عمو پورنگ: کودکان ایرانی جذب کاراکترهای انیمیشن‌های خارجی می‌شوند تا داخلی

به گزارش کودک پرس ، وی با انتقاد از خلا فیلمنامه‌های قوی در سینمای کودک و نوجوان، گفت: بسیار مهم است که در سینمای کودک و نوجوان به موضوع فیلمنامه‌های خوب بپردازیم، اما سازندگان فیلم‌های کودک از حمایت کافی برخوردار نیستند و انگیزه لازم را برای تولید آثار خود ندارند، حتی از سینمای کودک و نوجوان حمایت معنوی چندانی هم صورت نمی‌گیرد.

 

فرضیایی با اشاره به تغییر اولویت‌ها در سینما عنوان کرد: به نظرم می‌رسد در عرصه سینما، تولید آثار سینمایی برای کودکان دیگر در اولویت نیست و تمرکز بیشتری بر مخاطبان جوان سینما وجود دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که کودک و نوجوان امروز چه ذائقه‌ای دارد و چگونه جذب سینما می‌شود، عنوان کرد: به نظر من مهمترین موضوعی که کودک را جذب سینما می‌کند، جاذبه بصری یک اثر سینمایی یا تلویزیونی است و در مرحله بعد موضوع آن اهمیت می‌یابد.

«عمو پورنگ» با اشاره به نیاز مخاطب کودک و نوجوان به همه انواع آثار انیمیشن، کوتاه و بلند سینمایی بیان کرد: در کشور ما انیمیشن‌سازان خوبی فعالیت دارند، اما نمی‌دانم چرا در ساختار و متن ضعف‌های عمده‌ای را در آثار کودک و نوجوان شاهد هستیم، در حالی که در کشورهای دیگر انیمیشن‌ها با ظرافت و دقت بسیار بالایی ساخته می‌شوند و آنچه را که می‌خواهند به بچه‌ها القاء می‌کنند، به طور غیرمستقیم و تاثیرگذار مطرح می‌کنند. ضمن این که شخصیت‌های این آثار غالبا به برند تبدیل می‌شوند.

 

فرضیایی همچنین خاطر نشان کرد: درست به همین دلیل کاراکترهای انیمیشن‌های خارجی در کشور ما بیشتر طرفدار دارند و تمام عروسک‌ها و محصولات آن‌ها نیز به تدریج وارد کشور می‌شوند. کودک ایرانی نیز با آن‌ها ارتباط برقرار کرده و دیالوگ‌هایشان را هم در مکالمات روزمره خود تکرار می‌کند و این یعنی فاجعه!

وی با اشاره به این که فیلم کودک دچار از هم گسیختگی است، افزود: ما باید ابتدا ویژگی‌های کودک امروز را بشناسیم و بعد برای او فیلم بسازیم. ضمن این که فیلمسازی برای این مخاطب کار تخصصی است و یک کارگردان و نویسنده موفق سینمای بزرگسال لزوما نمی‌تواند در گونه کودک و نوجوان هم موفق شود.

 

سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به دبیری علیرضا رضاداد ۸ الی ۱۴ شهریور ۹۷ در شهر اصفهان برگزار می‌شود.

 

 

 

 

منبع: ایران آنلاین