به گزارش کودک پرس ، مرتضی منطقی استاد دانشگاه در نشست علمی تخصصی دختران دهه ۸۰ با موضوع «تأثیر فضای مجازی بر دختران دانشآموز» که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد، به سایتهای مجازی که بازیهای زیادی را برای دانشآموزان دارد، اشاره کرد و گفت: بسیاری از این بازیها محتوای خوب و مناسبی در اختیار دانشآموزان نمیگذارد.
وی درباره محتوای آموزشی و یادگیری مبتنی بر تلفن همراه، افزود: باید دید تلفن همراه چه استفادهای برای دانشآموزان دارد و آنان از تلفن همراه در کلاس درس برای چه موضوعی استفاده میکنند.
منطقی به وجود سایتهای مختلف برای نوجوانان اشاره کرد و ادامه داد: در کنار سایتهایی نامناسب، سایتهای زیادی وجود دارد که کشورهای مختلف تهیه کردند و اطلاعات مثبتی برای دانشآموزان دارند اما نگاه مسؤولان ما نفی و انکار است به همین دلیل حتی برای راهاندازی یک NGO سنگاندازی میشود.
وی به سیم کارت دانشآموزی اشاره کرد و گفت: یک کیف الکترونیکی برای دانشآموزان است که بسیاری از امکانات را برای آنان با جذابیت در اختیار میگذارد؛ البته سیم کارت دانشآموزی محدودیتهای مناسب با سن برای محصلان دارد.
استاد دانشگاه خوارزمی، آموزش و پرورش را یک عرصه وسیعی دانست که کارهای عدیدهای از آن انتظار می رود و اضافه کرد: مهارتهای اجتماعی دانشآموزان از سوی وزارت آموزش و پرورش باید آموزش داده شود؛ همچنین ارتقای سواد رسانهای و اطلاعرسانی از سوی آموزش و پرورش برای دانشآموزان بسیار مفید است؛ در حال حاضر سواد خانواده، خواندن کتاب نیست بلکه بالا رفتن سواد رسانهای خانوادهها مدنظر است.
منطقی با بیان افت کیفی در نظام آموزش و پرورش داریم زیرا بسترسازی نشده است و عام بچهها هیجان مدار برخورد میکنند و تفکر انتقادی ندارند، گفت: نهادهای دولتی و سازمانهای مدنی وظیفه اطلاع رسانی و تهیه کتاب و بروشور را برای اولیا و دانش آموزان برعهده دارند و در این صورت است که استفاده از فضای مجازی ساماندهی می شود.
وی اظهار کرد: میزان استفاده ایرانیان از تلفن همراه ۵ برابر غربیهاست و این درحالیست که امواج تلفن همراه به مغز آسیب میرساند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه ۱۲ درصد اطلاعات در فضای مجازی هرزهنگاری است، افزود: نتیجه هرزهنگاری و استفاده از بازیهای اینترنتی نامناسب برای کودکان و نوجوانان، مواردی چون ترس، پرخاشگری، شب ادراری، سرخوردگی، بیتابی است.
ارسال دیدگاه