

معاینه سلامت ۴میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز در سال جدید

طاهری درباره جزییات برنامه غربالگری سلامت دانش آموزان در سال جاری نیز گفت: به دنبال اجرای طرح تحول نظام سلامت، غربالگری سلامت دانش آموزان سال چهارم نیز به معاینات اضافه شده است. در حال حاضر این معاینات در پایه های اول و چهارم ابتدایی، ‌ اول دوره متوسطه اول و پایه اول دوره متوسطه دوم بر اساس بسته های خدمت پزشکی و غیرپزشکی انجام می‌شود. با توجه به طرح پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش استثنایی برای غربالگری گروه جمعیت هدف مورد نظر خود، این غربالگری برای  سنین ۵، ۶، ۹، ۱۲ و ۱۵ سالگی نیز انجام می‌شود. در مجموع ۴میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز تحت پوشش تحت معاینات غربالگری قرار می‌گیرند.

به گفته وی، این معاینات شامل واکسیناسیون، بررسی مشکلات دهان و دندان، بیماری‌های نیازمند به مراقبت ویژه مانند دیابت، آسم، سرطان، پایش رشد، تعیین کوتاه قدی، ‌ چاقی و لاغری، بینایی، شنوایی و شپش گال کچلی و بیماری‌های پوستی، آسم و سل، معاینه قلب و عروق، فشار خون و تیروئید، معاینات شکمی برای بررسی توده‌های شکمی، اختلالات اسکلتی، عضلانی و قامت و بررسی رفتارهای پرخطر، کم تحرکی، ‌ قرار گرفتن در معرض مواد دخانی، احتمال سوء مصرف مواد و رفتارهای جنسی ناایمن، مشکلات ادراری و تناسلی، روند بلوغ، کم خونی، هپاتیت، ارزیابی عوامل خطر ژنتیک، سلامت روان، اورژانس روانپزشکی و سلامت اجتماعی  است.

کارشناس اداره سلامت نوجوانان و مدارس وزارت بهداشت ادامه داد: افراد با ریسک بالای ابتلا به بیماری‌ها در خانواده‌هایی که با سابقه چربی و فشار خون بالا، دیابت و آسم نیز شناسایی می‌شوند. در مراکز سلامت جامعه نیز کارشناسان تغذیه و سلامت روان حضور دارند که مشاوره‌ها بر اساس بسته‌های خدمتی و دستورالعمل‌های ابلاغی به صورت گروهی و انفرادی به دانش‌آموزان ارایه می‌شود. موارد ضروری نیز به سطوح بالاتر درمانی ارجاع داده می‌شوند و پیگیری تا رسیدن به نتیجه نهایی ادامه دارد.

تغذیه سالم در مدارس رصد می‌شود

کارشناس اداره سلامت نوجوانان و مدارس وزارت بهداشت درباره برنامه‌های اجرایی در مدارس مروج سلامت نیز بیان کرد: در این مدارس خدمات مشاوره‌ای، آموزش‌ها و غربالگری‌ها و اجرای برنامه‌های آهن‌یاری و مکمل‌یاری انجام می‌شود، اما در سال جدید مدارس شبانه‌روزی نیز در میان مدارس مروج سلامت قرار می‌گیرند. همچنین برای ارتقای فعالیت فیزیکی دانش آموزان راهنمایی تهیه شده که اجرای آزمایشی موفقی در شهر کاشان داشته است. این برنامه علاوه بر دانش آموزان، ارتقای فعالیت فیزیکی در زنان و جامعه را نیز در برمی‌گیرد.

وی با اشاره به ساماندهی ساماندهی پایگاه‌های تغذیه در مدارس مروج سلامت، اظهار کرد: در این برنامه پایگاه‌های تغذیه سالم در مدارس  به صورت دوره‌ای بازدید می‌شوند. در این بازدیدها توزیع غذای مجاز و غیر مجاز، رعایت استانداردها و بهداشت فضای فیزیکی و نصب ‌پوستر و مطالب آموزشی در پایگاه بررسی می‌شود. کسانی که توزیع مواد غذایی دارند باید کارت بهداشتی داشته باشند.

طاهری همچنین بیان کرد: در مدارس مروج سلامت ارتقای سلامت کارکنان نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. همچنین برای توانمند سازی معلمان خدمات سلامت روان و مشاوره ارائه می‌شود تا آنها بتوانند دانش آموزانی که با این مشکلات روبرو هستند را شناسایی کنند. در حال حاضر یک میلیون و ۲۷۰ هزار سفیر سلامت دانش آموزان در مدارس کشور داریم که آموزش‌های آنها به خانواده‌ها نیز منتقل می‌شود.

اولویت‌های وزارت بهداشت برای ورود آموزش‌های جدید به کتاب‌های درسی

کارشناس اداره سلامت جوانان و نوجوانان وزارت بهداشت با اشاره به برنامه این وزارتخانه برای ورود آموزش‌های جدید در حوزه سلامت به کتاب‌های دانش آموزان نیز گفت: اولویت‌های وزارت بهداشت ورود آموزش‌هایی در حوزه اختلالات رفتاری و مشکلات اجتماعی، مهارت‌های زندگی، تغذیه سالم، تحرک فیزیکی و پیشگیری از رفتارهای پرخطر به کتاب‌های دانش آموزان است. بهتر است این آموزش‌ها طوری در دروس گنجانده شوند که دانش آموزان را به صورت غیرمستقیم از این مشکلات دور کنند.

وی ادامه داد: مهارت‌هایی مانند مسئولیت پذیری دانش آموزان در قبال سلامت خود، جامعه و خانواده نیز مورد نظر وزارت بهداشت است. اما با توجه به اینکه  حجم مطالب زیاد و ساعات درسی محدود است، تلاش کرده‌ایم از طریق همکاری با انجمن اولیا و مربیان، مراقبان سلامت آموزش و پرورش و آموزش‌های گروهی تا حدودی این مضووعات را در مدارس مطرح کنیم. این اولویت‌ها به آموزش و پرورش اعلام شده، اما ورودشان به کتاب‌های درسی زمان‌بر است.

منبع: ایسنا