ضرورت ارائه غیر مستقیم مفاهیم قرآنی به کودکان

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با شرح فعالیت کمیته کودک و نوجوان بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، به موضوع مهم پندها یا موعظه‌های بیهوده برای نوجوانان و آثار مخرب آن در جامعه پرداخت.

به گزارش کودک پرس ، برای اولین بار در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم کمیته‌ای با عنوان «کمیته کودک و نوجوان» راه‌اندازی شده و در این دوره به عنوان کمیته ویژه نمایشگاه معرفی شده است. رویکرد این کمیته این است که به طور غیر مستقیم به ارائه مفاهیم اخلاقی قرآنی برای کودکان و نوجوانان بپردازد.

زینب برخورداری، نویسنده و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در رابطه با ضرورت ارائه مفاهیم اخلاقی قرآنی با رویکرد غیر مستقیم به کودکان و نوجوانان، به روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد گفت: آموزش مفاهیم معنوی به کودکان، چندی است در جهان مورد توجه قرار گرفته است. اهمیت آموزش از کودکی نیز بر کسی پوشیده نیست و آنچه باید مورد توجه ویژه باشد محتوا و شیوه این آموزش‌هاست.

وی افزود: لذا بحثی در ضرورت پرداختن به آموزش‌های اخلاقی قرآنی برای کودک و نوجوان نیست. به هر روی کودک و نوجوان تحت آموزش‌هایی قرار خواهند گرفت و خالی بودن ظرف آموزش‌های اخلاقی و قرآنی، تبعات مخرب برای جامعه خواهد داشت.

 

برخورداری تصریح کرد: این آموزش‌ها اما باید برای کودک غیر مستقیم بوده و به اخلاق و آداب بسنده شود. بازی‌ها و فعالیت‌هایی که آموزش مفاهیم اخلاقی قرآنی و آداب اسلامی را در پی داشته باشد به لحاظ محتوا و شیوه، بهره‌وری بالایی دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: از عوامل دین‌گریزی و احیاناً ناشنوا شدن نوجوانان در مقابل آموزه‌های دینی، می‌توان به پند بیهوده اشاره کرد. از تبعات پندها و موعظه‌های بیهوده (ناکارآمد و غیر قابل تحقق به علت‌های مختلف، که توضیح آن مجال مجزا می‌طلبد) و تکرار آنها، ناشنوا و گریزان شدن مخاطب است. در برخی موارد در مورد نوجوانان و جوانان‌مان با این اتفاق مواجه هستیم که راه مقابله با آن شناسایی مواضع پند بیهوده و راه‌های کارآمد کردن نصایح و مواعظ است.

وی عنوان کرد: از دیگر آسیب‌های تخصصی این حوزه می‌توان به عدم توجه به سن مخاطب اشاره کرد که پیشتر مطرح شد. این آسیب در گروه آسیب محتوایی طبقه‌بندی می‌شود. به این معنا که ممکن است محتوایی به خودی خود نامناسب نباشد اما مناسب سن و فهم مخاطب هم نباشد. به عنوان مثال به نظر می‌رسد ترجمه قرآن برای کودک، به لحاظ محتوا مناسبت نداشته باشد، بلکه دریافت مواضع اخلاقی قرآنی و آداب زندگی از قرآن و آموزش آن از طریق بازی و فعالیت کارآمدی بیشتری دارد.

 

برخورداری در پایان تصریح کرد: در نظام‌های آموزش معنویت به کودکان (فارغ از محتوا و زاویه‌ای که در مبانی اسلامی با آن محتوا وجود دارد) روش‌های متناسب با سن کودک برای انتقال مفاهیم معنوی به کار گرفته می‌شود که می‌توان از این روش‌ها اطلاع حاصل و آنها را نقد و بررسی کرد.

 

 

 

منبع: ایکنا