رویکرد معماگونه، رمز موفقیت فیلم‌های کودک است

به گزارش کودک پرس ، ساره شفیعی‌پور فیلمساز کودک درباره شرایط تبلیغ دینی در سینمای کودک گفت: سینمای کودک معیارهای خاص خود را دارد، زیرا نمی‌توان آنگونه که برای بزرگسالان تبلیغات انجام می‌شود برای کودکان نیز همان رویکرد را لحاظ کرد، اتفاقی که متاسفانه در سینما و تلویزیون ما رخ می‌دهد.

 

وی افزود: من چند کار کودک تولید کرده‌ام که در آن به موضوعات دینی و قرآنی پرداخته‌ام. برای مثال دو فیلم برای آستان قدس با عنوان «پنجره فولاد» و «چراغ گنبد» ساختم که با زبانی کودکانه موضوعی قرآنی را مد نظر قرار داده بود. من در این کارها سعی کردم هم از تجربه کودکی خودم و هم از تجربه اطرافیانم استفاده کنم.

 

این انیماتور ادامه داد: در کار کودکانه مهمترین شرط این است که کودک احساس نکند به وی پیامی تلقین می‌شود یا اینکه پیام به شکل سطحی به او ارائه می‌شود. کودکان بسیار فهیم‌اند و کوچکترین کارها را ارزیابی می‌کنند. برای همین وقتی ما پیامی را از نگاه خودمان به کودکان منتقل می‌کنیم، آن کار با استقبال تماشاگران مواجه نمی‌شود.

 

این فیلمساز تاکید کرد: جدا از نحوه پیام رسانی باید این نکته را مدنظر قرار داد که کودکان علاقمند به کشف و شهود هستند به همین جهت وقتی پیامی به کودک داده می‌شود باید شکلی معماگونه داشته باشد تا پس از کشف شهود با آن ارتباط عمیق برقرار کند.

 

شفیعی‌پور در پایان تاکید کرد: یکی از شرایط رشد انیمیشن‌های دینی در حوزه کودکان حمایت نهادهایی چون کانون پرورش فکری کودکان است که می‌تواند ضامن خلق کارهای خوب در این حوزه باشد. در همین رابطه انیمیشنی با عنوان «شب ترسناک» آماه پخش دارم که کاری ۱۰ دقیقه‌ای است و قرار است به زودی از آن رونمایی شود.