طرح دانشجو معلم قرآن؛ نیازمند شیوه‌های نوین آموزشی

به گزارش کودک پرس ، زهرا رحمتی، دانشجوی کارشناسی تفسیر قرآن در دانشکده علوم قرآنی دولت‌آباد و برگزیده طرح «دانشجو معلم قرآن کریم» در استان، در خصوص اجرای این طرح اظهار کرد: اگر امکان استفاده از ابزارهای نوین برای آموزش و تدریس وجود داشت، بهتر می‌توانستیم قرآن‌آموزان را جذب کرده و به آنها آموزش دهیم تا در ذهنشان ماندگار شود، البته در برنامه‌های آموزشی طرح نیز ابزارها و فناوری‌های نوین مورد استفاده قرار نمی‌گرفت.

وی افزود: رده‌های سنی پایین معمولا زیاد از آموزش قرآن استقبال نمی‌کنند و چون امکانات ما نیز محدود است، باید با اصرار فراوان از آنها بخواهیم تا در کلاس‌ها و جلسات قرآن شرکت کنند، بنابراین اگر در طرح‌هایی از این دست شیوه‌های جذاب و هنری آموزش قرآن مورد تدریس قرار گیرد، خیلی بهتر است و بیشتر می‌توان کودکان و نوجوانان را به سمت یادگیری قرآن سوق داد.

برگزیده طرح «دانشجو معلم قرآن کریم» در استان اصفهان خاطر نشان کرد: در خلال این طرح، مطالبی را آموزش دیده و توانستیم آنها را به دیگران نیز انتقال دهیم که نقطه قوت اجرای این طرح محسوب می‌شود. یکی از انتقادات نسبت به این طرح این است که در آن، شیوه‌های نوین مورد آموزش قرار نگرفت تا ما نیز با بهره‌گیری از آنها، آموزش‌های لازم را به دیگران منتقل کنیم.

 

رحمتی با اشاره به اینکه برای گروه سنی نوجوان قرآن را تدریس می‌کرده است، گفت: برخلاف کودکان که خوب به سخنان مربی خود گوش می‌دهند، طبیعت نوجوانان این‌گونه است که به دنبال یافتن نقطه ضعفی از معلم و مربی خود هستند و مدام اظهار بی‌حوصلگی می‌کنند، بنابراین جذب این گروه سنی دشوار است و من در کلاس‌های خود برای تشویق نوجوانان به یادگیری قرآن، داستان‌های جالب و عبرت‌آموز قرآن و نیز تفسیر برخی از سوره‌های کوچک را بیان می‌کردم که فوق‌العاده مؤثر بود و در واقع، صرفا پرداختن به روخوانی و روانخوانی قرآن کارگشا نبود.

 

 

منبع: ایکنا