شیر خشک نوزاد ایرانی از سال ۹۷ در فروشگاه‌ها

به گزارش خبرنگار بورس کودک پرس، نشست خبری مدیران سرمایه‌گذاری، تولید و بورس شرکت صنایع شیر ایران وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری با خبرنگاران بازار سرمایه برگزار شد. در این مراسم مدیران پگاه با اشاره به آخرین وضعیت 8 شرکت بورسی و فرابورسی این مجموعه به عملکرد این شرکت در سال جاری و چشم انداز آن در سال آینده پرداختند.

در این نشست حنیف پور، معاون بازار فروش شرکت صنایع شیر ایران با بیان عملکرد 11 ماهه گروه صنایع شیر ایران و سهم آن از بازار مصرف داخلی عنوان کرد: طی این مدت تلاش شد در گروه محصولات از طریق روش‌های مشتری مداری، سهم مناسبی از بازار مصرف محصولات لبنی به دست آید. در عین حال با بررسی سبک خرید مصرف کننده بویژه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای روند فروش داخلی گروه صنایع شیر ایران از 9 درصد به 14 درصد در سال 96 افزایش پیدا کرده است.

 

در ادامه این نشست خانم امجدی ،معاون تحقیق و توسعه و هماهنگی تولید در گروه صنایع شیر ایران با اشاره به ساختار تولید و تجهیزات کارخانجات شرکت‌های تابعه آن عنوان کرد: بزرگ‌ترین خطوط تولید پنیر به همراه تکنولوژی خاص با قدمتی بالغ بر 65 سال و محصولات لبنی پودری در گروه صنایع شیر ایران مستقر است. به گفته وی از طریق ارتباط با فدراسیون بین المللی شیر تلاش شده تا سلامت در بالاترین درجه کیفیت قرار گرفته وعلاوه بر این به طعم و مزه محصولات لبنی نیز توجه شود.

وی با اشاره به توسعه فرایند صنعتی جمع آوری شیر خام از طریق دامپروری‌ها عنوان کرد: شرکت از بهترین نژاد دام برای خرید شیر به عنوان مصرف کننده بهره گرفته و در این راستا تفاهم نامه‌ای با یکی از کشورهای اروپایی با هدف جمع آوری شیر از دورترین نقاط روستاهای کشور به منظور تولید 8 محصول لبنی و غیر لبنی منعقد شده است. همچنین برای افزایش تعرفه برخی محصولات پودری به کشور در حال مذاکره هستیم، زیرا می‌خواهیم خودمان این محصولات را تولید کنیم.

امجدی از تولید نخستین شیر خشک بر پایه نوزاد در شرکت پگاه خبر داد و گفت: این محصول بطور انحصاری دراختیار گروه صنایع شیر ایران است و در مورد تأمین مواد اولیه نیز با شرکت نستله قراردادی منعقد شده است.

 

وی با بیان اینکه برای نخستین بار شیر خشک ایرانی از سوی یکی از کشورهای خارجی مورد تأیید استانداردها قرار گرفته و بزودی صادر خواهد شد از صادرات محصولات لبنی به کشورهای روسیه و حوزه منطقه آسیای مرکزی در سال جاری سخن گفت و افزود: شیر خشک نوزاد از طریق شرکت شیر پگاه شهرکرد گروه صنایع شیر ایران تولید می‌شود و این در حالی است که سرمایه گذاری‌های بزرگی در سایر شرکت‌ها از جمله شرکت صنایع شیر پگاه فارس، پگاه خوزستان، پگاه اصفهان و پگاه تبریز و سایر شرکت‌ها به منظور تولید محصولات لبنی پودری در دستور کار قرار گرفته است.

محمودیان ،مدیر شرکت بازرگانی صنایع شیر ایران نیز با بیان اینکه در سال 79شرکت پگاه موفق به انجام صادرات 2.5 میلیون دلاری به 5 کشور شد، عنوان کرد: ساختار فروش پگاه در 18 سال اخیر بر اساس توسعه صادرات محصولات لبنی ایرانی به کشورهای همسایه و سایر کشورها بوده و در این راستا تلاش شده با تنوع محصولات سهم بیشتری از بازارها بدست آید. به گفته وی شرکت صنایع شیر ایران از درآمد 2.5 میلیون دلاری در سال 79 به درآمد 720 میلیون دلاری در حال حاضر  دست یافته و انتظار می‌رود این درآمد ارزی تا پایان سال جاری به رقم 733 میلیون دلار برسد. این موضوع از طریق تدوین برنامه‌های 5 ساله تبیین شده و هم اکنون عمده صادرات به 18 کشور بطور مستمر ارسال می‌شود که از این تعداد 7 کشور جزو بازارهای جدید هستند.

 

این مقام مسئول نفوذ و استمرار صادرات در بازارهای جدید را از دشواری‌های بازاریابی محصولات لبنی ایرانی عنوان کرد و گفت: در سال 96 تعداد 365 محصول مختلف از گروه پگاه به کشورهای مختلف صادر شده که رشد 57 درصدی سهم بازارهای خارجی شرکت را در برداشته است. هم اکنون از 8 شرکت تأمین کننده محصولات در صادرات تعداد 7 شرکت بورسی این محصولات را تولید می‌کنند و این در حالی است که طی سال جاری با وجود استانداردهای سخت گیرانه بهداشت و گواهینامه‌های نظام ایمنی و سلامت غذایی(Good Manufacturing Practices) ،هم اکنون شرکت شرکت صنایع شیر ایران شامل پگاه فارس،پگاه گلپایگان،پگاه اصفهان و پگاه تهران مجوز صادرات به کشور روسیه را دریافت و انواع پنیر و محصولات پودری لبنی ارسال شده است.

همچنین برای نخستین بار 100 هزار تن کره به این کشور صادر شده و پیش بینی می‌شود حجم کل صادرات تا پایان سال جاری به 140 میلیون دلار بالغ شود. وی با اشاره به تأثیر افزایش نرخ ارز بر قیمت تمام شده مواد اولیه صنایع شیر ایران عنوان کرد: به دلیل 3 برابر بودن صادرات شرکت نسبت به واردات مواد اولیه ،امکان مدیریت هزینه‌ها از محل افزایش نرخ ارز فراهم شده و بر این اساس نیز سال آینده برنامه 200 میلیون دلاری برای صادرات پیش بینی شده است.

 

در ادامه این نشست محمودیان در پاسخ به پرسش کودک پرس مبنی بر اینکه حجم دریافت مشوق‌های صادراتی از وزارت جهاد کشاورزی معادل چه رقمی است و از این رقم بطور دقیق کدام یک از شرکت‌های بورسی این گروه منتفع خواهند شد؟ پاسخ داد: رقم کل مطالبات شرکت از دولت از محل مشوق‌های صادارتی معادل 26 میلیارد تومان بود که از این رقم امسال مبلغ 10 میلیارد تومان بطور نقدی تسویه شده و مابقی به صورت اوراق اسناد خزانه ریالی در حال دریافت است. نحوه انتفاع از این مبلغ بسته به رویکرد شرکت‌های گروه برای تهاتر بدهی‌ها و یا دریافت نقدینگی و اوراق خزانه خواهد بود که شامل شرکت‌های پگاه خراسان،پگاه فارس،پگاه گلستان و پگاه آذربایجان خواهد بود.

محمودیان دربرابر این پرسش فارس که چه تمهیداتی برای از دست ندادن بازارهای صادراتی در کشورهای همسایه که به زودی به سازمان تجارت جهانی خواهند پیوست در دستور کاردارید ،پاسخ داد: بازارهای اصلی برای صادرات مواد لبنی ایرانی بازارهای عراق  با سهم 85 درصد و افغانستان با سهم 10 درصد هستند که با توجه به نا متعادل بودن این بازارها به دلایل مختلف سیاسی و اقتصادی ،ضمن برنامه ریزی برای توسعه و گسترش بازارها در حوزه کشورهای مشترک المنافع و برخوداری از امتیاز صادرات به کشورهایی همچون مالزی و ایجاد شبکه توزیع ،تلاش شده تا با ایجاد کارخانجات در مقاصد صادراتی اصلی ریسک‌های مختلف از جمله پیوستن به سازمان تجارت جهانی را پوشش دهند.

به گفته وی اعتماد عموم به صنایع شیر ایران به عنوان یکی از دارایی‌های نامشهود شرکت به شمار می‌رود و خبرهای پیرامون روغن پالم در گذشته اگر چه بر روی بازار محصولات لبنی تأثیر گذاربود، اما هیچ زیانی را متوجه پگاه نکرد. خانم امجدی نیز در برابر پرسش دیگر فارس مبنی بر اینکه شیر خشک ایرانی چگونه می‌تواند برای شرکت سودآوری داشته باشد، در حالی که حضور برندهای خارجی و همچنین عدم حمایت دولت باعث شده تا هیچ گاه این محصول در داخل نتواند تولید شود؛ پاسخ داد: با همکاری یکی از شرکت‌های بین المللی در مزرعه کشت و صنعت استان فارس پس از فیلترینگ‌های سخت گیرانه سازمان غذا و دارو ،در فرایندی خاص شیر خام تولید و به شرکت پگاه شهرکرد ارسال می‌شود تا به شیر خشک بر پایه نوزاد تبدیل شود.

 

در ایران ظرفیت شیر خشک بر پایه نوزاد 20 میلیون قوطی در سال است، در حالی که شرکت صنایع شیر ایران قابلیت تولید 25 میلیون قوطی شیر خشک در سال را دارد. به گفته وی هم اکنون 10 سایت تولید کننده پودر لبنیات در صنایع شیر ایران به منظورتولید انواع شیر خشک صنعتی ،آب پنیر صنعتی و پروتئینی با گرید خوراکی وجود دارد. وی در برابر این پرسش فارس که چه تمهدیداتی اندیشیده شده تا با توجه به قیمت تمام شده هر کیلو شیر خام تجربه زیان دیدن دامدار و سلاخی گاوهای شیرده تکرار نشود و در عین حال برای تأمین تجهیزات خاص در فرایند تولید شیر با توجه به استهلاک ماشین آلان و ریسک‌هایی همچون تحریم‌ها و نوسان نرخ ارز چه برنامه‌ای اندیشیده شده، گفت: 70 درصد از شیر مورد نیاز شرکت از بزرگ‌ترین دامداری‌های کشور و مابقی از مراکز جمع آوری شیر با کیفیت بالا دریافت می‌شود.

در حال حاضر نیز با وجود نزدیک بودن عید نوروز اما با دستور مدیران ارشد تاکید شده که نباید حتی یک کیلو شیر از دامدار در تعطیلات کم شود. از هم اکنون برنامه‌های تولید در بازار برنامه ریزی شده و تلاش می‌شود با همکای انجمن صنایع لبنی مشکلات سینوسی برای دامدار و بازار به وجود نیاید. همچنین دوران تحریم‌ها بویژه در سال 92 در حالی به عنوان یک فرصت برای بومی سازی و ساخت 1400 قطعه مختلف شد که خوشبختانه برای تأمین ماشین آلات هم اکنون هیچ مشکلی وجود ندارد.

 

وحیدی، مدیرسرمایه گذاری صنایع شیر ایران نیز در این نشست عنوان کرد: شرکت صنایع شیر ایران شامل 30 شرکت و 17 سایت تولیدی از جمله 8 شرکت بورسی است که در این بین 5 شرکت فقط در داخل کشور فروش دارند. همچنین شرکت بازرگانی پگاه و چند شرکت کشت و صنعت نیز در این مجموعه حضور دارند. وی با اشاره به حاشیه سود بالای محصولات پر چرب این شرکت در بازار داخلی و اقبال مشتریان خارجی به محصولات ماست و دوغ افزود: در زمینه نوشیدنی‌ها علاوه بر “غشآذر” برای تولید نکتار و تولید آبمیوه از طریق پگاه خوزستان ،عرقیات از طریق پگاه گیلان انجام شود.

حنیف پور، مدیر بازار و سرمایه گذاری گروه صنایع شیر ایران در پاسخ به پرسش‌های کودک پرس در مورد نحوه کاهش قیمت تمام شده و همچین روش‌های بازاریابی این گروه در بازار داخلی و خارجی عنوان کرد: در بخش‌های تولیدی هر چه بتوان از هزینه مواد اولیه و حمل و نقل کاست و تولید در محل تأمین مواد اولیه انجام شود، فعالیت‌ها مقرون به صرفه تر خواهد بود. در عین حال با افزایش ارزش سبد محصول می‌توان هزینه‌های سربار، توزیع و حمل و نقل را پوشش داد.

دربرنامه‌ریزی تولید و فروش به سمتی می‌رویم که بتوان محصولات معمولی در 17 نقطه از کشور تولید شود، و تنها محصولات خاص در شرکت‌های معدودی تولید شوند. در این زمینه شرکت صنایع شیر ایران تلاش می‌کند، تا خود را مصرف کننده نزدیک تر کرده و در بازاریابی تلاش می‌شود، با جایگزینی در تولید و ترکیب محصولات سهم مناسبی از بازار مصرف به دست آید.

 

وی گفت: شرکت پگاه تنها شرکت لبنی برخوردار از خامه (چربی مازاد) در محصولات خود است و بنا دارد با توجه به نیاز 50 هزارتنی کشور به کره ،از این ظرفیت دست نخورده به نحو مؤثر استفاده کنیم.