لذت کتابخوانی را در کودک کشف کردم
جعفر ابراهیمی(شاهد) و سراینده شعر معروف «خوشا به حالت ای روستایی» عنوان کرد: من لذت کتابخوانی را در دهه ۴۰ و در دوران کودکی کشف کردم وهرگز نمیتوانم آن را با سایر لذتهای زندگیام مقایسه کنم.
به گزارش کودک پرس ، مراسم اختتامیه مسابقه کتابخوانی «بخوانیم، بفهمیم، بگوییم» با حضور جمعی از نویسندگان و همچنین تعدادی از کودکان و نوجوانان و والدین آنها در محل سرای کتاب موسسه خانه کتاب در تهران برگزار شد.
در این مراسم جعفر ابراهیمی نویسنده حوزه کودک و نوجوان و از داوران این مسابقه با نقل خاطراتی از دوره کودکی خود که لذت کتابخوانی را کشف کرده است، گفت: دهه ۴۰ برای من یک دهه پربار بود چرا که در آن لذت کتابخوانی را کشف کردم و نمی توانم آن را با سایر لذت های زندگی ام مقایسه کنم.
وی افزود: آن زمان دسترسی به کتاب مخصوصا کتابهای کودک و نوجوان سخت بود و جایی که من لذت کتابخوانی را تجربه می کردم، بالکن خانه مان بود که با استفاده از نور کم سوی تیرِ چراغ برق سر کوچه امان تا اذان صبح بیدار می ماندم و کتاب می خواندم. امروز خوشحالم که آن لحظه ها را تجربه کرده ام و خوشحال تر هستم که بچه های امروز محرومیت هایی که ما کشیده ایم، ندارند.
ابراهیمی ادامه داد: با همه این احوال من اگر دوباره به دنیا بیایم، دوست دارم آن محرومیت ها باشد چون احساس می کنم در محرومیت ها، خلاقیت ها بیشتر رشد می کند. البته این به معنای ستایش محرومیت نیست.
وی همچنین سال ۴۷ و زمانی را که ۱۷ سالش بوده به جهت اینکه توانسته است عضو یک کتابخانه عمومی بزرگ در تهران (کتابخانه عمومی پارک شهر) شود و حق انتخاب هر کتابی را که دوست دارد داشته باشد، به عنوان یک نقطه عطف دیگر در زندگی خود نام برد.
این داور مسابقه کتابخوانی «بخوانیم، بفهمیم، بگوییم» همچنین فیلم های ارسالی از شرکت کنندگان کودک و نوجوان به یک مسابقه را خوب و در ارزیابی، نزدیک به هم خواند و با این وجود گفت: البته من از بچه ها انتظار بیشتری داشتم. با این وجود برگزاری این مسابقه یک حرکت مثبت بود آن هم در دوره ای که کتاب و کتابخوانی در جامعه ما با رکود مواجه شده است.
در ادامه این برنامه فریدون عموزاده خلیلی نویسنده حوزه کودک و نوجوان هم به تاثیر رویاپردازی و خواب دیدن در نویسندگی و بروز خلاقیت های ادبی پرداخت.
همچنین سپیده خلیلی دیگر عضو هیئت داوران این مسابقه در سخنانی خطاب به والدین کودکان و نوجوانان در این مسابقه گفت: متاسفانه امروز پدرها و مادرها کمتر برای بچه ها وقت می گذارند که کتاب برایشان بخوانند اما شما اگر می خواهید به فرزندتان نزدیک شوید، ضروری که برای آنها کتاب بخوانید.
وی افزود: شما وقتی برای کودک خود کتاب می خوانید، خود را در حد بچه خودتان پائین آورده اید و او هم سعی می کند خودش را در سطح شما بالا بیاورد و این احساس نزدیک رابطه میان شما و کودکان را بهبود می بخشد. مطمئن باشید این خاطرات در ذهن کودکان می ماند و زمانی که بزرگ میشود و از خانه شما می روند، آنها را به یاد می آورند و دوباره به نزد شما بر می گردند.
خلیلی با اشاره به اینکه گاهی اوقات لازم است کودکان، خودشان را کتابهایشان انتخاب کنند و گاهی اوقات لازم است والدینشان در این زمینه به آنها کمک کنند فرصت دادن به کودکان را برای بیان احساسات و ذهنیت هایشان را عاملی موثر بر شکل گیری شخصیتی مثبت در آنها دانست و از والدین خواست اجازه دهند کودکانشان داستانهای خیال پردازانه خود را به رغم همه اشکالاتی که ممکن است داشته باشد، به آنها و در جمع دوستانشان بیان کنند.
در پایان این مراسم از ۱۴ نفر از بر گزیدگان مسابقه «بخوانیم، بفهمیم، بگوییم» که یک نفر از آنها از کردستان عراق و یک نفر از ترکیه بود، با اهدای جوایز لوح تقدیر و تندیس، تجلیل به عمل آمد.
منبع: مهر
ارسال دیدگاه