فرایند شناسایی و جذب کودکان خارج از مدرسه

به گزارش کودک پرس ، حمید طریفی حسینی، در خصوص آمار و تعداد دقیق بازماندگان از تحصیل گفت: نرخ پوشش تحصیلی واقعی دوره ابتدایی کشور حدود ۹۸ درصد است که جزء نرخ‌های خوب در سطح جهان به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه آمار متولدین ۶ تا ۱۱ ساله‌ها که در سن متعارف تحصیل دوره ابتدایی هستند به صورت برخط توسط وزارت آموزش‌وپرورش از ثبت احوال اخذ می‌شود افزود: با یک مقابله آماری ساده از تعداد کودکان ثبت نام شده دوره ابتدایی هر سال تحصیلی با کل کودکان سنین متعارف دوره ابتدایی (۶ تا ۱۱ ساله) آن سال و پس از حذف آن دسته از کودکانی که بنا به دلایل خارج از کنترل (مانند کودکانی که فوت کرده‌اند، معلول شدید ذهنی بوده و تحت پوشش خدمات بهزیستی هستند و یا مهاجرت کرده و یا مشکلات سجلی و امثال آن) در مدارس ثبت نام نکرده‌اند، همچنین با در نظر گرفتن تلاش‌های وزارت آموزش‌وپرورش برای ثبت‌نام لازم التعلیم‌ها، تعداد دقیق کودکان بازمانده از تحصیل هر سال تحصیلی پس از احصای دقیق آمار کودکان خارج از مدرسه همان سال‌تحصیلی و پایش دقیق علل عدم ثبت‌نام آنها در مدارس، بدست می‌آید.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه برخی از کودکان با تاخیرهای چند روزه و یا حتی چند هفتگی و یا چند ماهه در مدارس ثبت‌نام می کنند و یا برخی کودکان به دلیل معلولیت‌های بسیار شدید فقط امکان بهره‌مندی از خدمات سازمان بهزیستی را دارا بوده و تحت پوشش خدمات این سازمان هستند ادامه داد: این دسته از افراد خدمات مراقبتی و حمایتی رایگان دولت که بسیار بیشتر از هزینه‌های مربوطه در آموزش‌وپرورش است را از این سازمان دریافت می‌کنند.

طریفی با بیان اینکه ممکن است برخی افراد در سنین تحصیل دوره ابتدایی (شش تا یازده ساله) فوت کرده باشند ولی سازمان ثبت‌احوال به دلیل به روز نکردن داده‌های خود و یا عدم ثبت این متوفیان توسط والدین آن‌ها، هنوز در سامانه‌های وزارت آموزش‌وپرورش به عنوان افراد لازم التعلیم شش تا یازده سال اعلام شوند گفت: بررسی و شناسایی چهره به چهره کودکان خارج از مدرسه در سال گذشته نشان می دهد که واقعه فوت تعداد قابل توجهی از کودکان در سنین شش تا یازده سال که در سن تحصیل دوره ابتدایی هستند، در سامانه‌های ثبت احوال ثبت نشده‌اند.

وی با بیان اینکه دلیل عدم حضور بخش دیگری از جمعیت ۶ تا ۱۱ ساله در مدارس ممکن است به شرایط ضعف جسمانی یا بیماری خاص کودکان بازگردد که والدین ترجیح دادند با یک سال تاخیر و جبران تاخیرهای رشدی کودک در مدرسه ثبت نام کنند ادامه داد: ممکن است عدم حضور بخش دیگری از جمعیت شش تا یازده ساله‌ها در مدارس به مهاجرت و تحصیل در خارج از کشور بازگردد که در واقع به دلیل عدم اتصال سامانه‌های سازمان ملی مهاجرت و سایر دستگاه‌های ذی ربط با این موضوع با سامانه‌های آموزش و پرورش است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه ممکن است افرادی دارای مشکلات سجلی مانند اشتباه در درج تاریخ تولد در اسناد و مدارک احراز هویت خود بوده و به اشتباه در سنین کودکان لازم التعلیم در نظر گرفته شوند افزود: هدف باید انسداد مبادی بی‌سوادی باشد، یعنی باید شرایط تحصیل طوری فراهم شود تا کودکانی که به هنگام و به موقع در مدرسه حاضر نمی شوند علت آن را بررسی و زمینه حضور آن‌ها در مدرسه فراهم شود.

طریفی با بیان اینکه به صورت فرایندی و مستمر و در طول بازه زمانی هر سال‌تحصیلی فرایند شناسایی و جذب کودکان خارج از مدرسه ادامه دارد عنوان کرد: تعداد کودکان بازمانده از تحصیل و تعداد کودکان جذب شده به چرخه تحصیل به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه به روزرسانی می‌شود، به عنوان نمونه در بازه زمانی یک ماه اسفند سال گذشته علی رغم گذشت ۵ ماه از سال تحصیلی موفق به جذب حدود ۷۰۰۰ نفر از افراد لازم التعلیم خارج از مدرسه شدیم.

وی با بیان اینکه برای دانش‌آموزان دارای معلولیت حتی یک دانش‌آموز در خانه یا در بیمارستان کلاس تعریف شده و معلم به آن اختصاص داده می‌شود افزود: در حال حاضر ۳۷۰ مدرسه یک نفره، ۹۱۶ مدرسه دونفره،۱۲۱۵ مدرسه سه نفره و ۱۳۲۷ مدرسه چهار نفره و ۱۳۷۴ مدرسه ۵ نفره داریم یعنی حدود ۵۲۰۰ مدرسه زیر پنج نفره وجود دارد که در دورافتاده ترین منطقه کشور حتی در مناطق صعب العبور حتی اگر کودک استثنایی در آن منطقه صعب العبور باشد، شرایط آموزش برای وی فراهم می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه سایر دستگاه‌ها مانند سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور، وزارت کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، شورای عالی رفاه، نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد حضرت امام، سازمان بهزیستی و بنیاد مستضعفان و وزارت بهداشت تکالیفی را برای شناسایی شرایط افراد دور مانده از تحصیل برعهده دارند ادامه داد: قانون حمایت از اطفال و نوجوانان علاوه بر برشمردن وظایف قانونی دستگاه‌ها در این زمینه، بازماندگی از تحصیل را یک وضعیت مخاطره آمیز محسوب کرده که موجب مداخله و حمایت قانونی از طفل و نوجوان بازمانده از تحصیل می شود.

طریفی ادامه داد: در ماده ۷ فصل سوم این قانون ( جرائم و مجازاتها) نیز مقرر شده که هر یک از والدین، اولیاء یا سرپرستان قانونی طفل و نوجوان و تمام اشخاصی که مسئولیت نگهداری، مراقبت و تربیت طفل را برعهده دارند، چنانچه برخلاف مقررات قانون تأمین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی مصوب سال ۵۳ ، از ثبت‌نام و فراهم‌کردن موجبات تحصیل طفل و نوجوان واجد شرایط تحصیل تا پایان دوره متوسطه امتناع کنند یا به هر نحوی از تحصیل او جلوگیری کنند، به انجام تکلیف یادشده و جزای نقدی درجه هفت قانون مجازات اسلامی محکوم می شوند.

وی با بیان اینکه در ماده ۸ این قانون نیز مقرر شده است که هر کس با تهدید، ترغیب یا تشویق موجب فرار طفل یا نوجوان از خانه یا مدرسه و یا ترک تحصیل وی شود یا اطفال یا نوجوانان را بدین منظور فریب دهد و یا موجبات آن را تسهیل یا فراهم کند، در صورت فرار یا ترک تحصیل، حسب مورد به یک یا چند مورد از مجازات‌های درجه شش قانون مجازات اسلامی محکوم می شود اظهار کرد: در ‌صورت عدم تحقق فرار یا ترک تحصیل، برای بار اول با اخطار پلیس ویژه اطفال و نوجوانان مواجه و در صورت تکرار به مجازات فوق محکوم می شود لذا در کنار اقدامات فرهنگی و ایجابی که در این زمینه باید صورت بگیرد، اقدامات قانونی تعیین شده نیز باید به صورت جدی تری پیگری شوند.