دست اندرکاران این برنامه معتقدند که آموزش شیوه های پرسشگری و تفکر و تحلیل به کودکان، در دنیای که به سرعت در حال تغییر است، یک ضرورت تربیتی است.
سعید ناجی، مسئول گروه فکرپروری در کودکان و نوجوانان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به شبکه خبری کودک پرس گفت: “فعالیت در زمینه آموزش فلسفه برای کودکان از سه دهه قبل شروع شده است و این طرح به مرور به برنامه ای شناخته شده تبدیل شده است که مستلزم تخصص دانشگاهی است و یک مجله علمی و مجموعه ای قابل توجه از کتاب و دانشنامه در اختیار دارد. و جامعه هدف آن، شامل کودکان از سنین پیش دبستانی تا نوجوانی است و به رشد مهارتهای گفتگو، تفکر انتقادی و خلاقیت و مشارکت در میان آنها کمک می کند”.

وی افزود: “این روش آموزشی، به تربیت نسلی توانمند در ابعاد مختلف می انجامد که می توانند درک درستی از جهان داشته باشند و در مقایسه با روشهای سنتی، تصمیم های درست تری بگیرند.”
نور الدین محمودی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هم خاطرنشان کرد که فلسفه برای کودکان فرصتی برای پرسشگری و اکتشاف در اختیار آنها قرار می دهد و به آنها امکان می دهد تا دانش و یافته های خود را بر پایه فهم و معنا بنا نهند نه حفظ و اطاعت.
محمودی به خبرنگار کودک پرس گفت: “وقتی صحبت از کودکان است یعنی اینکه می خواهیم آنها را برای ورود به صحنه زندگی آماده کنیم لذا آنها نیاز به مهارتهایی دارند که در جمع و در حین گفتگو فرا میگیرند.. در کلاس فلسفه برای کودکان، آنها دور هم می نشینند و در بحث ها شرکت می کنند. سئوالهای خود را مطرح می کنند، به بحث می نشینند و مفاهیم انتزاعی را به مفاهیم ملموس تبدیل می کنند. ما در این کلاس ها از داستانسرایی به عنوان زبان کودکان استفاده می کنیم چرا که داستان، تخیلات کودکان را به کار انداخته و چالشها و سئوالهای جدی برای آنها ایجاد میکند. به این ترتیب ما محیطی امن برای گفتگو و آزمون و خطا برای کودکان ایجاد می کنیم به نحوی که اعتماد به نفس و تفکر انتقادی و مهارت های حل مسأله به عنوان مبانی زندگی مسئولانه در آنها رشد کند.”

روح الله کریمی، استاد دانشگاه هم گفت فلسفه برای کودکان، کلاس درس را به فضایی برای گفتگو و تفکر تبدیل کرده و به کودکان فرصت هایی برای فهمیدن، سئوال پرسیدن و خلاقیت می دهد.
کریمی افزود: “فلسفه برای کودکان یک طرح نوآورانه و ترکیبی ست بین فلسفه و پرورش و درک دنیای کودکانه که فلسفه را از برج عاج به زندگی روزمره مردمی می کشاند و کودک را موجودی می داند که ذهنی دانشمحور دارد و صرفا یک فرآگیرنده انفعالی نیست. در این طرح آموزش بر پایه گفتگوست نه حفظ کردن و هدف از آن تقویت مهارت های فکر و انتقادی و نوآورانه و مشارکتی کودکان است تا آنها را با اعتماد به نفس برای آینده ای متفاوت تربیت کند.”

مطالعات اخیر در ایران نشان میدهد که فلسفه برای کودکان نه تنها به تقویت مهارتهای تفکر کمک میکند، بلکه توانایی برقراری ارتباط و حل مسائل را به روشهای نوآورانه افزایش میدهد و کودکان در فعالیتهای عملی که شامل بازیهای فلسفی، داستانسرایی و ایفای نقش در موقعیتهای اخلاقی است، شرکت میکنند تا درک خود را از مفاهیمی مانند عدالت، آزادی و مسئولیتپذیری افزایش دهند.
فلسفه برای کودکان در ایران صرفا یک برنامه آموزشی نیست بلکه سرمایه گذاری برای آینده ای نویدبخش است. این طرح به تربیت نسلی اندیشمند و هشیار و توانمند برای مقابله با چالشها می انجامد.
ارسال دیدگاه